مراجع تقلید محکوم کردند

لیلا طیری
لیلا طیری

» واکنش به دستگیری فله ای خانواده ها در مراسم دعای کمیل

یورش نیروهای امنیتی به مراسم دعای کمیل در منزل مادر همسر شهاب الدین طباطبایی، جامعه خبری و سیاسی ایران را در بهت فرو برد. یورشی که توسط آیت الله منتظری محکوم شد و آیت الله صانعی آن را نشانگر ضعف محافظه کاران دانست که به گفته او “تحمل برگزاری مراسم دعای کمیل را هم ندارند”.

روز پنج شنبه نیروهای امنیتی با یورش به منزل مادر همسر شهاب الدین طباطبایی، رئیس زندانی ستاد 88 که هفته پیش حکم زندان او اعلام شد،  بیش از 71 تن را بازداشت کرده و با سه ماشین ون به محلی نامعلوم منتقل کردند. اکثر بازداشت شدگان خانواده های زندانیان سیاسی و نزدیکان آنها بوده اند. دستگاه قضایی و مقامات مسول تاکنون در این مورد سکوت اختیار کرده اند و هیچ نهادی تاکنون مسولیت این واقعه را برعهده نگرفته است.

 

بازجویی درباره 13 آبان

هرچند تعدادی از این بازداشت شدگان ، طی دو روز گذشته آزاد شده اند اما تعدادی دیگر به زندان اوین منتقل شده اند. یکی از آزاد شدگان به “روز” گفت: “طی 24 ساعتی که بازداشت بودم از من و سایر بازداشت شدگان درباره برنامه های روز 13 آبان بازجویی  کردند و وقتی اعتراض کردیم که وسط دعای کیمل ما را بازداشت کرده اید و چه ربطی به 13 آبان دارد؟ گفتند که شما داشتید در پوشش دعای کمیل ، برای روز 13 آبان تدارک میدیدید. این در حالی ست که وقتی به داخل منزل حمله کردند چراغ ها خاموش بود و ما در حال خواندن دعای کمیل بودیم”.

به گفته او، از بازداشت شده ها درباره 13 آبان و برنامه های خانواده های سیاسی برای مراسم 13 آبان بازجویی شده است و ماموران امنیتی گمان می کنند که خانواده  های زندانیان سیاسی ، مردم را برای اعتراضات ساماندهی می کنند، “در حالی که مردم نیازی به ساماندهی کسی ندارند و به صورت خود جوش اقدام می کنند و خانواده های زندانیان نیز دنباله رو مردم هستند”.

این مصاحبه شونده افزود: “در بازجویی ها به مصاحبه ها و اطلاع رسانی ما درباره عزیزان دربندمان نیز پرداختند و مکرر تاکید میکردند که حق مصاحبه ندارید و با این مصاحبه ها دارید کشور را به آشوب می کشید. در حالیکه ما به شدت نگران عزیزان دربند خود هستیم و تنها چاره ما مصاحبه و اطلاع رسانی درباره وضعیت آنها است و هیچ راه دیگری برای ما باقی نگذاشته اند”.

او همچنین گفت: “ حمله به مراسم دعای کمیل و بازداشت ها با دستور وزارت اطلاعات انجام گرفته است و مامورانی که بازجویی میکردند همگی از ماموران وزارت اطلاعات بوده اند و به شدت بر این موضع حساسیت داشتند که چرا این مراسم را اعلام رسمی کرده اید و خبر برگزاری آن در سایت ها منتشر شده است”.

در واکنشی دیگر، فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاج زاده و عضو جبهه مشارکت نیز اعلام کرده است: “مامورانی که برای بازداشت افراد به مراسم دعای کمیل آمده اند، “گفته اند که این جلسه دعای کمیل نبوده بلکه جلسه‌ای برای برنامه‌ریزی توطئه برای سیزده آبان بوده است”.

از سوی دیگر وب سایت نوروز، ارگان رسمی جبهه مشارکت به نقل از یکی از زنان بازداشت شده نوشته است: “28 زنی که در مراسم دعای کمیل دستگیر شده بودند، همگی در اتاقی ۱۲ متری و در ساختمانی در حوالی چهارراه ولیعصر تهران بازداشت بودند”.

 

خانواده های زندانیان سیاسی امنیت ندارند

خانم محتشمی پور به وب سایت پارلمان نیوز گفته است: “کار به جایی رسیده که از نجابت خانواده‌های زندانیان سیاسی به این شکل سوء استفاده می‌شود و ما دیگر در خانه‌های خود نیز امنیت نداریم”.

او توضیح داده: “ تا این لحظه علی‌رغم آنکه معتقدیم برخوردهای صورت گرفته با فعالان سیاسی بعد از انتخابات بر خلاف قانون و شرع بوده و اتهامات وارد شده به آن‌ها بی‌پایه و اساس است اما ما به عنوان خانواده‌های زندانیان سیاسی مصالح نظام را بر مصالح خود و عزیزان دربندمان ترجیح‌ دادیم”.

همسر مصطفی تاج زاده سپس هشدار داده است : “با اینکه راه‌های مختلفی پیش روی ما بود تا نسبت به برخوردهای صورت گرفته با همسرانمان اعتراض کنیم اما تا این لحظه به خاطر نظام، هیچ‌کدام از این راه‌ها را نرفته‌ایم اما شاهد هستیم که اینگونه وحشیانه با خانواده‌های زندانیان سیاسی برخورد می‌شود و از هینجا به مسئولان هشدار می‌دهیم درصورتی که این رفتارها ادامه پیدا کند جواب قاطع و محکمی به این رفتارها خواهیم داد”.

او همچنین از بی حرمتی و هتک حرمت حاضران در مراسم دعای کمیل، توسط ماموران خبر داده و تصریح کرده است: “هر چند که گفته شده این دستگیری‌های فله‌ای و کور که هیچ ادله و سندی پشت آن وجود ندارد به دستور دادستانی صورت گرفته ولی این موضوع برای ما به عنوان خانواده‌های زندانیان سیاسی که در این مدت دادستان را فردی آزاد و دارای استقلال رای دیده‌ایم قابل باور نیست و احتمال می‌دهیم که این کار فتنه‌گرانی باشد که دوست دارند جامعه در التهاب به سر ببرد، چرا که حیاتشان از همین فتنه‌گری‌هاست”.

 

اعتراض مراجع تقلید

بر اساس گزارش ها، خانواده های زندانیان سیاسی ، یورش ماموران امنیتی به مراسم دعای کمیل را با مراجه تقلید در میان گذاشته اند. آنها روز گذشته با حضور در دفاتر مراجع عظام همچون، منتظری، صانعی، مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی و تماس با دفتر آیت الله صافی، چگونگی این واقع را تشریح کرده اند.

  آیت الله منتظری در واکنش به این موضوع،  “ضمن ابراز تاسف شدید از اینکه در جمهوری اسلامی با مراسمی مذهبی همچون دعای کمیل برخورد می شود، هجمه به سوی خانواده های زندانیان سیاسی را به شدت محکوم کرده است”.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه “شعارهای ابتدای انقلاب اسلامی و مفاهیم آنها از سوی آقایان به فراموشی سپرده شده است”، اظهار داشته است: “مهمترین شعار انقلاب ما که همان “استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی” است، به فراموشی سپرده شده است. مفهوم جمهوریت در نظام اسلامی که همان مردمسالاری است و امام راحل به آن اعتقاد داشتند، امروز نادیده گرفته شده و حق آزادی مردم رعایت نمی شود”.

آیت الله صانعی نیز حمله به به مراسم دعای کمیل را نشانه ضعف طرف مقابل دانسته و گفته است: “وقتی خانواده های زندانیان سیاسی و مردم مومن مورد هجمه قرار میگیرند، آن هم در یک مراسم مذهبی، یعنی ضعف طرف مقابل! یعنی که آقایان تحمل برگزاری مراسم دعای کمیل را هم ندارند”.

این مرجع تقلید ، خانواده های زندانیان سیاسی را به صبر و استقامت و پیگیری و اطلاع رسانی بیشتر دعوت کرده است.

از سوی دیگر محمد رضا تابش، دبیر فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی از پی گیری های خود در این زمینه خبر داده و گفته است که “ در پاسخ به من گفتند که ما به دنبال چند مظنون بودیم”.

 

شکایت به نهاد های بین المللی

جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی نیز با انتشار اطلاعیه ای خواهان آزادی بازداشت شدگان مراسم دعای کمیل و سایر عزیزان دربند خود شده و خطاب به مسولان کشور نوشته اند: “اگر برفرزندان بی گناه ما رحم نمی کنید، بر دین خود رحم کنید، به نام اسلام حکم نرانید و آنرا بد نام نکنید. نگهداری عزیران ما در زندان که گناهی جز ابرازعقیده، و یا حد اکثر باز گو کردن واقعیت های تلخ جامعه ندارند ظلمی است بزرگ که مردم بر شما نخواهند بخشید. شما با نگهداری این افراد در سلول های انفرادی، برپایی داداگاه های نمایشی، و سرگردان نگهداشتن خانواده آنها، علاوه بر بی عدالتی، آبروی اسلام و جمهوری اسلامی را نیز می برید. دنیا رفتار غیر قانونی و غیر انسانی شما را نظاره می کند. سرتان را از پنجرهای خانه های امن تان بیرون بیاورید تا ببینید که مردم جهان چگونه در باره شما قضاوت می کنند. چرا به نام دین ظلم می کنید و آبروی اسلام را می برید؟”

آنها با طرح این سوال که “آیا دستگاه قضایی آنها (زندانیان سیاسی) را به گروگان گرفته است تا جنبش سبز ادامه نیابد؟” اعلام کرده اند: “ ما حق خود می دانیم در صورتی که قوه قضاییه جمهوری اسلامی به خواست های ما رسیدگی نکند و عزیزان ما را همچنان در بند نگهدارد، شکایت به نهاد های بین المللی ببریم ودست به تحصن و اعتصاب غذا بزنیم تا جهانیان بر ظلمی که به ما می رود بیشتر آگاهی یابند. شاید آنها درد ما را بفهمند”.

 

فاجعه ای بی سابقه در ایران و جهان

جبهه مشارکت نیز با صدور اطلاعیه ای از واقعه روز پنج شنبه به عنوان “حادثه ای عجیب و باور نکردنی”  و “فاجعه ای که در ایران و جهان بی سابقه است” یاد کرده و خواهان “آزادی سریع همه دستگیرشدگان و تحت تعقیب قرار دادن عاملان” آن شده است.

این حزب سیاسی در اطلاعیه خود نوشته: “از حاکمانی که ادعای دین مداری و عدالت پروری آنها گوش جهان را پر کرده است انتظار هر اقدامی می رفت جز آنکه به مراسمی عبادی و عرفانی، این گونه، حمله برند. اگر ندادن مجوز برای برگزاری مراسم ختم شهدای جنبش سبز را بتوانند به هر دلیلی توجیه کنند، معلوم نیست عاملان این فاجعه چگونه خواهند توانست لکه ننگ حملۀ مأموران مسلح و دارای نقاب و ماسک را به این مراسم محدود و خانوادگی از دامن خود بزدایند. اگر مسئولان قوه قضائیه دستور این حمله را صادر کرده باشند دیگر نمی توان هیچ امیدی به این دستگاه و مسئولان آن برای دادخواهی داشت و ملت، باید به فکر چاره ای دیگر باشند و اگر این تهاجم نابخردانه بدون آگاهی و مجوز مسئولان دادستانی صورت گرفته باشد، علاوه بر آنکه نشان دهندۀ ضعف حکومت و ملوک الطوایفی بودن آن است، مستلزم اقدام سریع مسئولین قضایی در مورد رفع آثار و تبعات این اقدام ناشایست است”.

 

آخرین اخبار از بازداشت شدگان

بر اساس گزارش ها در یورش به مراسم دعای کمیل، به غیر از مادر همسر شهاب الدین طباطبایی، همسر مرتضی الویری و فائزه ابطحی، دختر محمد علی ابطحی، سایر حاضران بازداشت شده بوده اند. خانم ابطحی به دلیل کودکش که همراه او بوده بازداشت نشده است.

هادی حیدری، کاریکاتوریست - محمد کیانوش راد، نماینده مجلس ششم - محبوبه حقیقی ، روزنامه نگار -  محمد امین شیرزاد ، پسر احمد شیرزاد نماینده سابق مجلس - برادر عبدالله رمضان زاده - امین میراب زاده ، برادر همسر شهاب طباطبایی و سعید نورمحمدی ،عضو جبهه مشارکت که به تازگی و با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است، از جمله بازداشت شدگانی هستند که به زندان اوین منتقل شده اند.

مریم طباطبایی و خانم مینویی، اسماعیل صحابه، میثم وره چهر، محمد حسین خوربک، مجتبی فاضل میبدی ( فرزند حجت السلام فاضل میبدی)  نیز از جمله منتقل شدگان به زندان اوین هستند.

همچنین محمد رضا جلایی پور، الهه مجردی – همسر محسن میردامادی، همسر شهاب طباطبایی، همسر عبدالله رمضان زاده ، همسر مهدی شیرزاد، سعیده کردی نژاد و تعدادی دیگر از بازداشت شدگان تا روز گذشته آزاد شده اند.