ممنوع التدریس شدم تا حرف نزنم

نویسنده


دانا شهسواری

dana. com

طی حکمی از سوی معاون وزیر آموزش پرورش، یعنی همان معاونی که فرهنگیان معترض خواهان استعفایش شده بودند، علیرضا هاشمی دبیر کل سازمان معلمان ایران برای مدت 3 ماه از تدریس منفصل شد. او که 20 روز در آغاز امسال در بازداشت به سر برده بود از جمله منتقدین عملکرد دولت نهم در زمینه آموزش و پرورش است. گفت و گو با هاشمی در پی می آید.

چگونه از خدمت منفصل شدید؟ لطفا کمی توضیح دهید؟

بعد از قضیه اعتراض های فرهنگیان برای عده ای از جمله من دو نوع پرونده سازی صورت گرفت. بخش نخست مربوط به شکایت مدعی العموم یا دادستان بود که در ادامه آن دستگیری و زندانی شدن ما اتفاق افتاد. برای این مساله پرونده ای در دستگاه قضایی تشکیل شد و اکنون من در این رابطه با سپردن وثیقه آزاد هستم. بخش دیگر اتهامات منتسب به ما از سوی حراست آموزش و پرورش صورت گرفت و اداره حراست به عنوان شاکی از ما به هیات تخلفات اداری آموزش و یرورش شکایت کرد. این مسیر هم در حال طی شدن است. این هیات طی نامه ای خواستار توضیحاتی از سوی ما شد که ما نیز توضیحاتمان را ارائه دادیم اما هنوز هیچ حکمی از سوی آن صادر نشده است. اما ماده 13 قانون تخلفات اداری آموزش و پرورش به وزیر و یا معاون وی در صورتی که خود وزیر اجازه آن را صادر کرده باشد اختیار می دهد مادامی که هیات بررسی تخلفات اداری در مورد تخلفات رای صادر نکرده، این دو مقام می توانند مستقیما با متخلف برخورد کنند.

استفاده از این قانون و برخورد با فرهنگیان تاکنون سابقه داشته است؟

در سالهای اول پیروزی انقلاب که بحث گروههای مختلف مطرح بود، در آموزش و پرورش از این قانون استفاده می شد ولی پس از آن مورد استفاده دیگری نداشته است. ولی ظاهرا آقای فرشیدی، وزیر آموزش و پرورش و معاون وی آقای محدث خراسانی از همین بند استفاده کرده و قبل از اینکه هیات تخلفات حکمی در رابطه با ما صادر کند، از اختیارت خودشان استفاده کرده و من را به عنوان نیروی آماده به خدمت(در انتظار خدمت) به مدت 3 ماه ممنوع التدریس کرده اند.

پس نمی توانید در کلاس حضور یابید.

خیر. بر همین اساس حکم جدیدی هم صادر کرده و حقوق دریافتی من را به 25 درصد تقلیل داده اند. یعنی 75 درصد آن را قطع کرده اند. این وضعیت برای 3 ماه تا مشخص شدن نتیجه بررسی ها ادامه خواهد داشت.

25 درصد از حقوق شما چقدر می شود؟

حدود 90 هزار تومان.

تحصیلات شما چیست و بر اساس چه مدرکی حقوق دریافت می کنید؟

مدرک تحصیلی من فوق لیسانس است وبا گروه 15.

حکم ممنوعیت تدریس به دست شما رسیده؟

بله، کتبی بود. امروز به دستم رسید.

می توانید متن آن را برای خوانندگان ما بخوانید؟

این نامه به شماره (3/865/840) به تاریخ اول اردیبهشت 86 صادر شده اما در تاریخ 9 اردیبهشت به دستم رسیده است. متن آن عبارت است:“با توجه به گزارش شماره (1/م/920) به تاریخ 28 فروردین 86 نظر به اینکه آقای علیرضا هاشمی مرتکب تخلف مندرج در بند 32 و 33 ماده 8 قانون تخلفات اداری شده است لذا به تجویز ماده 13 قانون مذکور به مدت 3 ماه آماده به خدمت[منفصل از تدریس] می شود. مراتب جهت اجرای حکم ایفاد می گردد. امضاء، محمد رضا محدث خراسانی معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش”.

این حکم از چه زمانی قابل اجرا است؟

از امروز این حکم و حکم حقوقی جدید را دادند و گفتند شما نباید در مدرسه حاضر شوید. لذا از فردا نمی توانم در مدرسه حضور یابم.

چقدر سابقه در آموزش و پرورش دارید؟

25 سال سابقه کار در آموزش و پرورش را دارم و استخدام رسمی هم هستم.

برخی از جمله سخنگوی دولت اعلام کرده بودند معترضین معلم نما هستند اما شما که 25 سال هم سابقه دارید؟

بله. متاسفانه اینها بویی از انسانیت نبرده اند. آقایان هر چه دلشان می خواهد می گویند ولی دیگران با کوچکترین حرفی به نشر اکاذیب متهم می شوند. ما قصد شکایت از این مقام ها و مسوولین را داریم. سازمان معلمان از جمله قصد دارد بر علیه سخنان آقای الهام دردادسرای کارکنان دولت به خاطر نشر اکاذیب اقامه دعوا کند. این نوع اظهارات و موضع گیری مسوولین اشتباه آدرس دادن است. آنها به جای اینکه به حل مشکل بپردازند با این نوع موضع گیری ها فرار رو به جلو می کنند.

در واکنش به حکمی که برای شما صادر شده چه خواهید کرد؟

انشالله از طریق وکیل و سلسه مراتب حقوقی قضیه را پی گیری خواهم کرد. اما به نظر من به نفع مسوولین نیست که با این اعمال خواسته های فرهنگیان را به این سمت و سو ببرند.

این حکم تنهابرای شما صادر شده است؟

دوستان دیگر هم مشکلات مشابه داشته و به هیات احضار شده بودند اما هنوز حکمی برای آنها صادر نشده است. شاید برای دلایل خاصی این حکم را برای من زود تر صادر کرده اند.

چه دلایلی؟ ارزیابی شما از دلایل صدور این حکم چیست؟

شاید از آنجا که ما برای 12 اردیبهشت برنامه داشتیم می خواستند من فعالیت هایم را محدود کنم. به نظرم به جای اینکه از ما دفاع کنند ومسیر را به راههای تعامل و گفت وگو ببرند، خودشان مستقیما با این نوع برخورد ها قصد دارند فرهنگیان را بترسانند و یا به نوعی برخورد کنند که دیگران هم از حرکتهای اعتراضی خودداری کنند.

بنابراین این حکم در رفتار شما تاثیر خواهد گذاشت؟

صددرصد تاثیر خواهد گذاشت. یقینا فعالیت های من بیشتر خواهد شد.

شما پیش از این در دوران عید بازداشت بودید. در بازجویی ها نوع سئوالات بازجو ها چگونه بود؟

همه مواردی که به ذهنشان می رسید می پرسیدند. در رابطه با ارتباطات سازمانی، چارت سازمانی، نحوه تصمیم گیری، ارتباط با رسانه ها و… اما ارتباط با سایت ها و رادیو تلویزیونهای خارج از کشور برای آنها حساس بود. یکی از موارد اتهامی ما این ارتباط ها بود. هرچند که قانون این ارتباط را ممنوع نکرده، اما حجت آنان این است که چون ما می گوییم، بنابراین نباید ارتباط داشته باشید.