شورای حکام باید ملاحظه دولت جدید را بکند

نویسنده

» گزارش نوول ابزراتور از رویکرد جدید آژانس اتمی

رییس آژانس بین المللی انرژٰی اتمی دست خود را به سوی هیأت جدید ایرانی دراز کرد و آنها را به انجام یک اقدام سازنده دعوت نمود. وی همچنین بر لزوم “برطرف کردن هرچه سریعتر نگرانی ها درخصوص برنامه اتمی ایران” تأکید ورزید.

براساس متن سخنرانی یوکیا آمانو، رییس آژانس اتمی، به شورای حکام که از روز دوشنبه در وین گردهم خواهند آمد، وی دراین خصوص گفت: “با توجه به ماهیت و اطلاعات موثقی که در مورد ابعاد نظامی برنامه اتمی ایران در اختیار آژانس قرار گرفته، فوریت و اهمیت همکاری ایران در راستای برطرف ساختن نگرانی های ما بسیار بالاست.”

رییس ژاپنی آژانس که سه ماه پیش مذاکره با ایران را روندی تمام نشدنی و خسته کننده خوانده بود، این بار به دلیل مواضع دولت حسن روحانی با لحنی بسیار آرام سخن می گفت. این درحالی است که پیش بینی می شود مذاکرات بین دو طرف در تاریخ ۲۷ سپتامبر در وین ازسر گرفته شود.

آمانو خاطرنشان کرد: “آژانس حاضر است به شکلی سازنده با دولت جدید ایران همکاری کند تا مسایلی را که معلق مانده به شیوه ای دیپلماتیک حل و فصل نماید.”

او بار دیگر این کشور را به “دادن یک پاسخ روشن و سریع” درخصوص مرکز نظامی پارچین دعوت کرد. آژانس اتمی مظنون به آن است که حکومت اسلامی در این مرکز به انجام آزمایش های انفجاری قابل اجرا در حوزه اتمی اقدام کرده. از اوایل سال ۲۰۱۲ آژانس اتمی خواستار دسترسی به این پایگاه شده، ولی تاکنون موفق نشده است.

در گزارشی که در نوامبر ۲۰۱۱ ازسوی آژانس منتشر شد، مواردی درخصوص تلاش جمهوری اسلامی برای تولید سلاح اتمی قبل از سال ۲۰۰۳ عنوان شده بود. از آن زمان، دو طرف درتلاش اند تا درخصوص توافق بر سر دسترسی بازرسان سازمان ملل برای کنترل این موضوع به نتیجه برسند.

به گفته دیپلمات ها در وین، قرار است حکام ۳۵ کشور عضو آژانس اتمی که تا روز جمعه پشت درهای بسته گردهم خواهند آمد، نسبت به ایران مواضع نرم تری اتخاذ کنند تا دولت جدید شانس عینیت بخشیدن به وعده های مسالمت آمیز خود را داشته باشد.

این درحالی است که آقای روحانی به طور کامل اعضای هیأت مذاکره کننده اتمی را تغییر داده است.

قرار است محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که مسؤولیت انجام مذاکرات اتمی را برعهده گرفته، در اواخر ماه سپتامبر کاترین اشتون، رییس دیپلماسی اروپا را در نیویوک ملاقات کند.

ازسوی دیگر، یوکیا آمانو در آخرین گزارش خود به افزایش قابل توجه سانتریفوژهای نسل قدیمی یا جدید در مرکز اصلی نطنز اشاره کرده بود. در صورت راه اندازی این سانتریفوژها، سرعت تولید اورانیوم غنی شده بسیار بالا خواهد رفت.

منبع: نوول ابزرواتور، ۹ سپتامبر