تهران: جواب خردکننده ای به تل آویو می دهیم

نویسنده

olmert_z_b.jpg

وزارت امورخارجه ایران در پاسخ به اظهارات مقامات اسراییلی درخصوص احتمال حمله پیشگیرانه به ایران در صورت ادامه برنامه غنی سازی اورانیوم گفته است که سپاه پاسداران با قدرت وبه سرعت هر گونه حمله اسراییل را پاسخ خواهد داد. علی حسینی وزیر امورخارجه ایران گفته است که اگر رژیم صهیونیستی چنین حماقتی را مرتکب شود، جواب نیروهای نظامی ایران، سخت، قوی وخردکننده خواهد بود. به گفته او این پاسخ یک ثانیه هم به درازا نخواهد کشید.

اظهارات علی حسینی درحالی بیان می شود که طی هفته های گذشته مقامات اسراییلی چندین بار از بمباران تاسیسات هسته ای به اتهام اینکه ایران درحال تهیه سلاح های هسته ای است، سخن گفته اند. ایران بارها این اتهامات را رد کرده است واظهار داشته که این برنامه تنها برای تهیه الکتریسیته است.

اسراییل که پیش ازاین سابقه تاسیسات هسته ای اوسیراک درعراق را در سال 1981درکارنامه خود دارد، پیشتر برنامه هسته ای صدام حسین را متوقف کرده بود. با این تفاوت که مجموعه فعالیت های هسته ای عراق تنها در یک مرکز صورت می گرفت درحالی که مراکز فعالیت های هسته ای ایران درمناطق مختلفی متمرکز است. اسراییل که خوداز امضای پیمان های مربوط به کنترل سلاح های اتمی وبازدید های بازرسان سازمان ملل خودداری کرده است، بدون آنکه درخصوص داشتن سلاح های هسته ای گفت وگو کند، ظاهرا دارای بین 100 تا 200 کلاهک هسته ای است. آماری که در سال 2006 توسط مرکز مطالعات عدم تکثیر سلاح های اتمی در موسسه مطالعات بین المللی دانشگاه مونتری منتشر شده است.

همزمان با سخنان وزیر امورخارجه ایران، ایهود المرت نخست وزیر اسراییل سفر پنج روزه خود به اسراییل را روزگذشته آغاز کرده است. المرت طی هفته های گذشته مواضع سرسختانه ای علیه ایران گرفته است معتقد است که جامعه بین المللی به هرنحوی که می تواند باید برنامه هسته ای ایران را متوقف کند.

درراس مواردی که او درسفر خود به واشنگتن مورد توجه قرار خواهد داد، موضوع ایران وبرنامه هسته ای آن قرار دارد. او پیش ازاین از “ترساندن ایران” به گونه ای که خود به توقف برنامه هسته ای اش اقدام کند سخن گفته بود و تلاش کرده بود از اینکه اسراییل به حمله نظامی دست می زندیانه، سخنی به میان نیاورد. به همین جهت وقتی خبرنگاران ازوی پرسیدند که درخصوص سخنان وزیر دفاع اسراییل، ابراهیم اسنه درخصوص حمله به تاسیسات هسته ای ایران چه نظری دارد اظهار داشته است که “خیلی باید درمورد حرف هایی که می زنیم مواظب باشیم.”

سخنان اسنه وزیر دفاع اسراییل نمایانگر تند شدن لحن بخشی ازمقامات اسراییلی علیه ایران است که خواستار توقف بدون شرط برنامه هسته ای ایران هستند. المرت روزیکشنبه با کاندولیزا رایس ملاقات کرد وامروز(دوشنبه نیز با جورج بوش ملاقات می کند.

مقامات ایرانی می گویند احتمال چنین حمله ای توسط اسراییل بسیار پایین خواهد بود. حسینی گفته است که موقعیت دولت اسراییل از نظر سیاسی بسیارمتزلزل است که بخواهد به چنین اقدامی دست بزند: “موقعیت وتوانایی دولت صهیونیستی بسیار کوچکتر ازآن است که بخواهند ایران را تهدید کنند.” مقامات ایرانی طی هفته های گذشته با برگزاری مانورهای متعدد تلاش کرده اند آمادگی نیروهای نظامی خود را به رخ کشورهای منطقه بکشند. فرمانده سپاه پاسداران گفته است که مطمئنا چنین مانورهایی نقش بازدارنده دارد.

طی ماه های گذشته مقامات اسراییلی با این سخن که محمود احمدی نژاد خواستار نابودی اسراییل شده است، تلاش می کنند توجه مجامع جهانی را به آنچه خطر ایران قلمداد می کنند جلب کنند. منابع اسراییلی معتقدند با توجه به تغییرات سیاسی درواشنگتن، عملا احتمال اینکه جورج بوش بخواهد از نوعی حمله نظامی به ایران حمایت کند، بسیار کاهش یافته واحتمال آن می رود که آمریکا بخواهد برای پایان دادن بحران عراق ایران را از انزواخارج کند.