در پارچین انفجار رخ داد؟

نویسنده
شیرین کریمی

» سکوت در خصوص حادثه یکشنبه شب

رسانه های داخلی روز دوشنبه حادثه انفجار در یک کارگاه تولیدی متعلق به وزارت دفاع را پوشش دادند. خبرگزاری فارس و تسنیم، هر دو وابسته به سپاه و نیروهای مسلح، به طور مشابه خبری  ۴ خطی را با ادبیاتی کاملا مشابه  پیرامون این انفجار منتشر کرده و هیچ یک این خبر را در صفحات اول امروز خود جای نداده اند.

خبرگزاری تسنیم درباره انفجار اخیر نوشته است :” سازمان صنایع دفاع از آتش‌سوزی یک کارگاه تولید مواد ناریه در شرق تهران خبر داد.”

سازمان صنایع دفاع اعلام کرده است :“شب گذشته(یکشنبه) یک کارگاره تولید مواد ناریه در شرق تهران دچار حریق شده و متاسفانه بر اثر این سانحه دو نفر از کارکنان این کارگاه جان خود را از دست داده‌اند.”

وزارت دفاع هیچ توضیحی نداده که کارگاه مذکور در کدام سایت نظامی واقع بوده و به این اکتفا کرده که این آتش‌سوزی شب گذشته با تلاش ماموران آتش‌نشانی مهار شده است.

ناریه به مواد منفجره اطلاق می گردد؛ موادی است که سریعاً با اکسیژن موجود ترکیب می شود و دارای سرعتی بین ۱۵۰۰ الی ۸۵۰۰ متر بر ثانیه است  و در نتیجه آن ، گاز و انرژی و حرارتی بالا ایجاد گردد.

یکی از شهروندان ساکن در شرق تهران به روزآنلاین گفته شدت انفجار به حدی بالا بوده که تا چند کیلومتری صدای آن را شنیده شده است.

سکوت رسانه های رسمی و نیمه رسمی نظام در خصوص این انفجار و عدم توضیح مقامات نظامی پیرامون جزئیات حادثه مذکور، وقتی در کنار محل این انفجار–یعنی شرق تهران، – قرار می گیرد باعث شده این گمانه زنی قوت بگیرد که انفجار یکشنبه شب در پارچین به وقوع پیوسته است.

پارچین نام شهرک و منطقه‌ای است در جنوب شرقی تهران و در شمال شرقی شهرستان پاکدشت که بخش مهمی از تاسیسات هسته ای جموری اسلامی در آنجا بنا نهاده شده است.دیرینه تاسیس کارخانه های صنایع دفاعی در پارچین به هشتاد سال پیش باز می گردد.

گفته می شود جمهوری اسلامی در پارچین انفجارهای پرقدرتی را آزمایش کرده است که می تواند با تلاش احتمالی تهران برای دستیابی به توانایی ساخت سلاح اتمی مرتبط باشد.

بحث چاشنی های انفجاری مربوط به آزمایش هایی است که آژانس اتمی مدعی است در سال های اخیر در سایت نظامی پارچین انجام شده است. آمانو خود در سال های پایانی دولت احمدی نژاد بارها تاکید کرده بود جمهوری اسلامی در پارچین انفجارهای پرقدرتی انجام داده که می تواند با تلاش احتمالی تهران برای دستیابی به توانایی ساخت سلاح اتمی مرتبط باشد. حاکمیت، نه در زمان دولت احمدی نژاد و نه در دولت روحانی هنوز مجوز بازرسی بازرسان آژانس از این سایت اسرار آمیز را صادر نکرده است.

سایت سحام نیوز – ـ که به  مهدی کروبی نزدیک است ـ دیروز با انتشار گزارشی به نقل از منابعی نامشخص ادعا کرد که انفجار شب یکشنبه در پارچین رخ داده است. این سایت نوشت: “به گزارش منابع سحام از تهران، حوالی ساعت ۲۳ یکشنبه شب(۱۳ مهرماه۱۳۹۳) انفجار مهیبی مناطق اطراف سایت نظامی پارچین درشرق تهران را به لرزه درآورد. شدت انفجار به حدی بود که شیشه های ساختمان‌های واقع در شعاع ۱۵ کیلومتری این مرکز نظامی فرو ریخت و نورحاصل از انفجار تا کیلومترها قابل مشاهده بود.”

بر اساس گزارش سحام نیوز ماموران امنیتی و انتظامی بلافاصله پس از وقوع انفجار خیابان های منتهی به این سایت نظامی را مسدود و از عبور و مرور به سمت آن جلوگیری کرده اند.

هنوز هیچ یک از مقامات سپاه یا وزارت دفاع به چنین ادعایی پاسخ نداده اند.

بهار سال ۹۲ نیز انفجار مهیبی در غرب تهران به وقوع پیوست اما معاون امنیتی وزارت کشوردر دولت دوم محمود احمدی نژاد در گفتگو با خبرگزاری ایسنا آن را امری “روتین” جلوه داد. علی عبداللهی گفته بود: “انفجارهای شب گذشته که در غرب تهران رخ داد، برای از بین بردن مهمات ضایعاتی و از رده خارج بوده است.”

در آن زمان عبداللهی  مدعی شده بود: “معمولا در واحدهای نظامی اینطور است که هر از چند گاهی به صورت روتین برای از بین بردن مهمات ضایعاتی و از رده خارج شده، انفجارهایی انجام می‌شود.”

ادعایی که به باور ناظران چندان با منطق سازگار نبود چرا که وقوع انفجارهای پیوسته “مهمات ضایعاتی” در تهران مسبوق به سابقه نبوده است.

یکی دیگر از دلایلی که انفجارهای مهیب روز یکشنبه شب را بحث برانگیز کرده، وقوع انفجاری مشابه در حوالی شهریار در ملارد و در آبان ماه ۹۰ است.

ابتدا مسئولان جمهوری اسلامی این اتفاق را به انفجار یک جایگاه سی‌ان‌جی نسبت دادند. اما بعد مشخص شد که زاغه های موشک بالستیک سپاه بوده که به هوا رفته است.طی آن انفجار ۱۷ عضو سپاه پاسداران از جمله سردار تهرانی مقدم که از او به عنوان پدر موشکی نظام یاد می شد کشته شدند..