کاکاوند در فرانسه، رایس در ایران

نویسنده

» گزارش شبکه فرانس ۲۴:

آلن شابو

مجید کاکاوند، مهندس ایرانی، به دنبال درخواست سفارت امریکا مبنی بر استرداد وی، از ماه مارس ۲۰۰۹ در فرانسه به حصر در منزل محکوم شده. سید مهدی میرابوترابی، سفیر ایران در فرانسه، در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه فرانس ۲۴ پخش شد، موضوع تبادل این مهندس الکترونیک ۳۷ ساله با کلوتیلد رایس را رد کرد.

وزارت دادگستری ایالات متحده او را به ارسال غیرقانونی تجهیزات الکترونیکی مربوط به صنعت اتمی و بالستیکی نظامی به ایران متهم کرده است. صورت استرداد کاکاوند به ایالات متحده، وی ممکن است به ۲۰ سال زندان محکوم شود. فرانسه در ماه ژانویه پاسخ نهایی خود را به خواسته ایالات متحده اعلام خواهد کرد.

شبکه فرانس ۲۴ طی یک دیدار اختصاصی مجید کاکاوند را ملاقات کرده و او برای اولین بار در برابر دوربین در مورد اتهاماتی که به وی وارد شده صحبت کرده و این اتهامات را “خنده دار” خوانده است.

در عین حال، کلوتیلد رایس، پژوهشگر جوان فرانسوی که در ماه ژوئیه در ایران به اتهام جاسوسی مورد محاکمه قرار گرفت، همچنان در سفارت فرانسه در تهران در انتظار محاکمه اش بسر می برد.

ازطرف دیگر، کاکاوند وجود هرگونه ارتباط بین پرونده رایس و خودش را مردود می داند و تأکید می کند که در جریان اتهاماتی که از سوی قوه قضاییه ایران علیه این زن جوان مطرح شده نیست.

مجید کاکاوند درحال حاضر گذرنامه ندارد و به مدت ۵ ماه در زندان “سانته” در پاریس زندانی بوده. وی از ماه اوت آزاد شده ولی همچنان تحت نظارت قضایی قرار دارد.

سید مهدی ابوترابی، سفیر ایران در فرانسه، به منظور روشن کردن زوایای تاریک این پرونده که بر روابط ایران و فرانسه سایه افکنده، در استودیو شبکه فرانس ۲۴ حاضر شد. وی در جریان سخنان خود این سؤال را پرسید: “آیا فرانسه باید تا این حد از خواسته های یک جانبه ایالات متحده پیروی کند؟ آیا فرانسه بدین ترتیب مستقل عمل کردن خود را حفظ کرده؟”

او در ادامه افزود: “اکیداً می گویم که هیچ ارتباطی بین این پرونده و برنامه های نظامی یا هسته ای ایران وجود ندارد. من واقعاً متعجبم که دوستان فرانسوی ما چگونه دلایل دروغ آمیز امریکا را باور می کنند.”

وی درخصوص امکان تبادل زندانی ایرانی در فرانسه و زندانی فرانسوی در ایران گفت: “این دو پرونده هیچ دخلی به هم ندارند. رییس جمهور ما هرگز از تبادل صحبت نکرده. اینها دو پرونده مجزا هستند. ما مخالف رویکردهای سیاسی و بی اساس هستیم.”

 

منبع: شبکه فرانس ۲۴، ۳۰ اکتبر