افزایش حمایت ها از جنگ با ایران

نویسنده

» مقاله گلف نیوز درباره شرایط منطقه ای

عادل سفتی

آیا اسرائیل دست به حمله ای یکجانبه علیه ایران خواهد زد؟ این سؤالی است که هر چه بیشتر در کانون بحث های پر تب و تاب در اسرائیل، آمریکا و پایتخت های اروپایی و عربی  قرار گرفته است. نحوه پاسخگویی به این سؤال پیامدهای شگرفی بر روی خاورمیانه، بهای نفت، اقتصاد جهانی، ارتباط اسرائیل و واشنگتن، توانایی آمریکا برای هدایت وقایع و نیز محافظت از منافع حیاتی خود و متحدانش در منطقه خواهد داشت.

هرچند دولت اوباما اعلام کرده در برخورد با ایران تمامی گزینه ها از جمله گزینه نظامی بر روی میز قرار دارند، اما واضح است که اوباما راه حل های غیرنظامی نظیر دیپلماسی و تماس را که به وضع تحریم های شدیدتر منجر شده است، ترجیح می دهد.

مطبوعات اسرائیلی و آمریکایی در هفته گذشته از اطمینان خاطر دادن دولت اوباما به رهبران اسرائیل در خصوص غیرفوری بودن تهدید هسته ای ایران و مهلت زمانی  یکساله تا تولید بمب هسته ای توسط این کشور خبر دادند. از مقامات آمریکایی نقل شده بود که ارزیابی آنها از تهدید ایران، احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات هسته ای ایران را از میان برداشته است.

عدم تمایل اوباما برای استفاده از زور از حمایت دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، نیز برخوردار است. وی در مصاحبه ای اعلام کرد حمله به ایران در پائین ترین اولویت قراردارد. مولن اخیراً در همایشی در دانشگاه کلمبیا گفت هرچند اقدام نظامی می تواند برنامه هسته ای ایران را با وقفه روبرو کند، اما “عواقب ناخواسته ای” دارد که بر فواید این کار می چربد. 

روزنامه اسرائیلی هاآرتص هشدار داد “اسرائیل نمی تواند به تنهایی به ایران حمله کند” و نسبت به توانایی اسرائیل برای اقدام در خلاف جهت خواسته های ایالات متحده و آغاز جنگی نامحدود علیه یک کشور 70 میلیونی هشدار داده بود.

با این حال، بحث درباره جنگ علیه ایران در میان اقلیتی از مقامات بالا گرفته است. گروه طرفدار جنگ، درست مانند حال و هوای یک ماه پیش از آغاز جنگ با عراق، رسانه ها را با خود همراه کرده و از حمایت اسرائیل و برخی حکومت های خاورمیانه و نیز گروه های هوادار اسرائیل و حامیان ایدئولوژیک دست راستی در واشنگتن برخوردار شده است.

در شماره اخیر بولتن دانشمندان هسته ای آمده است که رهبران آمریکا باید تصمیم برای حمله یا تحریم ایران را بر اساس حقایق و نه فشار رسانه ای بگیرند.

در این بولتن بر روی گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی هسته ای درباره ایران و توافق تعجب برانگیز میان رسانه ها برای مخدودش کردن مطالب این گزارش تمرکز شده است.

نیویورک تایمز ادعا کرده “بازرسان هسته ای برای اولین بار از  شواهد فراوان درباره فعالیت های فعلی و قبلی ایران برای توسعه کلاهک های هسته ای خبر داده اند.” شبکه سی ان ان نیز گزارش کرد “آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای اولین بار درباره فعالیت های هسته ای ایران، هشدار جدی داده است.”

واشنگتن پست ادعا کرد “آژانس هسته ای علناً برای اولین بار اعلام کرده ایران به طور فعالانه در پی توسعه توانمندی تسلیحاتی است.”

در بولتن دانشمندان هسته ای به این نکته اشاره شده که “رسانه ها به طور جدی در صدد مخدوش کردن محتوای گزارش برآمده اند. در واقع اطلاعات جدیدی مطرح نشده است. آژانس هسته ای گفته است “هیچ مدرک مستدلی” وجود ندارد که ایران یک “برنامه تسلیحات هسته ای” داشته و گزارش این آژانس “شامل هیچ مدرکی نیست که قبلاً منتشر نشده باشد.”

سیاستمداران و چهره های دست راستی از نتیجه گیری های مخدوش شده این گزارش استفاده کرده اند تا جنگ علیه ایران را به عنوان تنها گزینه باقیمانده جهت توقف تولید بمب ایرانی مطرح کنند.

جفری گولدبرگ روزنامه نگار هوادار اسرائیل در مقاله خود در مجله آتلانتیک پا را فراتر می گذارد و می گوید دولت اوباما باید نگران آن باشد که بنیامین نتانیاهو حمله یکجانبه ای علیه ایران را ظرف ماه های آینده انجام دهد، مگر آنکه اوباما رویکرد محکمتری علیه ایران در پیش بگیرد.

جان بولتون سفیر دولت بوش در سازمان ملل نیز علناً اعلام کرده است که اسرائیل باید قبل از آنکه دیر شود، حمله به ایران را عملی کند.

اینکه یک مقام عالیرتبه سابق دولت ایالات متحده علناً اعلام می کند یک کشور باید به حمله ای بی دلیل علیه کشوری دیگر دست بزند،  احتمالاً نشانه ای از در راه بودن یک طوفان است.

 

منبع: گلف نیوز- 23 اوت