آیا ایران به خشونت می گراید؟

نویسنده

» گزارش لوموند از حوادث عاشورا و آینده جنبش سبز

نظامی که “سررشته امور از دستش به در رفته ” و انتفاضه ای جدیدی در آن آغاز شده تصویر جمهوری اسلامی است. در پی وقوع تظاهرات روز عاشورا در تهران که تعدادی کشته به جا گذاشت مطبوعات جهان با توجه به ابعاد اعتراضات مردمی در برابر نظام حاکم، از وقوع چرخش واقعی در این اعتراضات سخن می گویند.

علی انصاری، استاد دانشگاه در مقاله ای که در روزنامه انگلیسی ایندیپندنت به چاپ رسیده اوضاع را “سرنوشت ساز” ارزیابی کرده و می نویسد: “شورش مردم ریشه هائی عمیق تر از اعتراض به تقلب در انتخابات دارد”، اعتراضات از این خواست فراتر رفته و “حقوق و عزت” مردم را نشانه گرفته است. به گفته او با وجود “نود درصد با سواد، 25 میلیون کاربر اینترنت و 50 میلیون مشترک تلفن همراه” مردم ایران برای مقابله با حکومت “کاملاً همبسته و مجهزند”.

روز نامه اقتصادی وال استریت ژورنال نیز ضمن تأئید این مسئله خاطرنشان می سازد که معترضان برای نخستین بار رهبرعالی نظام، آیت الله خامنه ای را هدف قرار داده اند و سطح بسیج مردمی را یادآور حوادث سال 1979 که منجر به سقوط شاه شد می داند به ویژه که به گفته شاهدان حضوری “نیروهای انتظامی از اجرای فرمان شلیک به سوی جمعیت سرباز زده اند”.

روزنامه انگلیسی گاردین می نویسد که اعتراضات مردمی به حکومت به سطح بالاتری ارتقاء یافته است و مهم ترین دلیل آن را انتخاب گزینه تیراندازی به سوی مردم در جریان مراسم عزاداری محرم می داند: “نظام با این کار به اعتبار خود به مثابه حافظ سنن مذهبی ایران خدشه وارد آورده است”. به نوشته گاردین تظاهر کنندگان نه تنها اکنون با قاطعیت بیشتری به ضرب و شتم نیروهای انتظامی و بسیج پاسخ می دهند که دیگر مثل سابق در تظاهرات چهره خود را نمی پوشانند.

به نوشته سایت اینترنتی خبری تهران بورو، ایران در آستانه روی آوردن به “انتفاضه به سبک ایرانی” است که انتفاضه فلسطینیان در رویاروئی با اسرائیل در سال 1987 را به یاد می آورد. ایران بورو در ادامه می نویسد که خامنه ای با اتخاذ روش سرکوب تظاهرات در جریان مراسم عزاداری عاشورا به حیثیت نظام ضربه زده است.

استو کلمون در هافینگتن پست ضمن اشاره به این مسئله که اکنون احمدی نژاد تنها هدف حملات نیست خامنه ای را “شاه جدیدی” می خواند که حمایت نخبگان را از دست داده است و به “ایالات متحده” هشدار می دهد که “در برخورد با شخص او بسیار محتاطانه عمل کند” زیرا هرگونه مداخله در امور ایران باعث بی اعتباری جنبش معترضین خواهد شد.

روزنامه کانادائی گلوب اند میل پیش گوئی درباره سقوط نظام ایران را در پرتو حوادث اخیر دشوار ارزیابی می کند و می نویسد هرچند ایرانیان مشابهت هائی میان اوضاع کنونی و شرایط سال 1979 می بینند “این به آن معنا نیست که تاریخ تکرار خواهد شد به خصوص که امکان برآورد ابعاد حمایت مردمی از معتزضین وجود ندارد”. گلوب اند میل در ادامه  خشونت های روزهای اخیر را نشانه آغاز یک دوره آشوب در ایران می داند که قطعاً با” تلاش برای خاموش کردن صدای اعتراض” همراه خواهد بود.

 

منبع: لوموند 28 دسامبر