مشروب های دست ساز قمی!

نویسنده

alcohol459.jpg

دو هفته پیش پلیس شهر قم گروهی از مردان و زنامی که در پخش مشروبات الکلی “دست ساز” نقش داشتند را دستگیر کرد. این مشروبات الکلی حاوی الکل متیلیک بود و باعث مرگ 12 نفر و روانه شدن 104 نفر به بیمارستان های قم به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف این مشروب شد.

خبرهایی از این دست، در روزنامه های ایرانی جایی ندارند. در حکومت اسلامی و از همه مهم تر در شهری مقدس که “الگوی” شیعیان است، پرداختن به این موضوع ممنوع است و حتی گفتن کلمه الکل، باعث بوجود آمدن دردسر بزرگی می شود.

به رسمیت شناخته نشدن پدیده الکل، باعث شده است که این محصول در زیر زمین ها به عمل بیاید و روانه بازار سیاه بشود. تولید الکل در ایران ممنوع است، البته قبل از آن باید فراموش کنیم که در جمهوری اسلامی مقدار قابل توجهی الکل خرید و فروش می شود که کیفیت آن بسیار پایین است و باعث بوجود آمدن خسارت عمومی می شود. کسی نمی داند در این سال ها، چند نفر بر اثر استفاده الکل دست ساز، جان شان را از دست داده اند یا کور شده اند.

مقوله الکل، یک مثال دیگری است از اینکه ایرانی ها چگونه فضایی خصوصی، که در تضاد کامل با زندگی شان در بیرون از خانه است، برای خود خلق می کنند. فضایی خصوصی که ممنوعیت ها ارزش خود را از دست می دهند و موزیک غربی شنیده می شود و در مهمانی ها زنان و مردان با یکدیگر می رقصند و الکل عامل سرزندگی در این دنیای خصوصی و بالا بردن میزان هیجان درجشن هایشان است.

معمولا، ارامنه ایرانی که مسیحی هستند، قول داده اند الکل را برای مصرف شخصی و فروش به هم کیشان خود بسازند، اما آن را بصورت غیر قانونی به مسلمانان هم می فروشند؛ سفارش از طریق تلفن صورت می گیرد، بعد از بیست و چهار ساعت مشروب را در چمدان های کوچک یا در داخل پاکتی که روی آن را با پرتقال پوشانده اند، در خانه تحویل می دهند. هر کسی فروشنده ای دارد که نام او ارمنی است.

“عرق”، یک جور ودکا است که ازتقطیر کشمش بدست می آید و مشروبی است که بیشتر از همه طرفدار دارد و ارزان تر است، چهار لیتر عرق در ایران 20 یورو است. اما الکل ارزان تر و به صرفه تر را باید از داروخانه ها تهیه کرد؛ یک بطری الکل خالص که با چهار واحد آب رقیق می شود. اخیرا آنقدر مصرف این الکل بالا رفت که وزیر بهداشت به صنف داروخانه داران گفت که باید به الکل گندم مایعی اضافه کنند که مزه آن تلخ شود. بیات، رئیس بخش تحقیقات اجتماعی نیروی انتظامی در روزنامه ای توضیح داد که این اقدام از تعداد خریداران این الکل نکاسته است.

احمدی مقدم، رئیس نیروی انتظامی درهمان روزنامه اعلام کرد: “سال گذشته چهار میلیون لیتر الکل توقیف شد”. طبق گفته منابع رسمی پلیس، این مقدار فقط 25 تا 30 درصد الکلی است که در کشور در حال گردش است. اما منابع غیر رسمی معتقدند که این درصد بسیار پایین تر از واقعیت است و فقط 12 تا 16 میلیون لیتر الکل یک صدم مصرف داخلی در سال است”.

منبع: ایل مانیفستو، 27 آوریل