امر و نهی نظامیان در دو سوی فرش قرمز جشنواره فیلم فجر

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» ممانعت گشت ارشاد از ورود یک بازیگر زن

گشت ارشاد از روز شنبه و هم‌زمان با هفتمین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر در محل برگزاری جشنواره مستقر شده است. برخی خبرگزاری‌ها دلیل حضور این نیروها را “شرایط نامناسب پوشش در کاخ جشنواره” گزارش کرده‌اند، در تصاویر منتشر شده هم ماموران مشغول تذکر دادن به زنانی هستند که حجاب‌شان را مناسب تشخیص نمی‌دهند.

حسین ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران گفته است در صورت لزوم با بازیگران هم برخورد خواهند کرد: “با هر بداخلاقی و هر ناهنجاری که ببیند برخورد می‌کند و این برخورد قطعاً شامل همه است. “

روزآنلاین در گفت‌وگو با دو شاهد عینی از چگونگی برخورد این ماموران پرسیده است. یکی از این افراد، خبرنگار حوزه فرهنگ است و از درگیری لفظی میان یکی از بازیگران و ماموران نیروی انتظامی خبر می‌دهد. در نهایت هم از ورود این بازیگر زن ممانعت شده است.

 

روایت شاهدان عینی

انتقاد از پوشش بازیگران سینما، یکی از رویه‌های همیشگی رسانه‌های اصولگرا است که با رسیدن به ایام جشنواره و حضور پررنگ بازیگران، به اوج می‌رسد. در مقاطعی حتی کار به آنجا کشید که نیروی انتظامی نسبت به پوشش بازگران ایرانی در جشنواره‌های خارجی هم هشدار داد و یک بازیگر ایرانی هم که قصد حضور در یک کنسرت موسیقی را داشت، به اتهام بدحجابی بازداشت شد.

امسال هم رسانه‌های اصولگرا ضمن بیان اعتراضات همیشگی، در پوشش اخبار جشنواره فیلم فجر، این بار عکس بازیگری با چادر را بارها منتشر و از بدحجابی سایر بازیگران ابراز تاسف کردند. در نهایت نیروی انتظامی هم یک هفته پس از آغاز به کار جشنواره، نیروهای گشت ارشاد را در کاخ جشنواره مستقر کرد.

یک خبرنگار حاضر در جشنواره در گفت‌وگو با روزآنلاین، برخورد گشت ارشاد مستقر را بسیار سخت‌گیرانه توصیف می‌کند. او می‌گوید: “پلیس‌ها در دو طرف فرش قرمز ورودی ایستاده بودند و اگر با آنها وارد بحث و جدل نمی‌شدی به انجام خرده فرمایش‌هایشان راضی بودند. مثلا می‌گفتند شالت را بنداز روی سینه‌ات، مویت را بپوشان، دگمه‌هایت را ببند و در نهایت با این تهدید که فردا با این لباس راهت نمی‌دهیم، اجازه ورود می‌دادند.”

او اضافه می‌کند بازیگران هم مشمول این تذکرها شده‌ و سریع به دوستانشان خبر داده‌اند که حواسشان باشد تا برای ورود به محل کاخ، با مشکلی مواجه نشوند. به گفته او در مجموع برخوردها بدور از توهین و خشونت اما سخت‌گیرانه بوده است.

به گفته این خبرنگار فرهنگی، یک بازیگر زن سینما که مورد تذکر در مورد حجابش قرار گرفته بود با ماموران پلیس درگیری لفظی پیدا می‌کند که او را از ورودی دور کرده‌اند اما گویا کار به بازداشت نرسیده است.

سحر، یکی از دست‌اندرکاران سینماست که این روزها زیاد به محل برگزاری جشنواره فیلم رفته است. او نسبت به حضور گشت ارشاد بسیار معترض است و آن را توهینی به هنرمندان و سینماگران می‌داند: “مثلا جشنواره بین‌المللی است. هیچ فکر کرده‌اند که تصویر بین المللی این اقدامات چه خواهد بود؟ پلیس گذاشته‌اند دم در ورودی و به آدم‌ها امر و نهی می‌کند که این‌جوری بپوش و آن‌جوری نپوش. این طوری می‌خواهند تصویر مناسبی از ایران ارائه کنند؟”

از او درباره نوع تذکرها و برخوردها می‌پرسم.پاسخ می‌دهد: “برخورد خوب و بد معنا ندارد. همین که به خودشان اجازه می‌دهند وارد حریم شخصی آدم‌ها بشوند و برایشان تصمیم بگیرند، یعنی تو نمی‌فهمی، ما بهتر از تو می‌فهمیم و برایت تصمیم می‌گیریم. این توهین مستقیم است. حالا شاید بازداشت نکنند ولی در اصل ماجرا فرقی نمی‌کند.”

سحر در ادامه انتقادات مفصلی از وزیر ارشاد و رییس‌جمهوری مطرح می‌کند که خلاصه‌اش از این قرار است: “احمدی‌نژاد که بود می‌گفت مدل موی جوان‌ها به ما ربطی ندارد اما گشت ارشاد را به جان مردم می‌انداخت. یعنی یک جور حرف می‌زد و جور دیگر عمل می‌کرد. حالا آقای روحانی باید بداند که خیلی از این مردم، از این اهالی سینما، بابت حرف‌ها و وعده‌هایش به او رای دادند، حالا اگر قرار باشد باز همان آش و کاسه باشد که نمی‌شود؛ یعنی باز فیلم‌ها ممیزی بخورند، جلوی در جشنواره پلیس بگذارند و بگیر و ببند بشود.”

 

رسانه‌های اصولگرا و دغدغه بی‌حجابی

خبرگزاری تسنیم عکس‌هایی از استقرار گشت‌ ارشاد در محل جشنواره منتشر کرده که تعدادی از آن‌ها را می‌توانید اینجا ببینید.

وبسایت “زنان قم” هم در مطلبی با عنوان “جشنواره فیلم فجر هرسال مبتذل تر از سال قبل” که در رسانه‌های اصولگرا بازتاب پیدا کرده، نوشته است: “در طول سالها و در فرش قرمزها و جشنواره ها ابتذال فزونی یافته و این موضوع که باید با چنین رویه ای برخورد شود نیز بارها مطرح شده اما سوال اینجاست، به کجا چنین شتابان؟ کسانی که دایه هنر و فرهنگ دارند و ایران را اسلامی می خوانند چطور می توانند با چنین ظاهر آشفته و متشنجی در جشنواره ای که نام مقدس فجر را بر خود دارد حضور پیدا کنند؟”

وبسایت جهان‌نیوز هم مطلبی از یک وبلاگ‌نویس اصولگرا منتشر کرده که معتقدست:” هر سال در دهه مبارکه فجر، فرش قرمزی زیر پای بازیگران سینمای ایران پهن می‎شود و جشنواره فجر و حواشی آن (نظیر نشست‎های بررسی فیلم) به نمایش مد بدحجابی برخی بازیگران مشهور تبدیل می‎شود و به جای احیاء ارزش‎ها روی دیگری از این سکه به نمایش درمی‎آید.”

او همچنین از ایستادن بازیگران زن بدحجاب جلوی پوستر “محمد رسول الله” انتقاد کرده و از مسوولان خواسته مانع زیرپا گذاشته شدن آرمان شهدا با بدحجابی شوند.

یک وبسایت اصولگرای دیگر هم مطلبی انتقادی منتشر کرده با این مضمون: “هم زمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رونمایی از فیلم های جشنواره فجر هم آغاز شده است،این جشنواره هر ساله یکی از بارزترین جلوه های قبح زدایی بازیگران از فرهنگ پوشش است بازیگران در این جشنواره فارغ از رعایت چارچوب های اجتماعی و مذهبی، با هر تیپ و لباسی در این مراسم حاضر می شوند. با توجه به حاشیه‌های پوششی که جشنواره فیلم فجر در سال های گذشته داشت، به نظر می رسد بهتر است مسئولین قبل از رسیدن به بحران پوشش بازیگران در این جشنواره، فکری برای این موضوع داشته باشند.”

در مدتی که از حضور حسن روحانی در پست ریاست‌جمهوری می‌گذرد، مساله حجاب به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصولگرایان تبدیل شده و مدام از افزایش بی‌حجابی ابراز نگرانی می‌کنند. به تازگی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اعلام کرده که سیاست دولت در مورد حجاب، ایجابی است و نه سلبی. اما تجربه نشان داده هروقت رسانه‌های اصولگرا هماهنگ به میدان بیایند و موضوعی را برجسته کنند، مواردی مانند استقرار گشت ارشاد در جشنواره فیلم خیلی سخت و دور از ذهن نیست.