ادعای کمک زنجانی به ستاد روحانی

نویسنده
حسین محمدی

» مجلس و دولت یکدیگر را متهم می‌کنند

یک روز پس از سخنان رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری درباره حکم انفصال از خدمت حمید رسایی و واکنش این نماینده مجلس به سخنان اشرفی‌اصفهانی، وی در صفحه اینستاگرام خود نوشت که بابک زنجانی ۵ میلیارد تومان به ستاد انتخاباتی روحانی کمک مالی کرده: ادعایی که با تکذیب اکبر ترکان مواجه شد.

رسایی در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکسی از بابک زنجانی، ضمن ادعای کمک پنج میلیارد تومانی وی به ستاد روحانی، ‌نوشت فردی با نام اختصاری “ح.ف” [احتمالا حسین فریدون] نیز در همین زمینه مورد بازجویی قرار گرفته.
با این حال اکبر ترکان، مشاور ارشد روحانی و قائم‌مقام ستاد انتخاباتی وی، این مساله را “کذب محض” توصیف کرد و گفت که “این اظهارنظر حرف بی‎ربطی است و بنده آن را تکذیب می‌کنم و به صراحت می‌گویم که این موضوع صحت ندارد”.
او همچنین درباره این ادعای رسایی گفت: “اظهارات برخی از افراد درباره اختصاص ۵ میلیارد تومان از سوی بابک زنجانی به ستاد روحانی در ایام انتخابات، تنها از سوی کسانی مطرح می‎شود که از معاون اول رییس‌جمهور دولت سابق پول گرفته‌اند و می خواهند با این ترفند نگرش اذهان عمومی را تغییر دهند”.
ادعای رسایی درباره کمک مالی زنجانی به ستاد انتخاباتی روحانی، یک روز پس از پاسخ رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری به سخنان او صورت گرفته است.
محمد اشرفی‌اصفهانی روز شنبه، ضمن نام بردن از حمید رسایی، درباره او گفته بود: “نمی‌خواستیم نام این برادرمان برده شود اما اگر بیش از این اصرار کند، پرونده‌اش را آشکار می‌کنیم”. به گفته اشرفی‌اصفهانی “ آقای رسایی بدانند دارای پرونده هستند و سازمان بازرسی کل کشور پرونده وی و برخی دیگر از مدیران و مسوولان عالی رتبه دولت قبل چه مدیران، چه وزرا و چه معاونان را به هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری ارسال کرده است”.
حمید رسایی در پاسخ به این سخنان اشرفی‌اصفهانی، چنین نوشته بود: “تاکید می‌کنم که بعد از اهانت‌های مکرر به منتقدین سیاست‌های دولت یازدهم، تمام این فضاسازی رسانه‌ای برای بستن دهان منتقدان صورت گرفته که قطعا نتیجه عکس خواهد داشت یعنی آقایان باید منتظر سخنان اصلی بنده در صحن علنی مجلس باشند”. رسایی همچنین محکومیت خود را “بازی کثیف” و “سیاست داس” از سوی دولت روحانی توصیف کرد.
پیش از این گفته می‌شد که علاوه بر رسایی، برای مهرداد بذرپاش نیز حکمی در این زمینه صادر شده. با این‌حال بذرپاش در پاسخ به این اخبار گفته بود: “من جایی محکوم نشده و حکمی نگرفته‌ام”.
هم‌زمان اصول‌گرایان تلاش می‌کنند که هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری را بازوی دولت روحانی و آن را غیرقانونی معرفی کنند. خبرگزاری فارس در گزارشی، با توجه به تغییر اعضای سابق این هیات،‌تغییر آن‌ها را غیرقانونی توصیف کرد و نوشت: “انتصاب افراد جدید در هیات بدوی تخلف محرز بوده که باید در مجامع حقوقی و قضایی رسیدگی شود. همچنین حکم‌هایی که تاکنون از سوی این هیات صادر شده نیز محلی از قانون ندارد”.
به نوشته این وب‌سایت “با توجه به اصل غیرقانونی بودن جلسات هیات بدوی که ناظر به تخلفات مذکور است باید گفت بررسی پرونده دو تن از نمایندگان مجلس در این هیات نیز بدون صلاحیت صورت گرفته است”.
هم‌زمان اصول‌گرایان تلاش می‌کنند این هیات را محلی برای تسویه حساب دولت روحانی با منتقدان معرفی کنند. آن‌ها ضمن معرفی اعضای این هیات، نوشته‌اند که تمام اعضای آن از نزدیکان و منصوبان حسن روحانی و اعضای دولت وی هستند.
به نوشته فارس اعضای این هیات که با حکم محمد نهاوندیان، رییس دفتر روحانی، منصوب شده‌اند، این افراد هستند: وطنی (شوهرخواهر آقای حسین فریدون)، اشرفی اصفهانی (نماینده اصلاح‌طلب مجلس)، خان‌کرمی (مدیر کنونی حراست ریاست جمهوری و مدیر سابق حراست مرکز تحقیقات مجمع تشخیص در زمان آقای روحانی)، چهره‌گشا(رییس دفتر اسحاق جهانگیری و مدیرکل سابق حوزه وزارتی وزارت صنایع در زمان اسحاق جهانگیری).
این خبرگزاری نوشته: “به نظر می‌رسد هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری پیش از آن‌که دست به افشاگری علیه دیگران بزند می‌بایست قانونی بودن خود را اثبات کند و یا در برابر دستگاه قضا پاسخ‌گو باشد”.