تهدید فزاینده ترکیه

نویسنده

» مقاله استراتژی پیج در باره اختلاف ایران و ترکیه

ایران از اینکه ترکیه از شورشیان سوریه حمایت می کند ناراضی است و به جز شکایت در این زمینه اقدام دیگری انجام نمی دهد. ایران قصد دارد با ترک ها، که همواره با ایران دشمن بوده اند، روابط خوبی داشته باشد. این استراتژی بر پایه ترس بنا شده است که در نظرسنجی اخیری در ترکیه نشان داده شد که 54 درصد از مردم ترکیه معتقدند در صورت دست یابی ایران به سلاح هسته ای، ترکیه نیز باید همین راه را طی کند. از آن بدتر اینکه ترکیه در بازسازی ائتلاف قدیمی (قبل از سقوط امپراطوری ترکیه عثمانی در سال 1918) با اعراب سنی برای مخالفت با ایران شیعه نیز فعال است.

ترکیه در دوره عثمانی رهبری بلامنازع بود ولی اکنون باید آن را با عربستان سعودی شریک شود. بر خلاف میل ایران، ترک ها اکنون در تلاش هستند تا این ازدواج غیر معمول (ترک ها و اعراب واقعا با یکدیگر دوست نیستند) را موفق گردانند.

مشاوران ایرانی در سوریه از کشتار بیشتر مردم توسط رهبران سوریه که قصد داشتند برای ترساندن همه حمام خون به راه بیاندازند جلوگیری کرده اند. این مشاوران بر اساس تجربه خود در سرکوب اعتراضات مردم ایران به سوریه کمک کردند تا اعتراضات را سرکوب کند. ایران همچنین از کمک مالی به سوریه هم دریغ نکرده است. ایران در صورت موفقیت شورش دموکراسی خواهی در سوریه زیان زیادی خواهد کرد. در این حالت یکی از متحدین وفادار ایران جای خود را به یک دشمن عربی خشن خواهد داد. از آن بدتر اینکه دراین حالت حمایت از حزب الله لبنان به مراتب دشوار تر خواهد شد. حزب الله با 40هزار موشک ایرانی، سلاحی است که ایران در صورت حمله به تاسیسات هسته ایش، به دست خواهد گرفت. اما اگرحکومت بشار اسد به پایان برسد حزب الله نمی تواند در برابر اسرائیل مقاومت کند و از سلاح ها و موشک های ایران محروم خواهد شد.

بدون سوریه جایگزین کردن موشک های در اختیار حزب الله  زمان بیشتری می گیرد و تقریبا غیر ممکن است. به همین دلیل است که حزب الله در جنگ داخلی فعلی افراد و سلاح در اختیار رژیم سوریه می گذارد. به پرسنل حزب الله گفته شده از نظر ها مخفی بمانند. لبنانی ها و ایرانی ها در سوریه از یونیفورم سوری استفاده می کنند ویا  لباس های شخصی می پوشند. رسانه های خارجی هم که از صحنه دور نگاه داشته می شوند. ولی بسیاری از سوری ها که از کشور گریختند خارجیان را در حین عمل در کشورشان  دیده اند.

ایران همچنین حزب الله را برای حمایت از شبکه بین المللی تروریسم و جاسوسان خود  لازم دارد. از آنجا که حزب الله لبنانی است با سهولت بیشتری می تواند با دنیای خارج رابطه برقرار کند و همین مشخصه به ایران امکان می دهد که از این شبکه در خدمت عملیات جهانی خود استفاده کند. اگر حزب الله تضعیف  یا نابود شود، توان جاسوسی و تروریسم ایران صدمه جدی خواهد دید. البته برخی زمینه های دیگر برای ایران باقی خواهد ماند مانند اقدامات در افغانستان، یمن و عربستان.

ایران همچنین در حال افزایش نفوذ خود در عراق است. هدف اصلی روی کار آمدن یک روحانی طرفدار ایران توسط شورای روحانیون عراق است.

ایران برای این که افکارعمومی افغانستان را تحت کنترل بگیرد بیشتر از پول استفاده می کند تا سلاح.  افغانستان غربی قبلا بخشی از ایران بوده است و افغان های این منطقه سعی دارند هر چه می توانند از ایرانیان بگیرند. در اینجا ایرانی ها می توانند رسانه های عمومی را وادارند تا علیه دولت افغانستان یا آمریکایی ها سخن بگویند ویا تظاهرات علیه آنها به راه اندازند. به این ترتیب تهران امیدوار است  در افغانستان  به یک بازی دراز مدت دست بزند و دولت افغانستان هم این را می داند.

 قرار است از 28 ژوئن خرید نفت ایران از سوی غرب پایان پذیرد  تا تحریم های اعمال شده علیه ایران برای متوقف کردن برنامه هسته ای این کشور بازهم بیشتر تشدید شود. صادرات نفت ایران هم اکنون نیز 14 درصد کاهش یافته است. ولی دو خریدار اصلی نفت ایران، یعنی چین و هند از پیروی از تحریم ها سرباز زده اند.

علی رغم حمایت چین و هند، به نظر می رسد چین از بیمه کردن محموله کشتی های ایرانی خودداری کرده است. این باعث افزایش هزینه تامین بیمه برای چین و هند خواهد شد.

منبع: استراتژی پیج – 7 آوریل