مالکی در تهران

نویسنده

maleki.jpg

قاسم عبدالظاهر

نخست وزیر عراق نوری الملکی روز چهارشنبه وارد تهران شد تا مذاکراتی را پیرامون روابط دوجانبه و برطرف کردن “چالشهای تروریستی” در کشور جنگ زده عراق انجام دهد.

این دومین سفر نخست وزیر عراق در سال جاری به ایران است.

عراق، که مانند ایران اکثریت جمعیت آنرا شیعیان تشکیل میدهند، توانسته است که از زمان حمله نیروهای آمریکائی به آن کشور در سال2003 ، تعادل دشواری را بین ایران و آمریکا برقرار کند و تلاش کرده بدون عصبانی کردن آمریکائیان روابط خوبی با همسایه نیرومند خود ایجاد نماید.

آمریکا ایران را متهم میکند که به شبه نظامیان شیعه پول و اسلحه میدهد. اما ایران این موضوع را تکذیب میکند و ادعا دارد که حضور نیروهای آمریکائی موجب بی ثباتی در منطقه شده است.

از ماه مه، ایران و آمریکا سه دور مذاکره در باره امنیت عراق انجام داده اند، و نوری الملکی گفته که تلاش خواهد کرد این مذاکرات در سطح سفرا ادامه یابد.

تلویزیون دولتی ایران گفت که معاون اول رئیس جمهور، پرویز داوودی، از نوری الملکی در فرودگاه استقبال کرد و او در سفر سه روزه خود با رهبران ایران ملاقات خواهد کرد.

نوری الملکی به خبرنگار اسوشیتدپرس که در هواپیمای او حضور داشت گفت، “ما امروز در اینجا هستیم تا روابط تجاری و امنیتی خود را با همسایگانمان تقویت کنیم و با چالشهای تروریستی در منطقه رویارویی نمائیم.”

نخست وزیر عراق که خود شیعه است و لاجرم متحد نزدیک رژیم ایران به حساب میآید، گفت که تعدادی قرارداد همکاری نیز مورد بحث و تصویب قرار خواهد گرفت. او توضیح بیشتری نداد.

در حرکتی آشکار برای خوش آمد گویی، رادیوی دولتی پیام ایران روز چهارشنبه صبح به پخش آهنگ های رقص عربی، که در کشور محافظه کار و اسلامی ایران رویدادی نادر است، پرداخت.

نوری الملکی قبل از سفر به ایران، از ترکیه دیدن و موافقت کرد تا گروه شورشی کرد را از شمال عراق ریشه کن کند. اما نخست وزیر عراق گفت که تصمیم نهائی در زمینه متوقف کردن حملات چریکهای کرد به خاک ترکیه را باید پارلمان عراق بگیرد. ایران نیز با مشکل اقلیت کرد در نزدیکی مرز عراق روبرو است.

ترکیه تهدید کرده که اگر شورشیان وابسته به پ کاکا در عراق سرکوب نشوند حود راسا با قوای نظامی وارد عمل خواهد شد. موافقت نامه ضد تروریستی با هدف متهد کردن عراق به مبارزه با شورشیان تنظیم شده است.


منبع: نیویورک تایمز، 8 اوت 2007