بخشایشی: روحانی باید دنبال رفع حصر باشد که از او چیزخاصی ندیده ایم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مطهری در راهپیمایی علیه خود شرکت می کند

احمد بخشایشی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید حرف علی مطهری مبنی بر محاکمه میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، حرف برحقی است و آنها باید در دادگاهی صالح محاکمه شوند.هرچند به گفته او “نظام علاقه ای به محاکمه آنها ندارد”.

احمد بخشایشی رفتار نمایندگان با علی مطهری در جلسه روز یکشنبه مجلس را ناپسند می داند و در مصاحبه با “روز” می گوید:نظام به سمت رفع حصر از میرحسین موسوی گام برداشته بود اما او باز بیانیه داد و برای همین، وضعیت به شکل سابق برگشت.

واکنش ها نسبت به درگیری روز یکشنبه مجلس و ناتمام ماندن نطق پیش از دستور علی مطهری، نماینده اصولگرای تهران که حصر رهبران جنبش سبز را غیرقانونی خوانده ،همچنان ادامه دارد. تعدادی از فعالان فضای مجازی در حال جمع آوری امضا برای نامه ای در حمایت از او هستند. آنها در این نامه که با عنوان “جمعی از ایرانیان” برای امضا در شبکه های اجتماعی قرار گرفته، خطاب به علی مطهری نوشته اند:شما نماینده‌ی ما و صدای حق‌طلبی و عدالت‌خواهی ایرانیان هستید. در راه دفاع از حقوق محصوران و مقابله با قانون‌شکنان استوار بمانید که خدا با حق‌طلبان است.

همزمان و در حالی که گزارش ها از برگزاری راهپیمایی بعد از نماز جمعه تهران از سوی برخی گروهها و علیه علی مطهری حکایت دارد، او به خبرگزاری ایلنا گفته خود نیز در این راهپیمایی شرکت خواهد کرد. این نماینده اصولگرای تهران گفته اگر احساس کند شکایت اش آثار مثبت دارد از نمایندگان خاطی در جریان درگیری روز یکشنبه به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت خواهد کرد.

 سید محمدحسین میرمحمدی، عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان،دیروز ادعاهای مطرح شده مبنی بر شکایت نمایندگان از علی مطهری را رد کرده و گفته بودبه صورت مستند شکایتی به این هیات نشده. احمد بخشایشی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه به “روز” می گوید: حرکتی که پیش آمد به نظر من به هیچ عنوان پسندیده نبود. آقای مطهری این صحبت ها را بارها در جاهای دیگر مطرح کرده بود، نزد مقام معظم رهبری هم مطرح کرده بود و نمایندگان می بایست اجازه می دادند او حرفش را بزند. بعد یک نفر هم بلند می شد و جواب می داد. آخرش این بود. حالا ظاهرا حدود ۵۰ نماینده از آقای مطهری به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کرده‌اند. من خبر ندارم چه کسانی هستند اما گفته‌اند چرا ۹ دی را یوم الشیطان نامیده یا باعث تحریک نمایندگان شده است. البته آقای مطهری هم می تواند از این نمایندگان شکایت کند و بگوید اینها نباید دور من جمع می شدند یا مرا اذیت می کردند و باید اجازه می دادند نطق من تمام شود. به نظر من بیشترین ناراحتی اش باید از آقای ابوترابی باشد که نطق او را قطع کرد. اگر می گذاشت جلسه ادامه پیدا کند و او حرف اش را بزند مشکل کمتر می شد البته او هم دید نماینده ها دارند شعار می دهند و…

او می افزاید: صحبت های آقای مطهری، بحث جدیدی نبود. مسائل روزمره بود که بارها مطرح کرده بود. معمولا این مساله را مطرح می کرد و می گفت که آقای موسوی و آقای کروبی باید دادگاه بروند. او می خواست پاسخ رئیس قوه قضائیه را بدهد که گفته بود: جرم اینها مشهود بوده. شورای عالی امنیت ملی، که آقای لاریجانی یکی از اعضای آن است، در دوره ای که تنش وجود داشت،آقای کروبی و آقای موسوی و خانم اش را به چند دلیل ، یکی اینکه مدام بیانیه می دادند و این بیانیه ها باعث تظاهرات مردم و کشتار می شد، از یک سو و از طرف دیگر کسانی ممکن بودآقای موسوی و آقای کروبی را ترور کنند و به اسم نظام تمام می کنند، به حصر برد.حصر هم در واقع اقل است چون اگر قرار باشد دادگاهی شکل بگیرد جمهوری اسلامی به عنوان یاغی به اینها نگاه می کند و یاغی یعنی کسی که برعلیه جمهوری اسلامی قیام کرده بنابراین حکم اش می تواند اعدام باشد. اما آقای مطهری می گوید نه. چون احکام شورای عالی امنیت ملی مربوط به دوره تنش و تشنج است و چون دوره تنش تمام شده آقای موسوی و کروبی باید آزاد باشند یا حداقل در دادگاه صالحه ای محاکمه شوند.

احمد بخشایشی باتاکید بر اینکه “می بایست نمایندگان اجازه می دادند صحبت های علی مطهری به پایان برسد” می افزاید: من می خواهم بگویم آقای مطهری حرف جدیدی نمی زند، قبلا جاهای مختلف زده بود. من اعتقاد دارم اگر ایشان صحبت اش تمام می شد یکی ار نمایندگان یا آقای ابوترابی پاسخ می داد زیبنده تر بود. مجلس نماینده ملت است ۲۹۰ سلیقه مختلف وجود دارد. اگر نمایندگان نتوانند حرف همدیگر را تحمل کنند ، نمی توانیم در جامعه تسامح و تساهل و رواداری داشته باشیم، فارغ از اینکه من با صحبت های آقای مطهری موافق باشم یا نباشم. اما من موافق بودم که ایشان صحبت اش را بکند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نظر علی مطهری درخصوص محاکمه رهبران جنبش سبز را هم برحق میداند و می گوید: من هم فکر می کنم این حرف آقای مطهری، حرف حقی است. اگر دادگاه صالحه ای اینها را محاکمه کند، هر حکمی بدهد یا مقام معظم رهبری یا نظام رافت به خرج می دهند مثلا می گویند حکم اعدام است اما اجرا نمی کنیم ولی حصر می کنیم. آقای مطهری می گوید باید دادگاه تشکیل شود. من هم با همین حرف موافق ام و نه با همه حرف های آقای مطهری.

او در عین حال می گوید که نظام جمهوری اسلامی علاقه ای به محاکمه میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد ندارد: به فکر من می رسد که نظام جمهوری اسلامی علاقه ندارد دادگاه شکل بگیرد. به چند دلیل: نظام دوست ندارد نخست وزیر و رئیس مجلس خودش را محاکمه کند. یا اینکه اگر دادگاه شکل بگیرد مثل نمک بر زخم باشد.

احمد بخشایشی در پاسخ به این سوال که بالاخره این مساله به چه صورتی قابل حل است می گوید: اینکه حل شده است، اصلا مشکلی در کشور ما به اسم حصر وجود ندارد. حتی تا جایی که من خبر دارم قرار بود آقای موسوی را آزاد کنند. مدتی پیش مثلا ۲۰ درصد آزادی دادند و قرار بود همین طور کم کم آزادی ایشان را بیشتر کنند تا آزادی کامل. اما همین که این اتفاق افتاد ایشان اولین بیانیه خود را صادر کرد، این بود که باز برگشت به حالت اول خودش.

او می‌افزاید: بالاخره این کار دوطرفه است. نظام اعتقاد دارد که آقای موسوی چون در انتخابات شرکت کرد و قاعده بازی را پذیرفت تایید صلاحیت شد اما ته‌اش قاعده بازی را به هم زد. وقتی به هم زد تظاهرات و آشوب‌ها شکل گرفت، تحریم‌ها شکل گرفت و نظام متهم شد. این‌ها واقعیت‌هایی است که ما در ۸۸ دیدیم. چقدر مشروعیت جمهوری اسلامی کم شد و تحریم‌ها زیاد شد. این‌ها را آقای موسوی باید دقت کند. البته الان حصر آقای موسوی و آقای کروبی و آزادی آن‌ها خیلی اهمیت ندارد به خاطر اینکه الان جمهوری اسلامی ثبات دارد و کار خودش را می‌کند. مردم هم که خواسته‌شان رفع حصر نیست. مردم خواسته‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی دیگری دارند البته این خواسته هم شاید در کنارش باشد که خیلی‌ها دنبالش نیستند. شاید بالا‌ترین فردی که باید دنبالش باشد آقای رئیس جمهور است که ما در صحبت‌های ایشان چیز خاصی در این زمینه ندیده‌ایم. من گفتم رفع حصر داشت انجام می‌گرفت کم کم و ۲۰ درصدی آزادی به آقای موسوی دادند اما نیامده بیانیه اش را صادر کرد و گفتند می خواهی همان روش گذشته را ادامه دهی پس ما هم همان روش گذشته را انجام می دهیم.