حزب کروبی، توقف یا از سر گیری؟

نویسنده
حسین محمدی

با گذشت بیش از یک از آغاز به کار دولت روحانی، هنوز بحث امکان فعالیت احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

شاید به همین دلیل باشد که طی روزهای گذشته، اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی سخنان متناقضی درباره امکان از سرگیری فعالیت‌های مجدد این حزب بیان کرده‌اند.

چند روز پیش محمدباقر ذاکری، از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در گفتوگویی با تسنیم، خبر از آن داده بود که حزب اعتماد ملی هیچ فعالیتی ندارد. به گفته ذاکری “حزبی در کنار نیست که بخواهد جلسه حزبی تشکیل شود و فقط هر چند وقت یک بار دوستان و کسانی که قبلا با یکدیگر کار می‌کردند دور هم جمع می‌شوند و با یکدیگر صحبت می‌کنند”.

او اضافه کرده بود که برخی اعضای حزب اعتماد ملی “وقتی دور هم می‌نشینند این بحث را مطرح می‌کنند که بالاخره می‌توانیم حزب را فعال کنیم یا نمی‌توانیم، اگر گنگره برگزار شد دبیرکل چه کسی باشد؛ این حرف‌هایی است که در این نشست‌ها می‌شود ولی احتمال به نتیجه رسیدن آن کم است”.

 در واکنش به این سخنان ذاکری، رسول منتجب‌نیا خبر از آن داد که “مقدمات فعال کردن حزب اعتماد ملی را فراهم کردیم” و حزب اعتماد ملی “برای انتخابات مجلس دهم فعال” می‌شود.

به گفته قائم‌مقام حزب اعتماد ملی “تاکنون برای فعال کردن حزب اعتماد ملی فعالیت‌های زیادی انجام شده است و امید داریم در آینده حزب اعتماد ملی را کاملا فعال کنیم”.

حزب اعتماد ملی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ و توسط مهدی کروبی تاسیس شد. علاوه بر کروبی، برخی چهره های مشهور سیاسی نیز در این حزب حضور داشتند. اعتماد ملی در پی اختلاف مهدی کروبی با دیگر گروه‌های اصلاح‌طلب کار خود را آغاز کرده بود.

پس از حصر دبیرکل این حزب، مهدی کروبی، فعالیت‌های اعتماد ملی هم متوقف شد. گرچه گفته می‌شود دستور قضایی برای توقف فعالیت‌های این حزب صادر نشده، اما اعتماد ملی از سال ۸۹ فعالیت‌های تشکیلاتی خود را متوقف کرده است.

دفتر حزب اعتماد ملی شهریور ماه سال ۸۸ توسط نیروهای امنیتی پلمب شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که مهدی کروبی در نامه‌ای خطاب به هاشمی رفسنجانی - که آن زمان رییس مجلس خبرگان بود - درباره آزار جنسی در زندان‌‌های ایران علیه زندانیان سیاسی، افشاگری گفته بود.

طی سال‌های گذشته چندین بار زمزمه از سر گیری فعالیت‌های مجدد حزب اعتمادملی به گوش رسیده، اما این اتفاق هرگز رخ نداده است.

ابتدای ماه جاری رسول منتجب‌نیا، گفته بود که جلسات حزب اعتمادملی به شکل نامرتب برگزار می‌شود. پیش از آن ابوالفضل شکوری، از دیگر اعضای شورای مرکزی این حزب، گفته بود که اعضا درباره فعالیت مجدد اعتماد ملی به توافق نرسیده‌اند و مشخص نیست که آیا این حزب مجددا فعالیت‌های خود را از سر خواهد رفت یا خیر.

احتمال آغاز مجدد فعالیت‌های حزب اعتمادملی در حالی مطرح می‌شود که برخی احزاب دیگر اصلاح‌طلب اجازه فعالیت ندارند. حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب‌اسلامی از جمله این گروه‌ها هستند که مجوز فعالیت آن‌ها توسط قوه‌قضاییه باطل شده.

گفته می‌شود برخی اعضای حزب مشارکت در تدارک آن هستند که مجوز حزب دیگری را از وزارت کشور دریافت و فعالیت‌های خود را از سر بگیرند.

تشکیلات ندا که به تازگی اعلام وجود کرده به پایمردی صادق خرازی مشاور بین المللی محمد خاتمی قصد جلب جوانان اصلاح طلب را دارد که تاکنون به نظر نمی رسد در این زمینه موفقیتی به دست آورده باشد. دو چهره اصلی از کادرهای جوان اصلاح طلب هادی حیدری و حجت کاشانی که نام آن ها بعد از نام صادق خرازی شناخته شده ترین نام های مطرح شده برای شورای مرکزی این تشکیلات بود، ماه گذشته انصراف خود را اعلام داشتند، اما اعلامیه بعدی این تشکل نشان داد که خرازی قصد دارد این حزب یا گروه را برپا دارد.

اما هنوز مشخص نیست که آیا حزب اعتمادملی نیز دست به چنین کاری خواهد زد یا خیر. این مساله از آن جهت اهمیت دارد که با توجه به در حصر بودن مهدی کروبی - بنیان‌گذار و دبیرکل این حزب - مشخص نیست که آیا دیگر اعضای حزب و نهادهای امنیتی بااز سر گیری فعالیت‌های آن موافق باشند یا خیر.

سه سال پیش حمیدرضا فولادگر، نماینده قوه مقننه در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، گفته بود که “اعضای حزب اعتماد ملی می‌توانند ضمن اعلام مرزبندی با دبیرکل حزب و با ارکانی جدید از ظرفیت‌های موجود برای شروع فعالیت‌های حزب استفاده کنند”.