تکنولوژی آمریکائی، در خدمت فیلترینگ و شنود

نویسنده

» گزارش فری بیکن از فروش مواد تحریم شده به ایران توسط چین

بیل گرتس

در حالیکه یک شرکت مخابراتی چینی برای فروش دستگاه های شنود و نظارت به ایران تحت تحقیقات اف بی آی قرار دارد، یکی از رهبران جمهوری خواهان کنگره آمریکا نسبت به مذاکره با شرکت های مخابرات دولتی چین هشدار داده است.

فرانک وولف در نامه ای به اعضای کنگره هشدار داده است که دو شرکت های چینی زد تی ای و هوواوی تهدیدی برای امنیت آمریکا به حساب می آیند.

این هشدار ها در زمانی منتشر شده است که گزارش اف بی آی حاکی از آن است که شرکت زد تی ای کالاهای تحریم شده آمریکائی را به ایران صادر کرده است، از جمله “دستگاه های شنود قوی برای شنود تلفن ثابت، تلفن همراه و ارتباطات اینترنتی”.

وولف در نامه خود نوشته است که “گزارش مربوط به تخلفات شرکت زد تی ای در فروش غیر قانونی تجهیزات تحریم شده به ایران و نیز تلاش برای نابود کردن شواهد مربوط به آن، هشدار مرا در این مورد تائید می کند. شرکت های مخابراتی چینی مانند “زد تی ای” تهدیدی جدی برای امنیت آمریکا هستند.”

وولف از اف بی آی و وزارت بازرگانی خواست “با این مورد به صورت جدی برخورد کند.”

وولف گفت: “فعالیت خلاف این شرکت تنها یکی از دلایلی است که من در بودجه سال 2013 دولت را از خرید تجهیزات مخابراتی از شرکت های دولتی چینی بر حذر داشتم.”

گزارش اف بی آی بر اساس اطلاعات دریافتی از کایل یابلون، مشاور زد تی ای در 2 مه 2012 تهیه شده است.

یابلون در فهرست وکلای ایالت تکزاس آمریکا به عنوان مشاور شرکت هوواوی عنوان شده است. او در این باره اظهار نظری نکرد.

در این گزارش آمده است که فروش وسایل مخابراتی شرکت زد تی ای به ایران که در 22 مارس توسط رویترز منعکس شد، در بر گیرنده محموله ای شامل کالاهای آمریکایی نظیر کامپیوترها و سیستم های مخابراتی هیولت پاکارد، میکروسافت، سیسکو، دل، اوراکل و سیمانتک به ارزش 130.6 میلیون دلار بوده است. محصولات آی بی ام و جان یپر هم در گزارش ذکر شده است.

فروش این کالاها بر اساس قانون تحریم آمریکا علیه ایران ممنوع است.

فروش مخفیانه این کالاها با علم به این صورت گرفته که ایران سعی دارد این تحریم ها را دور بزند.

بر اساس این گزارش، روز بعد از گزارش رویترز، وزارت بازرگانی احضاریه ای را برای شرکت زد تی ای فرستاده و خواهان مدارک فروش تولیدات این شرکت به ایران شده است.

در گزارش اف بی آی ذکر شده است که فروش وسایل مخابراتی به ایران چهار شرکت دیگر را نیز شامل می شده است که شعبات زد تی ای در چین، آمریکا و ایران را نیز در بر می گیرد.

به گفته یابلون، در قرارداد ذکر شده است که چگونه شعبات شرکت زد تی ای باید تحریم های آمریکا را دور بزند و کالاهای ساخت آمریکا را به شرکت مخابرات ایران بفروشد. بر اساس این گزارش مقامات شرکت اسناد مربوطه را “نابود کردند”.

یکی از مقامات امنیتی پنتاگون نیز گفت اتهامات علیه شرکت زد تی ای در فروش غیر قانونی کالاها به ایران، رابطه آن را با شرکت هوواوی نیز نشان داد.

وولف در نامه خود گفته است “این شرکت های چینی اخیرا پس از تحقیقات کنگره در باره تهدید آنها علیه امنیتی ملی آمریکا، در حال مذاکره با مقامات هستند.”

در این تحقیقات آمده است:

·     در ماه مه تحلیلگران کامپیوتر قطعه ای را در تلفن های همراه شرکت زد تی ای کشف کرده اند که به دولت اجازه می دهد به صورت مخفیانه اطلاعات را ذخیره کند.

·     شرکت هوواوی در موارد متعدد اقدام به گردآوری محصولات با فن آوری پیشرفته آمریکایی کرده است.

·     جان برینسون، وزیر سابق بازرگانی، اوائل سال گفت “توانایی شرکت هوواوی در منحرف کردن اطلاعات شایان توجه است و برای کشور ما یک چالش محسوب می شود.”

·     تعدادی از مدیران شرکت هوواوی اعضای ارتش آزادی بخش یا سرویس های اطلاعاتی چین هستند.

وولف گفت کمیته منتخب کنگره اکنون در حال تحقیق در باره ارتباطات شرکت هوواوی و “زد تی ای” با دولت ها و شرکت های بخش خصوصی است.

وی گفت: “دو شرکت هوواوی و زد تی ای تامین کننده وسایل مخابراتی حساس به بدترین رژیم های دنیا هستند.” سال گذشته وال استریت ژورنال گزارش داد که شرکت هوواوی “بر صنعت دولتی مخابرات ایران مسلط است… این شرکت نقش حیاتی در برقراری شبکه امنیتی دولتی ایران دارد.”

گزارشی که کمیته تحقیقات امنیتی چین و آمریکا در سال گذشته منتشر کردند نشان می داد که شرکت های مخابراتی چین، از جمله “زد تی ای” و هوواوی رابطه نزدیکی با ارتش و اطلاعات چین دارند و در برنامه های نظامی آن ها مشارکت دارند.

گزارش کنگره همچنین گفته است که شرکت های “زد تی ای” و هوواوی “به تعلیم مهندسین و پرسنل مورد نیاز سیستم های مخابراتی” نیز مشغول بوده اند.

گفته شده است که شکرت هوواوی رابطه نزدیکی با سپاه پاسداران ایران دارد، که مورد تحریم های آمریکا به دلیل برنامه هسته ای ایران قرار دارد.

 

منبع: فری بیکن  – 16 ژوئیه