دست‌های‌ پشت پرده و خبرگزاری نهادهای خاص

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» غیبت مجدد دولتی‌ها

در حالیکه جلسه مشترک دولت و پارلمان برای بررسی علل بالا رفتن نرخ ارز و طلا برای دومین بار به علت عدم حضور نمایندگان دولت تشکیل نشد٬ وزیر اطلاعات اعلام کرده وزارت‌خانه متبوعش به “نتایج خوبی” در زمینه پشت پرده گران شدن ارز و سکه در بازار رسیده است. محمود احمدی‌نژاد هم چند روز پیش خبر از نقش سیاسیون در این گرانی‌ها داده بود.

پیش از این اعلام شده بود قرار است وضعیت بازار و همچنین عملکرد دولت در این زمینه در جلسه غیرعلنی مجلس٬ و با حضور وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی٬ بررسی شود.از طرف مجلس نیز، علی لاریجانی رئیس مجلس، محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس، احمد توکلی، غلامرضا مصباحی مقدم، حمیدرضا کاتوزیان، حسین هاشمی، حمیدرضا فودلاگر، الیاس نادران و رضا عبداللهی برای شرکت در این جلسه دعوت شده بودند.

طی روزهای گذشته بسیاری از اصول‌گرایان به انتقاد از عملکرد دولت در برابر بالا رفتن نرخ ارز و سکه پرداخته اند. از آن جمله جمعیت ایثارگران با صدور بیانیه‌ای در این زمینه٬ تاکید کرده بودکه “تداوم سکوت و بی‌عملی در برابر سقوط ارزش پول ملی، هرگز قابل تحمل نیست”.

با پذیرش افزایش سود بهره بانکی از سوی محمود احمدی‌نژاد و اعلام تک نرخی شدن دلار از سوی بانک مرکزی٬ قیمت ارز و سکه در بازار آزاد٬ کاهش یافت٬ اما به رقم مورد نظر دولت نرسید.

اکنون حیدر مصلحی٬ وزیر اطلاعات٬ خبر از آن داده که اقداماتی از سوی وزارت اطلاعات “برای شناسایی پشت صحنه های آشفتگی بازار طلا و ارز” انجام شده که “در زمان مناسب اعلام خواهد شد.”

همزمان محمدرضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی احمدی‌نژاد نیز گفته “تشکیلاتی سازماندهی شده برای اخلال در بازار ارز و طلا” وجود داشته که “از سوی برخی سازماندهی شده بود که عوامل به خوبی شناسایی شدند و به اطلاعاتی در خصوص عوامل اقتصادی و رسانه ای و نقش آنها دست پیدا کرده ایم.”

سخنان درباره حضور دست‌های پشت پرده در بالا رفتن قیمت ارز و سکه در حالی بیان می‌شود که هفته گذشته حسین شریعتمداری٬ نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان٬ بدون نام بردن از مسوولان دولتی٬ آن‌ها را متهم کرده بود که با “همدستی با آمریکا و غرب به منظور افزایش تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران”٬ تلاش می‌کنند که قیمت ارز و سکه بالا رود. وی این افزایش قیمت را “پروژه‌ای هماهنگ با تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا” دانسته و نوشته بود که “برخی افراد متوهم” پیش از این “شرایط کنونی کشور را با دوران شعب ابی‌طالب مقایسه کرده و راه برون رفت از آن را، گشودن باب مذاکره با آمریکا می‌دانند”.

اشاره وی به سخنان محمود بهمنی٬ رییس کل بانک مرکزی بود که آذرماه سال جاری٬ درباره وضعیت اقتصادی کشور و تحریم‌ها٬ گفته بود: “باید جامعه را به نحوی اداره کنیم که بتوانیم دو سال خود را حفظ کنیم٬ گویا در شعب ابی‌طالب گرفتار شده‌ایم”.

سخنان بهمنی٬ در همان زمان با واکنش رهبر جمهوری‌اسلامی مواجه شده بود که در رد سخنان او٬ این‌گونه اظهارنظر کرد: “این روسیاه‌های بدمحاسبه‌گر خیال میکنند ما امروز در شرائط شعب ابی‌طالبیم. اینجور نیست. ما امروز در شرائط شعب ابی‌طالب نیستیم؛ ما در شرائط بدر و خیبریم”.

شریعتمداری در سرمقاله خود٬ همچنین نوشته بود که برخی از این افراد “در داخل کشور به ایجاد یک فضای کاذب از افزایش قیمت‌ها دست” زده‌اند تا “سپس ادعا کنند این افزایش جهشی قیمت‌ها پی آمد تحریم‌هاست”.

پیش از شریعتمداری، حیدر مصلحی و غلام‌علی حدادعادل هم٬ بالا رفتن قیمت ارز و سکه را نتیجه توطئه دشمنان دانسته بودند.

مصلحی در این‌باره گفته بود: “گران شدن روزافزون طلا و ارز بخشی از جنگ روانی سنگین دشمن است که استکبار رسانه‌ای در آن نقش مهمی دارد. با پیگیری‌هایی که وزارت اطلاعات انجام داده متوجه شده‌ایم جنگ روانی سنگین علیه اقتصاد کشور از کجا نشات می‌گیرد”.

غلامعلی حداد عادل٬ رییس مجلس هفتم نیز در این‌باره چنین سخن گفته بود: “پشت سر این افزایش قیمت یک توطئه جهانی در کار است که برخی عوامل منطقه‌ای و داخلی نیز همراهی با این توطئه را در دستور کار خود دارند. گرانی‌های اخیر و بالا رفتن قیمت سکه و ارز برای مقابله با نظام و کمرنگ کردن حضور مردم در انتخابات است که باید با شناسایی ریشه‌های این جریان٬ با آن مقابله شود”.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد پیش از این درباره این افزایش قیمت گفته بود: “عده ای از به ظاهر سیاسیون از یک سو می گفتند که چرا قیمت ارز را بالا نمی برید… اما از سوی دیگر در بیرون علیه دولت می گفتند که دولت نمی تواند [قیمت ارز را مهار کند] و توان اقتصادی ندارد.”

وی با اشاره به افزایش بی سابقه و ناگهانی قیمت ارز و سکه بعضی “خبرگزاری های وابسته به برخی نهادها” را به ارسال پیامک های تلفنی در مورد افزایش قیمت ها متهم کرده و گفته بود مجموعه این فعالیت ها “یک بازی زشت اقتصادی، سیاسی و رسانه ای و یک خیانت بزرگ” بوده است.

برخی از چهره های مخالف احمدی نژاد بر این باورند که دولت به علت فشار ناشی از پرداخت یارانه نقدی با کمبود نقدینگی در ماه های آخر سال مالی مواجه است و از وضعیت بازار ارز برای جذب نقدینگی و تامین بخشی از کمبود مالی خود بهره برداری کرده است.

اما میرتاج الدینی ـ معاون پارلمانی احمدی‌نژاد ـ- در باره احتمال تامین کسری بودجه از طریق افزایش قیمت ارز گفته: “این افترا یکی از ناجوانمردانه ترین تهمت هایی بوده که تاکنون به دولت زده شده است. چطور امکان دارد دولت برای تامین کسری بودجه خود دست به چنین اقدامی بزند که زیان هایش بیشتر از منافعش باشد و به التهاب و اخلال در اقتصاد کشور دامن بزند.”