ماهواره جدید اسرائیل برای مقابله با ایران

نویسنده

» گزارش تلگراف از فضانورد جاسوس

مقامات دفاعی اسرائیل پرتاب ماهواره جاسوسی جدید این کشور را اعلام کرده و آن را مورد ستایش قرار داده‌اند. به گفته این مقامات، این ماهواره می‌تواند توانایی کشور در نظارت بر مانورهای نظامی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی مخالف با این کشور یهودی را افزایش دهد.

ماهواره افق ۱۰ که روز چهارشنبه در ساعت ۱۰:۱۵ شب به وقت محلی از یک پایگاه نیروی هوایی در مرکز اسرائیل پرتاب شد، پیش از طلوع آفتاب در مدار زمین قرار گرفت. این جدیدترین ماهواره از این سری و اولین پس از چهار سال است که اسرائیل به فضا پرتاب می‌کند. شش ماهواره دیگر این کشور نیز هم‌اکنون در مدار زمین قرار دارد.

این ماهواره که زیر نظر صنایع هوافضای اسرائیل و وزارت دفاع این کشور ساخته شده در تمام شرایط آب‌وهوایی عمل می‌کند و به هنگام اجرایی شدن توانایی نظارتی این کشور را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهد.

موشه یالون وزیر دفاع اسرائیل گفت: “ماهواره افق ۱۰ باید توانایی اطلاعاتی اسرائیل را بالا ببرد و تجهیزات دفاعی را قادر سازد در مقابله با تهدیدات دور و نزدیک بهتر عمل کنند. ما در حال بالابردن هرچه بیشتر توانایی‌های خود نسبت به همسایگانمان هستیم.”

اسرائیل به طور خاص، دغدغه نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را دارد، که گمان می‌برد پوششی است برای ساخت سلاح هسته‌ای. ایران این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید برنامه‌اش تماما صلح‌آمیز است. مقامات می‌گویند رادار تصویربرداری با کیفیت این ماهواره جدید می‌تواند به جای این‌که از یک منطقه تصاویر کلی بگیرد، روی اهداف مشخص متمرکز شود. این ماهواره با وزن ۳۳۰ کیلوگرم، در ارتفاع ۴۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتری زمین می‌چرخد و هر چرخش آن ۹۰ دقیقه طول خواهد کشید.

اوفر دورون، ‌مدیر اجرایی بخش فضایی صنایع هوافضای اسرائیل به هاارتص گفت: “این ماهواره توانایی عکاسی فوق‌العاده‌ای دارد اما بسیار کوچک است و برای فرستادن عکس‌های بسیار دقیق و با کیفیت در هر شرایط جوی طراحی شده است.”

اسرائیل یکی از ۱۲ کشوری است که ماهواره به فضا فرستاده است. کشورهای دیگر شامل، آمریکا، انگلیس، روسیه و ایران هستند. متخصصان در مورد تعداد زیاد اشیای نظارتی در مدار، که برخی از آن‌ها دیگر کار نمی‌کنند، ابراز نگرانی کرده‌اند. آنها هشدار داده‌اند که اگر یکی از آن‌ها با دیگری برخورد کند، یک واکنش زنجیره‌ای را سبب می‌شوند و فضا را مملو از آشغال می‌کنند و فعالیت در فضا را مشکل می‌سازند.

منبع: تلگراف، 10 آوریل 2014