برنامه هسته ای ایران : آهسته ولی پیوسته

نویسنده

ویلیام کول

ایران به نحوی “آرام و پیوسته” در حال پیشروی در برنامه هسته ای خود است ولی احتمالا تا سال 2009 نخواهد توانست سوخت کافی برای یک موشک هسته ای تولید کند. این اظهارات یک کارشناس سابق هسته ای است.

دیوید آلبرایت، که اکنون ریاست موسسه علوم و امنیت بین المللی را در واشنگتن به عهده دارد، گفت اگر ایران بخواهد اورانیوم را در حد سلاح هسته ای غنی سازد هنوز باید موانع متعددی را از سر راه بردارد و شاید متوقف کردن ایران نیازمند تحریم های سخت تر باشد.

وی در مصاحبه تلفنی با آسوشیتد پرس گفت: “ایران در حال پیشرفت آهسته ولی مداوم است. ما فکر میکنیم ایران سریع تر از آنچه (دولت آمریکا) انتظار داشت حرکت کرده است.”

وی گفت ایران می تواند 3000 سانتریفوژ را تا پایان ژوئن در تاسیسات هسته ای نطنز مستقر سازدولی راه اندازی آن ها چند ماه آموزش نیاز دارد.

آژانس بین المللی انرژی هسته ای در وین می باید تا هفته آینده گزارش خود را از پیشرفت برنامه هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کند.

گرگوری شولت، رئیس هیئت نمایندگی آمریکا در آژانس انرژی هسته ای روز سه شنبه گفت کشورش “از گزارشی مبنی بر توقف غنی سازی اورانیوم توسط ایران و مجوز دسترسی بیشتر به بازرسان استقبال خواهد کرد.”

وی افزود: “متاسفانه چنین گزارشی را بعید می دانم. ایران نمونه کامل عدم پیروی مطلق از پیمان ان پی تی است.”

وی گفت: “ایران همچنان ازاجرای مصوبات شورای امنیت سر باز می زند. رهبری ایران در حال پیگیری مصرانه برنامه هسته ای خود از حیث فن آوری و مواد ضروری برای تولید سلاح هسته ای است.”

ایران تاکید می کند برنامه هسته ای اش صلح آمیز است و به منظور تولید برق انجام می شود. آمریکا می گوید ایران پنهانی در تدارک تولید سلاح هسته ای است.

بازرسان آژانس بین المملی انرژی هسته ای در یک بازدید سرزده روز یک شنبه گفتند شواهدی وجود دارد که ایران بر مشکلات فنی فائق آمده و غنی سازی اورانیوم را در مقیاس وسیع تری شروع کرده است.

محمد البرادعی، رئیس آژانس می گوید کوشش های دیپلماتیک برای متوقف کردن ایران شاید دیگر معنی نداشته باشد چرا که جمهوری اسلامی توانایی غنی سازی در مقیاس وسیع را پیدا کرده است.

یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود گفت: “منظور البرادعی آن است اکنون از خط عبور کرده ایم. اگر اسب از طویله فرار کرده باشد دیگر موردی ندارد که مواظب طویله باشیم و باید دنبال اسب بگردیم.”

ولی شولت گفت جامعه بین المللی درمورد توقف غنی سازی فقط در “بخشی که مستقیما در چهار چوب نظامی معنی دارد” تاکید خواهد کرد.

آلبرایت در مورد اینکه آیا ایران در آستانه تولید سلاح هسته ای است اظهار نظر نکرد ولی گفت ایران نشان داده است که ظرف شش ماه توانسته است تعدادی سانتریفوژ را براه اندازد ولی معلوم نیست توانایی کار با 1000 سانتریفوژ را داشته باشد.

سانتریفوژ دستگاهی است که با سرعت بالا می چرخد و برای تولید سوخت هسته ای بکار می رود. ولی کار با این دستگاه ها مشکل و خطر ناک است.

علی لاریجانی موافقت کرده است روز 31 مه با خاویار سولانا، رئیس سیاست خارجی اروپا در مورد بن بست مربوط به توقف غنی سازی اورانیوم مذاکره کند.

آلبرایت گفت انصراف از متقاعد کردن ایران به توقف غنی سازی عاقلانه به نظر نمی آید. وی معتقد است کاهش فشار در این مقطع باعث ضعف “موضع برتر” آمریکا و متحدانش خواهد شد.

او گفت: “ایران بطور مداوم در حال حرکت به سوی توانایی ساخت سلاح هسته ای است، و مذاکرات نیز به جایی نرسیده است. بدین ترتیب دچار بحرانی خواهیم شد و مجبور خواهیم شد تحریم های بیشتری را برای منزوی کردن ایران بکار ببریم.”

وی افزود: “ولی این به معنی جنگ نیست… باید دائم از این وسوسه بر حذر بود چرا که جنگ حتی بد تر از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.”

گاردین، 16 آوریل