مرگ مشکوک کارشناس هسته ای مسئول برنامه های اتمی ایران

نویسنده

» گزارشی از نیوزویک

مارک هوسنبال

پلیس اطریش در حال تحقیق روی مرگ مشکوک کارشناس هسته ای انگلیسی است. خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که تیموتی هامپتون، که برای یک سازمان بین المللی منع آزمایش تولید سلاح هسته ای کار می کرد، بر اثر سقوط کردن از دوازده طبقه  ساختمان مرکز بین المللی وین، دفتر مرکزی سازمان ملل در اروپا، کشته شد.

طبق گزارش ها، مقامات اطریشی دستور کالبد شکافی جسد را داده اند. الکساندر هاسلینگر، سخنگوی پلیس به خبرگزاری فرانسه گفت:« همه چیز نشان از خودکشی دارد و هیچ نشانه ای از دخالت شخص سومی دیده نشده است».

به گفته یک منبع خبری در واشنگتن، مقامات اطریشی به شکل ضمنی به دولت های دیگر گفته اند که اگرچه علت اصلی مرگ، خودکشی ذکر شده است، اما هنوز احتمال اینکه علت مرگ تصادف یا قتل باشد، منتفی نیست. گزارش های رسمی و اظهارات یکی از مقامات سابق سازمان ملل حاکی از آن است که هامپتون از پله های اضطراری طبقه هفدهم آسمان خراشی در وین، به طبقه پنجم سقوط کرده است.

طبق برخی خبرها، هامپتون در دور اخیر مذاکرات بین ایران، آمریکا و چند کشور اروپایی در مورد برنامه های  اتمی  جنجال برانگیز ایران، دخالت داشته است. با این حال، حضور او در گفتگو های ایران را نمی شود فورا تایید کرد و کارمند سابق سازمان ملل هم معتقد است که کسانی که برای سازمان منع آزمایش و تولید سلاح هسته ای کار می کنند، معمولا در کار آژانس بین المللی انرژی اتمی که در همان ساختمان قرار دارد و مرکز مذاکرات دیپلماتیک بین ایران و غرب است،مداخله نمی کنند.

سخنگوی سازمان منع آزمایش و تولید سلاح اتمی گفت هامپتون که روز چهارشنبه 48 ساله شد، بیش از ده سال بود که برای این سازمان کار می کرد و اخیرا روی مسئله “کارشناسی منع آزمایش اتمی” در انگلستان کارش را شروع کرده بود. هامپتون یکی از چهار نویسنده گزارش آزمایش های اتمی کره شمالی بود که ماه مه  گذشته توسط  این سازمان منتشر شد. یک شباهت تاریخی بین این مورد و مرگ و دکتر دیوید کلی، کارشناس وزارت دفاع انگلستان وجود داردکه در ژوئیه سال 2003، بعد از اینکه دولت انگلیس به دلیل درز کردن اطلاعاتی درباره چگونگی موجه نشان داده شدن جنگ عراق، به او مشکوک شده بود، خودکشی کرد. یک قاضی دادگاه عالی انگلستان مامور تحقیقات در مورد این قضیه شد و به این نتیجه رسید گزارش اشتباه بی بی سی درمورد پرونده ساختگی دولت بلرعلیه صدام، باعث بر سر زبان افتادن کلی بعنوان مطلع بشود، درعین این گزارش  فاش کرد که دولت بریتانیا در گزارش های اطلاعاتی خود مربوط به توان تسلیحاتی عراق مبالغه کرده بود تا مشارکت این کشور در حمله نظامی به عراق را توجیه کند.

منبع: نیوزویک 22 اکتبر