در برابر آهن پاره و اردوکشی خیابانی می ایستیم

نویسنده
شیرین کریمی

» واکنش سرداران به فشارهای جهانی

همزمان با افزایش فشار های جامعه جهانی به جمهوری اسلامی، یک سردار سپاه ناوهای آمریکایی را “آهن پاره” توصیف کرده و سرداری دیگر نسبت به “اردوکشی خیابانی” به دلیل تحریم های اقتصادی هشدار داده است. از سوی دیگر معاون احمدی نژاد گرانی ها را ناشی از “القائات دشمن” دانسته؛آن هم در حالیکه رئیس پارلمان اذعان کرده بزرگترین مشکل کشور معضلات اقتصادی است.

“آهن پاره ای بیش نیست.” این توصیف معاون فرمانده سپاه جمهوری اسلامی از ناوهای هواپیما بر ارتش ایالات متحده است. در حالی که با نافرجام ماندن مذاکرات خرداد ماه بر سر بحران هسته ای تهران، دامنه فشارها علیه حاکمیت افزایش پیدا کرده است، سردار حسین اسلامی در مشهد و در همایش “فرماندهان نیروی دریایی سپاه” گفت: “پاسداران انقلاب اسلامی از بزرگی ناوهای هواپیمابر آمریکا و دشمنان فرامنطقه‌ای هرگز ترسی به دل راه نداده و این تجهیزات در نگاه آنان، آهن‌پاره‌ای بیش نیست.”

این اظهارات البته تازگی ندارد؛ سرداران سپاه و فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی از زمستان گذشته بارها گفته اند ارتش ایالات متحده قادر نیست صدمه ای به مواضع جمهوری اسلامی بزند. نخستین بار سردار نقدی، فرمانده بسیج بود که برای کوچک شمردن ناوهای هواپیما بر آمریکایی متذکر شد: “ناوهای هواپیمابر آمریکا لگنی بیش نیست.”

معاون سردار محمد علی جعفری هم روز گذشته با حمایت از عملکرد دیپلمات های جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات هسته ای اخیر گفت: “تیم مسلمان متکی بر خدا انفعال کشورهای اروپایی را برانگیخته تا جایی که آنان حرفی برای گفتن و عملی برای انجام ندارند.”

 ”انفعال” مورد نظر سردار اسلامی باعث شده اتحادیه اروپا از یازده تیر ماه تحریم های نفتی و بیمه ای را علیه تهران کلید بزند؛ امری که به باور ناظران، اقتصاد شکننده کشور را بیش از پیش در معرض تهدید قرار داده است.

 

امیدشان به اردوکشی خیابانی است

سرداران البته خود نیز به تاثیر تحریم ها در کشور اذعان دارند و نگرانند نارضایتی های اقتصادی گریبان حکومت را بگیرد. این امر را می شود در اظهارات علی اشرف نوری، ردیابی کرد. معاون سیاسی سپاه روز گذشته تحلیل خود از اعمال تحریم ها را چنین بیان کرد: “تنها امید دشمنان به تحریم های فلج کننده، از بین بردن آستانه تحمل مردم و وادار کردن آنها به اردو کشی خیابانی همانند فتنه ۸۸ است.”

“اردوکشی خیابانی” همان چیزی است که رهبر جمهوری اسلامی از آن خشمگین است. سه سال پیش بعد از خیزش جنبش سبز در خیابان ها در اعتراض به تقلب گسترده در انتخابات، وی در تریبون نماز جمعه شهروندان معترض و رهبران سیاسی جنبش مخالفان دولت را مورد حمله قرار داد و اعتراضات مسالمت آمیز آن ها را “اردوکشی خیابانی” نامید.

اینک حکومت از آن بیم دارد که علی رغم سرکوب گسترده، گسترش نارضایتی اقتصادی بار دیگر پای شهروندان را برای اعتراض به خیابان ها باز کند.

سردار نوری که هدف تحریم ها را “فشار از بیرون برای فروپاشی نظام” می داند، از حالا زبان تهدید را برای مقابله با شهروندان معترض برگزیده و هشدار داده است: “اگر برخی جریانات سیاسی داخل کشور کشور بخواهند آزمون خود را تکرار کنند، ملت هوشیار و ولایتمدار پاسخ کوبنده خود را در عرصه های مختلف از جمله در انتخابات سال ۱۳۹۲ به آنان خواهند داد.”

او راهکاری هم به مردم پیشنهاد کرده است: “مقاومت در برابر تحریم ها” آن هم در حالی که اخیرا نتایج یک نظرسنجی از سوی صدا و سیما نشان می دهد ۶۳ درصد شهروندان علاقه ای به بلند پروازی های اتمی حاکمیت ندارند و خواستار تعلیق غنی سازی اورانیوم در برابر تعلیق گام به گام تحریم های جامعه جهانی شده اند.

 

رحیمی: آخ نکشید

اما این تنها سرداران نیستند که از شهروندان می خواهند فشارهای اقتصادی را به خاطر پرونده اتمی نظام تحمل کنند. معاون محمود احمدی ن‍ژاد خواسته اش از “مقاومت” نیز فراتر است. او می گوید: “باید کاری کنیم که حسرت آخ شنیدن بر دل دشمنان ایران اسلامی بماند.”

 مقامات جمهوری اسلامی تا پیش از اعمال تحریم های نفتی و مالی معتقد بودند، فشارها تاثیری بر اقتصاد ندارد، اما حالا حتی از کنترل قیمت “مرغ” ناکام مانده اند. گرچه محمدرضا رحیمی حتی مسئولیت افزایش قیمت مرغ را نیز نمی پذیرد و افزایش قیمت آن را نتیجه “القا دشمنان” می داند. وضعیت مرغ چنان برای نظام جمهوری اسلامی که داعیه “مدیریت جهان” را دارد به بحران تبدیل شده است که هفته گذشته فرمانده نیروی انتظامی از صدا و سیما خواست تصاویر “مرغ خوردن” را از تلویزیون پخش نکند. محمدرضا رحیمی دلیل افزایش قیمت مرغ را چنین توصیف کرده است: “وقتی حواله ای دیر جابجا می شود، پول پرستان هجوم می آورند و قیمت ها را بالا می برند.”

 

لاریجانی : اقتصاد بزرگترین مشکل کشور است

منتقدان اقتصادی می گویند ناکارآمدی دولت در مدیریت اقتصادی و اجرای طرح هدفمندی یارانه ها خود ضربه های عمیقی به وضعیت معاش شهروندان وارد کرده و حالا با ظهور تحریم های همه جانبه بین المللی اوضاع بغرنج تر شده است.

حتی علی لاریجانی ـ رئیس مجلس نهم ـ نیز به این موضوع اذعان دارد. در شرایطی که در هفته های اخیر مقامات نظام کوشیده اند تاثیر تحریم ها بر اقتصاد را ناچیز بشمارند وی دیروز اصلی ترین مشکل کشور را “اقتصادی” نامید و دو چیز را در آن موثر دانست: “تحریم و اجرای ناقص هدفمندی یارانه ها”.

کشورهای گروه ۱+۵ به وی‍ژه اعضای غربی آن معتقدند تنها راه مسالمت آمیز برای منصرف کردن جمهوری اسلامی از ادامه سویه های نظامی برنامه اتمی اش، اعمال تحریم های شدید اقتصادی است. آن ها البته گفته اند گزینه نظامی را نیز روی میز دارند.

 

تصمیم نهایی با ایران است

در همین راستا روز دوشنبه وزیر خارجه ایالات متحده در یک کنفرانس خبری در اورشلیم گفت: “واشینگتن همه قدرتش را به کار خواهد گرفت تا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود. “

هیلاری کلیتون البته پس از دیدار با شیمون پرزـ- رئیس جمهور اسرائیل ـ– به خبرنگاران گفت: “رهبران ایران هنوز فرصت اتخاذ تصمیم درست را دارند.”

رهبران ایالات متحده بر این نظرند که “دریچه دیپلماسی” در حال بسته شدن است؛نظری که هیلاری کلینتون دیروز آن را چنین تصریح کرد: “تصمیم نهایی با ایران است.”

سعید جلیلی – نماینده آیت الله خامنه ای در مذاکرات اتمی- سه بار در فصل بهار در مذاکرات اتمی با نمایندگان گروه ۱+۵ دیدار کرد، اما طرفین هیچگاه نتوانستند به توافق نزدیک شوند. در آخرین دور مذاکرات میان جلیلی و کاترین اشتون، رئیس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت تنها در صورتی حاضر به دیدار دوباره با جلیلی است که نمایندگان فنی جمهوری اسلامی و ۱+۵ بتوانند در مذاکرات کارشناسی به توافقی دست یابند.

این مذاکرات فنی دو هفته پیش برگزار شد و قرار است سوم مرداد نیز دیداری میان معاونین جلیلی و اشتون در ترکیه برگزار شود. ناظران می گویند اگر مذاکرات آتی در استانبول میان علی باقری و هلگا اشمیت موفق نباشد، بعید است در آینده نزدیک دیدار دوباره ای میان مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ برگزار شود.

در همین راستا روز گذشته سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در نشست مطبوعاتی هفتگی گفت: “امیدواریم بحث‌های کارشناسان فنی و معاونین دو طرف به جمع‌بندی برسد که بتوانند گام‌هایی را به جلو بردارند. گام‌هایی که هم در جهت به رسمیت شناخته شدن حقوق ما باشد و هم اقداماتی که بتواند نگرانی‌های طرف مقابل را برطرف کند.”

رامین مهمانپرست در گفتگو با خبرنگاران خاطرنشان کرده است: “چنان چه جمع‌بندی مذاکرات آقای باقری و خانم اشمیت معاونان گروه‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه ۱+۵ مثبت باشد و بتوانند دستور کاری برای ادامه مذاکرات فراهم کنند، در آن صورت نسبت به تعیین زمان و مکان بعدی مذاکرات تصمیم گرفته می‌شود.”