به لیست اصلاح طلبان رای می دهیم

نویسنده

ebrahim_yazdi_b.jpg

“اصلاح طلبان تنها در صورت ارایه لیست واحد می توانند در این انتخابات آرایی داشته باشند. لیست های مختلف،آرا را پراکنده می کند، از این رو نهضت آزادی در صورت ارایه لیست واحد اصلاح طلبان از آن حمایت می کند. “

دکتر ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی ایران در گفت و گو با روز ضمن اشاره به مطلب بالا می افزاید:“سرشت انتخابات شوراها با مجلس و یا ریاست جمهوری کاملا متفاوت است به همین دلیل حتی اگر تمام کاندیداهای ما را رد کنند، برنامه ما این است که از لیست واحد اصلاح طلبان حمایت کنیم”.

وی می افزاید:” اما بنا داریم تنها در صورتی که اصلاح طلبان به توافق برسند و لیست واحدی ارایه دهند از آن حمایت کنیم . دلیل این کار را هم پیش از این گفته ایم، لیست های چندگانه آرای مردم را پراکنده می کند”.

دبیر کل نهضت آزادی ایران در ادامه می گوید:” اصلاح طلبان اکنون دیگر باید از تجربه دوره های قبل درس گرفته باشند، رمز پیروزی آنان در توافق و کنار آمدن با یکدیگر است”.

وی در ارتباط با تائید صلاحیت کاندیداهای نهضت آزادی می گوید:” برنامه این است که از لیست واحد حمایت کنیم، از این رو اگر اصلاح طلبان در میان خود به اجماع برسند ما نیز در حمایت از آنان حرفی نداریم “.

وی اضافه می کند:” ما تاکید نداریم که حتما باید کاندیداهای ما را در لیست واحد اصلاح طلبان جای دهند،بحث اصلی ما این است که چاره کار ارایه لیست واحد است ،از این رو حتی در صورت تائید صلاحیت کاندیداهای ما برای اینکه به لیست واحد آسیبی نرسانیم همه انصراف می دهند”.

وی چنین ادامه می دهد:“تجربه نشان داده است نباید به شکلی عمل کرد که مردم خسته شوند که در نهایت انتخاباتی مثل انتخابات دوره قبل شوراها رقم زده شود. مسبب آن وضع هم خود اصلاح طلبان بودند و اکنون هم برای اینکه اشتباه آن دوره را تکرار نکنند ما می گوییم شما به لیست واحد برسید ما از شما حمایت می کنیم و خودمان نیز از کاندیداتوری انصراف می دهیم”.

دبیر کل نهضت آزادی درباره پیش بینی خود از نتیجه انتخابات می گوید:” به نظر می رسد اگر اصلاح طلبان به لیست واحد برسند،مردم هم از آنها استقبال می کنند. حضور مردم در انتخابات موجب پیروزی اصلاح طلبان می شود”.

این فعال سیاسی تاکید می کند:” مردم حتما باید در انتخابات شرکت کنند، انتخابات شوراها از نوع مجلس و ریاست جمهوری نیست، از این رو همه باید در انتخابات شرکت کنند تا محافظه کاران برنده انتخابات نشوند؟؛ هر چند شنیده می شود محافظه کاران در پی آنند تا از استقبال مردم بکاهند تا مثل سه انتخابات قبل خودشان برنده اصلی باشند. چرا که آنها آرای سنتی وثابتی دارند”.

وی در ادامه اضافه می کند:” برخی گمان می کنند شرکت در انتخابات به معنی تائید سیستم سیاسی است، در حالی که این تصور درستی نیست، کسی که در انتخابات شورا ها رای می دهد و یا کاندیدا می شود در پی این نیست که سیستم سیاسی را موجه یا غیر موجه جلوه دهد. از نظر ما هم بر بسیاری از مسایل انتقاد جدی وارد است و قانون اساسی هم نیاز به اصلاحاتی دارد اما چاره این کار عدم شرکت در انتخابات نیست”.

دکتر یزدی در ادامه درخصوص شکست دوباره اصلاح طلبان می گوید:” اگر اصلاح طلبان راه درستی را در پیش بگیرندو به اجماع و لیست واحدی برسند اما باز هم شکست بخورند این برای آنان و هیچ اصلاح طلب دیگری ننگ نیست، کار حزب همین است که گاهی ببازد و گاهی پیروز شود”.

وی در ادامه در خصوص رد صلاحیت ها می گوید: “محافظه کاران مدتی است که فریاد می زنند سه انتخابات گذشته و بخصوص انتخابات ریاست جمهوری حجت خدا بر آنان بوده و دیگر اصلاح طلبان در هیچ جا پایگاهی ندارند. ولی اگر پایگاه ندارند و رای نمی آورند پس چرا رد صلاحیت می شوند؟چرا محافظه کاران خود را وارد این دعوا می کنند؟ا گر اصلاح طلبان، روشنفکران و دموکراسی خواهان پایگاه ندارند و همه ازآن شماست اجازه دهید خود ملت آنان را رد صلاحیت کند. “

دکتر ابراهیم یزدی در خاتمه می افزاید: “هدف و خواسته ما پیروزی صرف در هیچ انتخاباتی نیست. اگر هم در جایی به رد صلاحیت خود و دوستان و همفکران خود انتقاد کرده ایم منظور ما فقط این بوده که فرایندهای دموکراسی و قانونی در کشور حاکم شود و نه چیزی دیگر. “