محکومیت بی‌سروصدای تبعه سابق آمریکا

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از پرونده امیر حکمتی

امیر حکمتی، عضو سابق ارتش آمریکا که در اوت ۲۰۱۱ در ایران زندانی و به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده بود در ماه دسامبر، در دادگاه تجدید نظر، به طور بی‌سروصدا به اتهام “همکاری عملی با دولت آمریکا” به ده سال زندان محکوم شده .

وکیل او، محمود علیزاده طباطبایی گفت موکلش از تشکیل دادگاه تجدیدنظر، محکومیت و صدور حکم مطلع نبوده است. وی گفت که این اطلاعات را اخیرا از زبان مقامات قضایی شنیده و از طریق تلفن به اطلاع آقای حکمتی، که در زندان اوین بسر می‌برد، و خانواده‌اش در ایالت میشیگان، رسانده است.

آقای طباطبایی که ارتباط نزدیکی با مقامات عالیرتبه ایران دارد این اطلاعات را در چند مصاحبه از دفتر خود عنوان کرده است. این بیانات اولین گفته‌های رسمی در مورد وضعیت حکمتی پس از دو سال محسوب می‌شود.

آقای حکمتی،‌۳۰ ساله،‌ دو سال و نیم پیش برای اولین بار به منظور دیدن اقوامش به ایران سفر کرد و مکررا بی‌گناهی خود را اعلام کرده است. مقامات آمریکایی می‌گویند موضوع پرونده او را در تمام ملاقات‌ها با مقامات ایرانی عنوان کرده‌اند.

تا روز جمعه، ‌نه آقای حکمتی و نه وکیلش هیچ تایید رسمی از محکومیت یا حکم دریافت نکرده‌ بودند، که این موضوع در سیستم قضایی ایران عجیب نیست. اما آقای طباطبایی اطمینان داد که این اطلاعات صحت دارد.

وی همچنین گفت، احتمالا آقای حکمتی ظرف مدت چند ماه آزاد می‌شود، خصوصا اگر آمریکا حداقل چند زندانی ایرانی را به منظور رفع سوء تفاهم‌ها آزاد کند.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید، در حال حاضر ۳۸ ایرانی در زندان‌های آمریکا بسر می‌برند که جرائم اکثر آن‌ها تقلب و مواد مخدر و همچنین قاچاق، دزدی و زیر پا گذاشتن قوانین امنیت ملی آمریکاست. اما مقامات ایران این فهرست را طولانی‌تر می‌دانند، زیرا آنان شهروندان آمریکایی ایرانی الاصل را نیز شهروند ایرانی می‌شمارند.

آقای طباطبایی می‌گوید: “طبق قانون ایران و بخاطر رفتار مودبانه‌اش در زندان، سعی می کنم او را پس از گذراندن سه سال از محکومیتش آزاد کنم.”

وی گفت هرگونه تبادل متقابل آمریکا می‌تواند موثر باشد. “این خیلی مهم است، اگر هرکدام از آن زندانی‌های ایرانی در آمریکا آزاد شوند پرونده آقای حکمتی آسان‌تر می‌شود.”

مشخص نیست که آیا جان کری وزیر خارجه آمریکا که در دیدار با جواد ظریف موضوع زندانی شدن حکمتی را مطرح کرده بود، از محکومیت ده ساله او خبر دارد یا خیر. مقامات وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر فوری در این رابطه خودداری کرده‌اند.

سارا حکمتی، خواهر آقای حکمتی روز جمعه گفت آقای طباطبایی روز سه‌شنبه این اطلاعات را تلفنی به مادر آنها داده است. وی گفت که به آقای طباطبایی، که یکی از پرنفوذترین وکلا در ایران است اعتماد کامل دارند. وی گفت: “این واقعیت که دادگاه این اطلاعات را به او داده مثبت است. وی به مادرم گفته که تمام گزینه‌های ممکن را دنبال می‌کند.”

در داخل ایران پرونده آقای حکمتی شدیدا سیاسی است. او در جنگ داخلی میان تندروهای ایران که می‌خواهند او در زندان باشند و اعتدال‌گرایان که می‌خواهد او را به عنوان نشانی از حسن نیت آزاد کنند، قرار گرفته است.

آقای طباطبایی روابط نزدیکی با اطلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان ایران دارد. او وکیل خانواده هاشمی رفسنجانی است. او همچنین وکالت میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد، که از سال ۲۰۱۱ در حصر خانگی بسر می‌برند را نیز برعهده دارد.

با این‌که آقای طباطبایی، موکلش را هرگز ملاقات نکرده و جزئیات کامل در مورد پرونده او را نمی‌داند اما می‌گوید هرچند روز یکبار با آقای حکمتی بصورت تلفنی صحبت می‌کند.

طبق قانون مجازات اسلامی ایران، پس از گذراندن یکسال محکومیت توسط زندانیانی مثل حکمتی، ‌وکلایشان می‌توانند درخواست آزادی زودهنگام بکنند. آقای طباطبایی می‌گوید: “شاید بتوانم حتی او را زودتر آزاد کنم، اما این خیلی بستگی به آمریکایی‌ها دارد. اگر حسن نیت خودشان را نشان بدهند، آ‍زادی آقای حکمتی خیلی آسان‌تر می‌شود.”

منبع: نیویورک‌تایمز - 11 آوریل