تایید گفتگو با آمریکا از سوی رهبری

نویسنده

tazahorat427.jpg

با تایید گفتگوی ایران و آمریکا از سوی آیت الله خامنه ای رهبرایران، شکستن تابوی رابطه با کشوری که آیت الله خمینی ازآن به عنوان “شیطان بزرگ” یاد کرده بود، وارد مرحله جدیدتری شد.

رهبرایران گفتگو در مورد موضوعات غیرازعراق را به صورت کلی رد نکرده و همزمان پیش شرطی تلویحی را برای بازکردن درهای مذاکره با آمریکا درسایرموارد مطرح کرده است: “سیاست جمهوری اسلامی ایران در عدم مذاکره و ارتباط با آمریکا تا هنگامی که سیاست‌های این دولت استکباری تغییر نکند به قوت خود باقی است.”

آیت الله خامنه ای خاطرنشان نموده که چنین مذاکره ای به درخواست عراقی ها بوده است: “وزارت امور خارجه به درخواست دولت عراق تصمیم گرفت در یک گفت‌وگوی رو درو با آمریکایی‌ها، مسوولیت و وظایف آنان را در قبال امنیت عراق یادآوری و با آنها اتمام حجت کند.” رهبرایران همچنین آمریکایی ها رامتهم کرد که برای سرنگونی دولت عراق تلاش واز تروریست ها حمایت می کند. اوتاکید کرده است: “این گفت‌وگو در واقع همان گفت‌وگویی است که قرار بود اوایل سال گذشته انجام شود ولی آمریکایی‌ها بد ادایی کردند اما این بار برای این گفت‌وگو درخواست کتبی داده‌اند.”

آیت الله خامنه ای در عین حال تصریح کرده است که گفتگوهایی که به زودی در عراق برگزار می شود، تنها درچارچوب موضوع برقراری ثبات وامنیت دراین کشورخواهد بود: “کسانی که تصور می‌کنند جمهوری اسلامی ایران سیاست مستحکم، منطقی و صد در صد قابل دفاع خود را در نفی مذاکره و ارتباط با آمریکا، تغییر می‌دهد، سخت در اشتباه هستند. چگونه می‌توان با دولت مستکبر، زورگو، توسعه‌طلب و استثمارگر آمریکا آن هم در دوره‌ دولتمردان گستاخ، بی‌ادب و مدعی فعلی گفت‌وگو کرد. آمریکایی‌ها می‌گویند به غیر از موضوع عراق، در مورد مسأله دیگری مذاکره نخواهد شد اما ما به آن‌ها می‌گوییم حتی موضوع عراق هم به شمار ربطی ندارد و گفت‌وگو فقط در مورد وظیفه اشغالگران در قبال امنیت عراق است.”

این اظهارات (که روزنامه کیهان آن را به تیتر یک خود تبدیل کرده و از قول رهبری آورده: “مذاکره با آمریکا هرگز، حتی در باره عراق”) در شرایطی بیان می شود که سخنگوی دولت به تازگی حتی از مرحله مذاکره ایران و آمریکا درباره عراق عبور کرده و اظهار داشته بود: “آماده برقراری ارتباط با آمریکا در چارچوب اصول هستیم”، و همزمان با وی، سجادی سخنگوی جبهه پیروان امام و رهبری هم تاکید کرده بود: “اتخاذ تصمیم مذاکره با آمریکا تصمیم یک فرد نیست بلکه تصمیم نظام است.”

غلامحسین الهام سخنگوی دولت و عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین گفته بود: “مردم در دولت‌های قبل می‌ترسیدند که اصول انقلاب قربانی شود. در گذشته مردم نگران شکستن اصول و بنیان‌های اصلی انقلاب بوده‌اند و می‌ترسیدند استقلال، اقتدار و اعتلای میهن اسلامی در حوزه تابوشکنی‌ها قربانی شود اما امروز اعتماد مبنایی و اصولی به دولت نهم دارند.”

همزمان با اظهارات الهام، 15 نماینده مجلس، با امضای نامه ای خواستار تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا شده بودند. در میان امضاکنندگان این درخواست، نام کمال دانشیار رییس کمیسیون انرژی، محمد نبی رودکی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، اسماعیل گرامی‌مقدم، ناصر نصیری، داریوش قنبری، سیدجلال حسینی اعضای فراکسیون اقلیت و شکرالله عطارزاده که سال گذشته انتقادهای تندی از کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا کرده بود، به چشم می خورد. این نامه، البته دیروز با مخالفت های گوناگونی از سوی تعدادی از نمایندگان دیگر مواجه شد و بسیاری از امضاکنندگان آن، امضاهای خود را پس گرفتند. در همین روز، عده ای از جوانان حزب اللهی نیز با تظاهرات در مقابل مجلس شعارهای تندی را علیه نمایدگان امضا کننده نامه سر داده و خواستار اخراج آنها از مجلس شدند.

جمهوری: رییس جمهور تعادل ندارد

نوع رفتار محمود احمدی نژاد در عبور از خط قرمزهای قدیمی جمهوری اسلامی در سیاست خارجی، واکنش های مختلفی را برانگیخته است. مخصوصا آنکه چنین اظهار نظرهایی بعد از تصویب دوقطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برعلیه ایران ودرراه بودن قطعنامه سوم صورت می گیرد وهمچنین به دنبال سفرمقامات بلند پایه آمریکایی به منطقه وحضور ناوهای هواپیمابرکه عملا وضعیت تهدیدآمیزی را برعلیه کشور به وجود آورده است، انجام می شود.

تمایل احمدی نژاد برای بهبود روابط با دیگر کشورها درچنین شرایطی، که با اظهارات شگفت آور وی درخصوص بهبود رابطه با مصر وهمچنین سفربه کشور امارات به عنوان تنها کشوری که دررابطه با ایران درمنطقه ادعای ارضی دارد همراه است، صدای محافظه کاران را نیز دراورده ونشان دهنده، شتاب زدگی مسئولان کشور دروضعیتی است که با آن روبه روهستند.

ازجمله روزنامه هایی که به شتاب زدگی احمدی نژاد در مناسبات بین المللی واکنش نشان داده است، روزنامه جمهوری اسلامی است. این روزنامه با اشاره به سخنان احمدی نژاد درسفر خود به امارات که گفته بود که اگر مقامات مصری حاضر باشند، همین امروز سفارت ایران درمصر بازگشایی می شود، چنین درخواستی را ملتمسانه دانسته و نوشته: “حتی برای برقراری رابطه با یک دولت مستقل و آزاد و مقتدر و محبوب و مردمی این چنین ملتمسانه و سر از پا نشناخته سخن گفتن با مصالح کشور منطبق نیست، چه رسد به دولت حسنی مبارک که منفور و ضد مردمی و دلال صهیونیسم و نوکر آمریکاست… شما اگر می‌خواهید با حسنی مبارک رابطه برقرار کنید بسم‌الله، ولی لااقل همان شرط‌هایی که او قبلا پذیرفته بود ولی چون عمل نکرد، حتی وزیر خارجه دولت اصلاحات، که شما آن را دولتی غیرانقلابی و اهل مسامحه می‌دانید، حاضر نشد رابطه برقرار شود، را رعایت کنید.”

این روزنامه سپس تا آنجا پیش رفته که رییس جمهوری بی تعادل نامیده است: “وانگهی، حتی اگر شرط ‌ها هم محقق شوند، این شتابزدگی غیرمنطبق با واقع و قبل از طی شدن مراحل قانونی چیست که شما را وارد می‌کند بگویید اگر دولت مصر اعلام آمادگی کند تا پایان وقت اداری همین امروز سفارت ایران را در قاهره برپا می‌کنیم؟ سفارت برپا کردن که خم رنگ‌رزی نیست… ما دوست نداریم رییس‌جمهورمان طوری سخن بگوید و طوری تصمیم بگیرد که به عدم برخورداری از تعادل متهم شود. اگر می‌خواهید شعار دولت عدالت‌محور به عمل نزدیک شود، باید طوری سخن بگویید و عمل کنید که همگان تعادل را در اظهارات و عملکردهایتان احساس و لمس کنند، زیرا تعادل، محور عدالت است.”