مرگ جعبه سیاه پرونده فساد بیمه ایران

نویسنده
نازنین کامدار

» اصرارهای "یک منبع قضایی" در باره محل فوت

همزمان با مانورروزنامه های اعتدالگرا و اصلاح طلب بر سر مسئله فساد اقتصادی بی سابقه در اطراف حلقه احمدی نژادی ها، روزنامه شرق از مرگ ناگهانی “جعبه سیاه” پرونده فساد بیمه ایران خبر داده است.

 روزنامه شرق درباره خبر مرگ وی نوشته: “داوود سرخوش، از متهمان پرونده بیمه ایران بود که در دادگاه‌های اولیه، اعترافات او درباره محمدرضا رحیمی در رسانه‌ها بازتاب وسیعی یافت”.

این روزنامه، به نقل از ابوالفضل انتظاری وکیل سرخوش نیز درباره آخرین وضعیت موکل وی در زندان، نوشته است: “او پیش از این، یک عمل جراحی دیسک کمر در بیمارستان دی انجام داده بود و امروز نیز بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست داد. موکل بنده سه سال حبس خود را گذرانده بود و فقط بابت رد مال در زندان به سر می‌برد”.

مرگ داوود سرخوش شهری که ابتدا از سوی سایت “جهان نیوز” تکذیب شده بود، سرانجام دیروز ظهر به صورت رسمی تایید شد و این ابهام را در میان ناظران به وجود آورد که مرگ وی چندان هم “ناگهانی” نبوده است.

این ابهام زمانی افزایش یافت که “یک منبع قضایی” در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم تاکید کرد داوود سرخوش شهری در زندان اوین نمرده و در بیمارستان فوت کرده است.

این “جعبه سیاه” همان متهمی است که در روند رسیدگی به پرونده فساد “خانه فاطمی” بارها از محمدرضا رحیمی به عنوان یکی از همدستان شبکه فساد نام برده بود.

او در دفاعیات و اعترافاتش از مقامات و چهره های سرشناس متعددی با اسامی اختصاری نام برده و تاکید کرده بود که اطلاعاتی درباره فرزند محمود احمدی نژاد هم دارد.

داوود سرخوش شهری همان “د.س”ای است که در هشتمین جلسه رسیدگی به پرونده اختلاس از بیمه، طی دفاعیات اش گفته بود: “آقای ج. الف(جابر ابدالی) مدعی بود مثل پسر آقای م. ر(محمدرضا رحیمی) است. هر روز با رئیس سابق دیوان محاسبات کشور تماس می گرفت و کارهای بیرون از اداره وی را انجام می داد. گاهی نیز او را به مجلس می فرستاد تا با استیضاح کنندگان یک وزیر صحبت کند. آن یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را نیز به حساب شخصی م. ر(محمدرضا رحیمی) ریختم…حتی یک بار همسر آقای م. ر(محمدرضا رحیمی) به خانه ما آمد. ج. الف(جابر ابدالی) وقتی دید نقدینگی من تمام شد خواست ملک ولنجک را به او بدهم. قرار بود آن را به آقای… بدهم تا مشکلات اقتصادی ام را حل کند اما آقای… گفت: اینها دارند تو را دور می زنند. اگر می خواهی این موضوع ثابت شود به آقای م. ر(محمدرضا رحیمی) نامه ای بنویس و برای پرداخت اقساط تسهیلات تقاضای مهلت کن. من این نامه را نوشتم اما کاری برایم انجام نشد. زمانی که به سازمان بازرسی رفتم چکهایی که به آقایان ج. الف(جابر ابدالی) و (م.ر) داده بودم به سازمان بازرسی دادم. آقای (ش) که مدعی بود معاون و دوست آقای م. ر(محمدرضا رحیمی) است وقتی دید من به ج. الف(جابر ابدالی) پول می دهم علت آن را پرسید. من هم موضوع اخاذی ها را به وی گفتم که قرار شد او با آقای (م. ر) ماجرا را در میان بگذارد. یک روز به همراه آقای (ش) به ریاست جمهوری رفته و جلسه ای با آقای (م. ر) داشتیم. در آنجا من کپی چکهایی که به ج. الف(جابر ابدالی) داده بودم را نشانش دادم و گفتم حتی همسر شما به خانه ما آمده است. زمانی که فرزندان آقای م. ر(محمدرضا رحیمی) از دبی می آمدند ج. الف(جابر ابدالی) با ماشین من به استقبال آنها می رفت. حتی یک روز آقای (م. ر) نیاز به اجاق گاز داشت که من از طریق برادرم یک اجاق گاز تهیه کرده و آن را در خانه آقای م. ر(محمدرضا رحیمی) در پاسداران نصب کردم. در این جلسه آقای (م. ر) منکر دریافت پولها شد”.

او در جلسه دادگاه به طور سربسته از ارتباط جابر ابدالی با فرزند محمود احمدی نژاد نیز پرده برداشته و گفته بود: “تلفنی با آقای (ب) هم صحبت می کرد. حتی یک بار پسر آقای احمدی نژاد را به دفتر من آورد. آقای (م. ت) نیز قبل از اینکه به سمت دولتی برسد نیز به دفتر ما می آمد که سرانجام نیز با حمایتهای (م. ر) و (ج. الف) پست دولتی گرفت. این افراد را به دفترم می آورد تا نشان دهد با مقامات در ارتباط است”.

داوود سرخوش شهری متهم بود که با ثبت شرکت هایی به عنوان خریدار و فروشنده به نام خود یا عضوی از هیات مدیره آنها، با صدور پیش فاکتور و اسناد حمل صوری، از “بانک ملت” تسهیلات دریافت می کرد و مبالغ دریافتی را بازپرداخت نمی کرد.

او سرانجام از سوی شعبه ۶۸ دادگاه تجدید نظر استان تهران به جرم تحصیل مال از طریق نامشروع، به تحمل دو سال حبس تعزیری و چهار سال محرومیت از دریافت تسهیلات بانکی و رد مبالغ دویست و سی و پنج میلیارد و هشتصد و سی و هشت میلیون و ششصد و نود و دو هزار و سیصد و سی و پنج ریال و سی و شش میلیون و پانصد و هشتاد و سه هزار و هشتاد دلار و دو میلیون و چهارصد و نوزده هزار یورو در حق بانک ملت محکوم شد.

وی در زمان مرگ به دلیل عدم پرداخت دیون مالی مورد اشاره در حکم دادگاه در زندان بود. گفتنی ست، پرونده فساد بیمه ایران بیش از ۷۸ متهم داشته است.