منتظریم؛ فعلا شکایت نکرده‌ایم

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» شلیک‌های بی‌ضابطه نیروی انتظامی دوباره قربانی گرفت

منابع خبری سیستان و بلوچستان از زخمی شدن یک دانش‌آموز ابتدایی به ضرب گلوله ماموران پلیس خبر داده‌اند. آنها می‌گویند تیراندازی ماموران نیروی انتظامی به یک دستگاه خودور حامل اجناس قاچاق، سبب زخمی شدن یعقوب بندو شده است. خانواده آقای بندو در مصاحبه با روز ضمن تائید این خبر می‌گویند حال عمومی این دانش‌آموز رضایت‌بخش است و از بیمارستان به خانه منتقل شده است.

به گزارش وبسایت “فعالین مدنی بلوچ” ظهر روز یکشنبه، ۵ مهرماه، همزمان با تعطیلی یک مدرسه ابتدایی در منطقه رمین چابهار، ماموران پلیس به یک خودروی مظنون به حمل گازوئیل قاچاق تیراندازی کردند که در نتیجه این تعقیب و گریز “یعقوب بندو” یکی از دانش‌آموزان هم مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

بر اساس این گزارش هنگام خارج شدن از مدرسه تیر به بازوی یعقوب بندو دانش آموز کلاس سوم ابتدایی اصابت و او را نقش بر زمین کرده است.

شاهدان عینی به این سایت گفته‌اند ماموران پس از واقعه محل را ترک کرده و پس از مراجعه مردم به کلانتری، منکر تیر اندازی شده‌اند.

شیرمحمد تارمیخ، دایی این دانش آموز در سیستان و بلوچستان با تائید این خبر به روز می‌گوید: “گلوله به دست راست یعقوب خورده و بلافاصله بعد از حادثه به بیمارستان منتقل و فورا عمل شده است. اما او روز دوشنبه به خانه منتقل شده و وضعیت عمومی رضایت‌بخشی دارد.”

او می‌گوید ماموران نیروی انتظامی بعدا پیگیر وضعیت یعقوب شده‌اند اما خانواده “فعلا” اقدامی انجام نداده‌اند: “فعلا شکایت نکرده‌ایم. منتظریم ببینیم اعضای خانواده و ریش سفیدان فامیل چه می‌گویند. ما به تنهایی تصمیمی نخواهیم گرفت، بزرگان فامیل هرچه بگویند عمل می‌کنیم. فعلا که توکل بر خدا منتظر نشسته‌ایم.”

“تیراندازی بی‌ضابطه” ماموران نیروی انتظامی پیشتر نیز به مرگ تعدادی از غیرنظامیان در مرزهای کردستان و سیستان بلوچستان منجر شده است. در سالهای گذشته ده‌ها کولبر (به کردی) و بردوک (به بلوچی)، که به حمل کالا برای گذران زندگی اشتغال دارند، با ضرب گلوله ماموران پلیس کشته شده‌اند.

در اردیبهشت‌ماه امسال بر اثر تیراندازی نیروی انتظامی منطقه “محمدان ایرانشهر” به اتومبیل مظنون به حمل گازوئیل دو شهروند بلوچ در شعله‌های ناشی از آتش گرفتن بار گازوئیل و واژگون شدن خودرو کشته شدند.

 آنزمان گزارش شد که این واقعه باعث تشنج و نا آرامی‌هایی در این منطقه شده است.

استان سیستان و بلوچستان از جمله استانهای توسعه نیافته ایران است و تعداد زیادی از مردم در نقاط مرزی به علت فقر و بیکاری به جابه‌جایی اجناس قاچاق می‌پردازند.

در کنار گازوئیل و مواد سوختی، بیشترین موارد قاچاق در سیستان و بلوچستان مربوط به مواد مخدر است.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان در آبان ماه سال ۹۳ با اشاره به مجاورت این استان با بزرگترین مرکز تولید مواد مخدر در منطقه گفته بود طبق آمار ۵۳ درصد ناامنی‌های موجود در سیستان و بلوچستان ریشه مستقیم در مواد مخدر دارد.