شیوع بیماری‌هایی که ریشه کن شده بودند

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» بازگشت وبا در مصاحبه باعضو کمیسیون بهداشت مجلس

در میان اظهار نظرهای متناقض مسئولان و تکذیب احتمال شیوع وبا در پایتخت شمار مبتلایان به این بیماری در کشور رو به افزایش است. آمار رسمی می‌گوید در حال حاضر ۹۹ نفر مبتلا به وبا در ایران حضور دارند. محمدمهدی گویا،‌ رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، به اعلام این آمار به مهر گفته تنها دو مورد از میان ۹۹ مورد ابتلا به این بیماری شهروندان ایرانی بوده‌ و بقیه مبتلایان از اتباع افغان هستند. او البته در گفت‌وگوی دیگری با ایسنا تعداد مبتلایان ایرانی را سه نفر اعلام کرده است. به گفته این مقام مسئول تاکنون تمام مواردی که از بیماری وبا در کشور شناسایی شده‌، مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان بوده است؛ موارد محدودی نیز در استان فارس مشاهده شده اما هیچ موردی از این بیماری در استان تهران گزارش نشده است. محمد مهدی گویا در حالی احتمال شیوع این بیماری در تهران را رد کرده است که پیش‌تر رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نسبت به احتمال ورود بیماران مبتلا به وبا به مرکز کشور هشدار داده و گفته بود: “این افراد که اغلب به طور قاچاق از کشورهای همسایه وارد ایران می شوند، ممکن است بیماری را تا تهران هم بیاورند.”

 احمد آریایی‌نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با “روز” تاکید می‌کند شیوع و گسترش وبا بستگی به برنامه‌های مسئولان برای سد کردن راه این بیماری دارد. او معتقد است: “ اگر اقدامات لازم صورت نگیرد و اگر به مردم آموزش‌های کافی داده نشود که چطور از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند، شاهد شیوع بیشتر این بیماری خواهیم بود.”

مراد هاشم زهی نایب رئیس کمیسیون بهداشت هم پیش‌تربا تاکید بر ضرورت جلوگیری از راه‌های انتقال شیوع وبا درکشور، گفته بود: “مردم باید هوشیار باشند تا با این بیماران در تماس نباشند زیرا اگر این بیماری به صورت کلی در کشور شیوع یابد کنترل آن بسیار سخت خواهد بود.”

این نماینده مجلس همچنین گفته است که اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جلسه‌ای با حضور وزیر بهداشت نسبت به اتخاذ اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری وبا در کشور به وی تذکر داده‌اند.

 

وبا کشنده است شوخی ندارد

شناسایی مورد به مورد بیماران، کنترل مرزها، آگاهی‌رسانی به مردم و آماده باش مراکز درمانی، راه‌حل‌هایی است که احمد آریایی‌نژاد در خصوص کنترل بیماری وبا در کشور ارائه می‌دهد. او با اشاره به اینکه در فصل شیوع وبا قرار داریم و احتمال شیوع بیماری وبا برای هر کسی وجود دارد می‌گوید: “رعایت نکات بهداشتی، شست و شوی چند مرحله‌ای سبزی و صیفی، مصرف نکردن آب‌های غیر بهداشتی، اجتناب از خرید مواد غذایی از دست فروشان، بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.”

محمد مهدی گویا،‌ رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت هم به مردم توصیه کرده است که در صورت مشاهده علائم اسهال آبکی از خوددرمانی پرهیز و سریعا به پزشک مراجعه کنند.

وبا یک بیماری حاد اسهالی است که به علت عفونت باکتریایی روده‌ها به وجود می‌آید. آلودگی به این میکروب نتیجه نوشیدن آب‌های آلوده یا خوردن غذاهای خام یا نیمه‌خام مثل سبزیجات یا ماهی است. علائم بیماری شامل اسهال، دل پیچه، تهوع، استفراغ و کم آبی بدن است. گرچه ممکن است علائم بیماری خفیف باشد اما ۵ درصد افراد مبتلا دچار بیماری شدید می‌شوند که با اسهال آبکی شدید، استفراغ و گرفتگی عضلات ساق پا همراه است. این افراد به علت از دست رفتن سریع مایعات بدنی دچار کم آبی شدید و شوک می شوند. در صورت عدم درمان، مرگ در طول چند ساعت رخ می‌دهد. آریایی‌نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید با توجه به مهلک بودن این بیماری ضروری است افراد به ویژه در فصل گرما با مشاهده کوچکترین علائمی به پژشک مراجعه کنند و از سلامت خود مطمئن شوند چرا که وبا شوخی ندارد و کشنده است

 

وبا تنها بیماری شایع این روزها نیست!

احمد یک شهروند ۵۰ ساله‌ لرستانی است که پس از چند ماه احساس درد در قفسه سینه و سرفه‌های ممتد در مراجعه به پزشک متوجه شده از بیماری “سل” رنج می‌برد. او به “روز” توضیح می‌دهد: “من اصلا فکرش را نمی‌کردم به این بیماری مبتلا شده باشم،فکر می‌کردم این بیماری ریشه کن شده است. اما پس از مراجعه به چند پزشک ابتلای من به سل قطعی شد. حالا به من گفته‌اند باید تحت یک درمان ۶ ماهه قرار بگیرم. می‌گویند این بیماری در تو وجود داشته و الان علائم خود را نشان داده است. اما من نمی‌دانم چطور و چه وقت به این بیماری مبتلا شدم چون نه با کسی که سل داشته معاشرت داشته‌ و نه در شرایط ابتلای این بیماری قرار گرفته‌ام.”

 هومن شهروند ۳۰ ساله همدانی یکی دیگر از کسانی است که به تازگی متوجه شده مبتلا به سل است، پزشک معالج او به” روز”می‌گوید: “در ماه‌های اخیربا موارد زیادی از سل مواجه شده‌ایم.” او توضیح می‌دهد: “در سال‌های اخیر متاسفانه برنامه‌های پیشگیری و درمانی جدی گرفته نشده و ما با موج بازگشت بیماری‌های ریشه‌کن شده و یا بیماری‌هایی که پیشتر کمتر دیده می‌شد، مواجه هستیم. هم اکنون مواردی از مبتلایان به حصبه هم در شهر همدان تحت درمان هستند”.

احمد آریایی‌نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در گفت‌وگو با “روز” احتمال گسترش دوباره سل را رد نمی‌کند. او معتقد است: “اگر یک بیماری ریشه‌کن شده را هم جدی نگیریم با بازگشت آن مواجه خواهیم شد.”

 این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: “این احتمال وجود دارد که عفونتی باکتریایی سل شرایطی برای بروز پیدا کرده و برگشته باشد. باید با شناسایی تمام افراد مبتلا به آن و درمان سریع آنها راه را بر شیوع بیشتر آن ببندیم.”