افشاگری میکنم

لیلا طیری
لیلا طیری

» فخرالسادات محشتمی پور در مصاحبه با روز:

فخرالسادات محتشمی پوردر مصاحبه با “روز” اعلام کرد “از شیوه هایی که برای آقایان هراسان کننده است استفاده خواهد کرد و به افشاگری و اطلاع رسانی به مردم ادامه خواهد داد”.

خانم محتشمی پور دیشب در حالی به سئوالات “روز” پاسخ داد که همچنان از وضعیت و محل نگهداری همسرش،  مصطفی تاج زاده،   عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت هیچ خبری در دست نیست.

مصطفی تاج زاده،   پس از اعلام شکایت او و 6 تن دیگر از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین اسلامی از سردار مشفق به زندان برگردانده شد.

خانم محتشمی پور که خود عضو جبهه مشارکت است،   پس از بازداشت همسرش،   تاکنون  8 نامه خطاب به دادستان تهران نوشته و در آخرین نامه اش که روز گذشته در وبلاگ شخصی اش منتشر شد خطاب به دادستان تهران گفته است: “من همه کارهای غیرمجاز از نظر شما را برای حفظ جان همسرم و ایجاد شرایط مناسب برای او انجام خواهم داد. کارهای غیرمجاز؟! بله همه آن کارهایی که شما و بازپرس و بازجوها مستقیم و غیرمستقیم از آن منع مان می کردند. خنده دار نیست آقای دادستان که جرایم ما از نظر شما و دوستان تان مصاحبه،   مکاتبه،   وبلاگ نویسی و هرگونه ملاقات و گفتگو با مقامات مسئول برای اطلاع رسانی شرایط دهشتناک همسرم بود و برای وادار کردن آدم های دارای تعهد برای به کار گرفتن این تعهد و مسئولیت”.

او از دادستان تهران پرسیده است: “راستی ما باید به کجا شکایت کنیم از این عدم احساس مسئولیت شما؟ و عدم پاسخگویی تان و بی توجهی به سلامت عزیز دربند ما و حال و روز خانواده مضطربش؟ از شما می پرسم که داشتید پایان نامه تان را آماده دفاع می کردید پارسال این موقع ها. شما که دانشجوی حقوقید. آیا برای مظلومین بی پناه جایی برای شکایت از مسئولین پیش بینی شده است که به شکایت رسیدگی شود یا خیر امر دیگری است. اگر ما از خود شما آقای دادستان شهرمان شاکی باشیم باید جز به خدا و مردم شکایتمان را به کجا ببریم آقای دادستان؟ آری از شما که در سال گذشته بالاخره پس از تهیه گزارش شناخت از حوزه مسئولیت دادستان معزول،   در اولین ملاقات با ما صراحتا گفتید من باید داد «دیگری» را هم بستانم و فقط شما نیستید که دادخواهی می کنید و ما دلمان برای شما سوخت که چه مسئولیت بزرگی دارید و حالا دیگر دلمان نمی سوزد چون می بینیم داد ما که ستانده نشد هیچ،   بی دادهایی بر عزیزانمان رفت و می رود که نه تنها نامه عمل اصحاب عدالتخانه را سنگین و سنگین تر می کند بلکه موجب شرمساری مسلمانان به دلیل انجام این بی عدالتی ها در کشوری به نام اسلام می شود. نکند این هزینه های گزاف تاوان دادستانی از آن «دیگری» باشد؟؟؟!!!مبادا”.

خانم محتشمی پور در مصاحبه با “روز” با طرح این سئوال که مصطفی تاج زاده در کجا و در چه شرایطی نگهداری می شود،   در خصوص فیلم منتشر شده منسوب به آقای تاج زاده مبنی بر رد تقلب در انتخابات از سوی او نیز گفت که این فیلم یک حرکت واکنشی نسبت به شکایت همسرش از مشفق و همکاران او در کودتا است وآقای تاج زاده در 5 ماهی که بیرون از زندان بود مواضع خود را درباره تقلب در انتخابات رسما اعلام کرده است.

گفتگوی روز با فخرالسادات محتشمی پور را در ذیل بخوانید.

 

خانم محتشمی پور اکنون دوازده روز از بازداشت آقای تاج زاده می گذرد. نامه هایی که تاکنون خطاب به دادستان تهران نوشته اید آیا پاسخی داشته؟ آیا در خصوص آقای تاج زاده خبری به شما داده اند؟

نه متاسفانه. من عریضه هشتم خودم را نیز منتشر کردم اما تاکنون هیچ پاسخی داده نشده و ما هیچ خبری از آقای تاج زاده نداریم و تاکنون هیچ تماسی با ما نداشته اند.

 

ازبقیه کسانی که بعد از انتشار این شکایت بازداشت شده اند آیا خبری هست؟ یعنی فقط آقای تاج زاده در این شرایط هستند یا از بقیه هم خبری نیست؟

بقیه هر کدام چند روزی در قرنطینه زندان بودند و بعد به بند 350 منتقل شده اند دیروز هم با خانواده هایشان ملاقات داشتند اما ما نمیدانیم که آقای تاج زاده کجا است. دیروز خیلی تلاش کردم که از طریق دادستانی پاسخی بگیرم و تماس گرفتم اما دفتر ایشان تلفن را وصل نکرد. از طرفی وکیل همسرم هم اقدام کرده و درخواست ملاقات حضوری داده است اما هیچ جوابی نداده اند و حتی ارتباط ساده تلفنی برای اینکه حداقل از محل نگهداری ایشان مطلع شویم نیز حاصل نشده است. کارشناس خود ایشان هم از محل نگهداری ایشان ابراز بی اطلاعی میکند و طبیعتا دادستانی باید پاسخگو باشد که به ما هیچ پاسخی نمی دهد و لابد به جای دیگری باید پاسخ بدهد.

 

فکر میکنید چرا چنین برخوردی با آقای تاج زاده و خانواده شما می شود؟ با توجه به اینکه بقیه تماس تلفنی یا ملاقات داشته اند چرا به آقای تاج زاده چنین اجازه ای داده نمی شود؟

 این قطع ارتباط برای من قابل تامل است. براساس روال زندان ها یکی دو روز به قرنطینه می برند و بعد به بند عمومی منتقل می کنند؛ در قرنطینه هم امکان تلفن هست اما چنین اجازه ای تاکنون نداده اند.احساس من این است که دارند پروژه هایی را که می خواهند درباره آقای تاج زاده پیاده می کنند. کما اینکه می بینیم بلندگوی اقتدار گرایان یعنی کیهان چنین نداهایی میدهد،   فیلم بی سر و ته منتشر می کنند و میخواهند کارهای مضحکشان را ادامه دهند.با قطع ارتباط آقای تاج زاده با بیرون از زندان،   میخواهند داستان ها و سناریوهایی را که نوشته و سرهم کرده اند پیاده کنند و به خورد طرفداران اندک خودشان بدهند.اما میدانیم کسانی که تحلیل های آبکی کیهان را می خوانند بسیار اندک هستند و حتی برای آنها هم خیلی سئوال ایجاد شده است. در اصل این مدت بی خبری از آقای تاج زاده بی ارتباط با شکایت او نیست.

 

خانم محتشمی پور می خواستم درباره همین فیلمی هم که اشاره کردید و زمان بندی انتشار این فیلم با بازداشت آقای تاج زاده سئوال کنم. نظر شا درباره این فیلم چیست؟

من این فیلم را ندیده ام و نخواسته ام که ببینم. آقای تاج زاده پنج ماه بیرون از زندان بود و موضع خود را به صراحت اعلام کرد هم در مطلبی که با عنوان “پدر مادر ما متهم هستیم” نوشت به تقلب اشاره کرد و هم در پرسش و پاسخ هایی که با کاربران فیس بوک داشت رسما اعلام کرد. دشمنان حقیر آقای تاج زاده از این فرصت به اصطلاح طلایی عدم حضور او در بیرون استفاده می کنند تا حرف هایشان را به خورد طرفدارانشان بدهند. طرفدارانی که برای آنها هم سئوالات بسیاری ایجاد شده است. برای من این فیلم موضع حقیر و پیش پا افتاده ای است و یک حرکت واکنشی در مقابل شکایت آقای تاج زاده و بقیه دوستان. شما ببینید این شکایت یک حرکت خیلی بزرگ بود و کودتاگران تصورآن را نمی کردند و بعد از افشای کهریزک و تعلیق دادستان سابق،   این شکایت دومین اقدامی بود که می تواند رسیدگی به آن تکلیف انتخابات را روشن کند و طبیعی است کسانی که آلوده این جریان هستند به تکاپو بیفتند و به چنین اقدامات حقیری دست بزنند که قابلیت طرح کردن هم ندارد پس چرا ما به دام اینها بیفتیم که وارد چنین بحث هایی شویم. این فیلم پروژه ای است که میخواهند روز به روز بدان پر و بال دهند؛ وقتی آقای تاج زاده زندان است و آقایان حتی جرات مناظره با او را نیز ندارند،   می توانند دو،   سه و یا ده تای دیگر هم از این فیلم ها بگیرند و سر و ته آن را بزنند و پخش کنند.

 

شما در نامه هفتمی که خطاب به دادستان نوشتید به او هشدار داده بودید که در صورت عدم اطلاع از وضعیت همسرتان،   مسئولیت عواقب بعدی با دادستان و قوه قضاست. ممکن است بفرمایید چه اقدامی خواهید کرد؟

آقایان از مصاحبه ها و نوشته های ما می ترسند. از این می ترسند که مردم را در جریان واقعیت قرار دهیم و ما هم از همین ترس آنها استفاده می کنیم و اگر قرار است خوابی از آقایان گرفته شود از همین طریق افشاگری و اطلاع رسانی اقدام می کنیم و از همان شیوه هایی که برای آقایان هراسان کننده است استفاده خواهیم کرد. من و آقای تاج زاده به هم قول داده ایم که سلامت فیزیکی خود را حفظ کنیم تا بتوانیم مسیر را ادامه دهیم. من با خودم عهد کرده ام که مردم را در جریان همه مسائل بگذارم؛ اکنون بی خبری است و من نیز این بی خبری را با مردم در میان می گذارم. این بار تصمیم دارم زیاد از خانه بیرون نروم،   می نشینم و می نویسم چون مراجعات نیز پاسخی به دنبال ندارد البته اگر لازم باشد برای اطلاع رسانی در این زمینه نیز اقدام خواهم کرد،    چون آقای تاج زاده تنها متعلق به خانواده اش نیست. او یک شخصیت ملی است و انتظار جامعه این است که در مورد او پاسخی بگیرند و جز اطلاع رسانی و افشاگری کار دیگری نمی توانیم بکنیم. سه قوه دستشان است؛قوه قضائیه هم که باید مستقل به شکایات رسیدگی کند و دو طرف ادله را بخواهد و به دعوا رسیدگی کند،   چنین رفتاری را در پیش گرفته،   در حالیکه در هیچ جای دنیا شاکی را بازداشت نمی کنند. سیستم قضایی ما دچارچه بیماری شده که چنین رفتاری را پیشه کرده است،   اینها مسائلی است که باید با مردم در میان بگذاریم و من اطلاع رسانی خواهم کرد و همه مسائل را با مردم در میان خواهم گذاشت. من به عنوان همسر آقای تاج زاده باید بدانم او کجا و در چه شرایطی است؛از طرف دیگر باید پاسخگوی مردم باشم و سعی خودم را هم کرده ام که بی خبری ها را به جامعه منتقل کنم تا مردم بدانند که آقای تاج زاده قطعا به دلیل شکایت از مشفق و همکاران کودتاگر او در زندان است در صورتی که باید به لحاظ بهداشتی و پزشکی تحت کنترل باشد.

 

اشاره کردید به اینکه آقای تاج زاده باید از نظر بهداشتی و پزشکی تحت کنترل باشند وضعیت جسمی ایشان هنگام بازداشت چگونه بود؟

 آقای تاج زاده زمان زیادی از جراحی اش نمی گذرد و من دیروز که با یکی از پزشکان معالج او صحبت کردم به شدت نگران بود و می گفت در گزارشی که به پزشکی قانونی داده ایم کاملا مشخص است که وضعیت آقای تاج زاده مساعد نیست؛او باید فیزیوتراپی شود،   گردن و کمر او مشکل دارد و باید “ام آر آی” گرفته شود و این مساله دغدغه ما را بیشتر میکند.

 

سپاسگزارم از وقتی به ما دادید اگر صحبت خاصی در پایان دارید بفرمایید.

من خیلی متاسف ام از اینکه شرایط ویژه آقای تاج زاده باعث شده در یکی دو عریضه اخیرم به زندانیان سیاسی نپردازم. همه زندانیان سیاسی بچه های ما و خواهران و برادران ما هستند و وظیفه ما است که درباره زندانیان سیاسی و زندانیان گمنام اطلاع رسانی و پی گیری کنیم. متاسفانه اتفاقاتی که این روزها در زندان ها بر سر زندانیان سیاسی می آید خیلی سئوال برانگیز و قابل تامل است. سئوال ساده ما این است که چرا زندانی از حق طبیعی خود برای تماس با خانواده اش محروم است؟ چرا حداقل بهداشت رعایت نمی شود؟ چرا تغذیه،   آن هم در ماه رمضان به این شکل است که زندانیان باید با غذای کنسروی سر کنند،   میوه تازه نداشته باشند و به خانواده ها اجازه ندهند این مساله را جبران و به عزیزانشان میوه و غذا برسانند؟ امروز این حداقل ها و مسائل پیش پا افتاده،   دغدغه خانواده ها شده و هرچند آزادگان دربند ما به این مسائل اهمیت نمی دهند و حرفی نمی زنند اما خبرها به خانواده ها می رسد و جای تاسف است. ما می گوییم زندانی سیاسی نباید داشته باشیم اما تا به این آرمان برسیم باید درباره زندانیان حداقل ها رعایت شود. از طرفی خانوادهای زندانیان نیز در شرایط خوبی نیستند؛ ما ارتباط داریم با خانواده ها و می بینیم که دچار وضعیت روحی فرسایشی می شوند که آقایان هم همین را میخواهند. اما استقامت و استواری این عزیزان با همبستگی که بین خانواده ها وجود دارد بیش از پیش شده است. ما مطالبه حق می کنیم و مطالبه حق باعث می شود که آقایان مجبور شوند حق عزیزان ما و خانواده ها را بدهند. ما بدرفتاری ها با خانواده ها را می بینیم و واقعا قابل تاسف است. چند روزی صبر میکنیم و بعد به اتفاق خانواده ها تصمیم می گیریم که چه اقدامی بکنیم.