نشانه های رسا از تخلفات رسایی

نویسنده
نازنین کامدار

» روزهای دشوار دلواپسان "سندساز و زمین خوار"

در حالیکه افشاگری محمدرضا رحیمی درباره ۱۷۰ نماینده مجلسی که از وی برای حمایت از دولت محمود احمدی نژاد پول دریافت کرده اند، به یک جنجال سیاسی تبدیل شده، حالا ماجرای محکومیت دو نماینده مجلس به انفصال از خدمات دولتی نیز موقعیت “دلواپسان” را دشوارتر کرده است.

در ابتدا که ماجرای تخلفات مالی این دو نماینده از سوی محمد اشرفی اصفهانی، رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری افشاء شد، معلوم نبود این دو چه کسانی هستند، اما با سخنان جدید وی مشخص شده که آنها “نماینده تهران” هستند.روزنامه ابتکار هم با بررسی گمانه ها به این نتیجه رسیده که یکی از آنها حمید رسایی است.

روزنامه شرق هم دیروز درباره این دو نماینده با محمد اشرفی اصفهانی، رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری گفت و گویی اختصاصی کرده و به نقل از وی نوشته پرونده این دو به شدت “سنگین” بوده و آنها دست به سند سازی و زمینخواری و فروش املاک دولتی زده اند.

محمد اشرفی اصفهانی درباره این دو نماینده گفته است: “قبل‌از‌اینکه نماینده شوند این نمایندگان سمت مدیرکلی داشته‌اند و رییس سازمان بوده‌اند. باوجود اینکه این نمایندگان هم خودشان و هم وکیلشان آمدند و دفاع کردند اما چون آنقدر پرونده‌شان حجیم بود نتوانستیم کاری کنیم. بیشتر تخلفات مالی و انتصابات نابجا بوده است. برای آنها حکم ۱۰سال محرومیت از پست‌های دولتی صادر شده و بحث رسیدگی به تخلفات مالی آنها ‌هم در اختیار دادگاه انقلاب قرار گرفته است. اینها تا پایان دوران مجلس تشریف دارند، ولی بعد از اینکه مجلس تمام شد، این پرونده روی صلاحیت این دو نماینده، تاثیر می‌گذارد و شورای نگهبان اگر بررسی دقیق‌تری کند، وضعیت آنها مخدوش خواهد شد”.

او در پاسخ به این سوال که “نماینده کدام حوزه هستند؟” هم گفته است: “هر دو‌نماینده تهران هستند”.

 وی افزوده: “ابتدا اطلاعات پراکنده به ما داده شد که در جزیره قشم و بخصوص کیش به‌صورت گسترده سوءاستفاده شده است. فروش زمین؛ همه این زمین‌ها را به دوستان خودشان واگذار کرده‌اند. این تخلفات که مهندس ترکان پیگیر آن هستند درحدی نیست که بخواهد فقط در نهاد بررسی شود. خیلی هم عجیب‌و‌غریب سند‌سازی کرده‌اند و بعد هم به قیمت‌های عجیب فروخته‌اند”.

همزمان با سخنان تازه اشرفی اصفهانی، روزنامه ابتکار با بررسی گمانه های پیرامون این پرونده به نام حمید رسایی به عنوان یکی از این دو نماینده متخلف رسیده است.

این روزنامه، در شماره دیروز خود با انتخاب تخلف مالی حمید رسایی به عنوان تیتریک، به نقل از ایرج ندیمی، نماینده عضو کمیسیون اصل ۹۰ نوشت: “بر اساس علامت‌هایی که اشرفی اصفهانی داد، می‌توان حدس‌هایی زد اما نمی‌توانم نام شخصی را ببرم. این افراد در دادگاه بدوی و اداری محکوم شده‌اند که مربوط به تخلفات اداری است و در اختیار دادگاه تخلفات نیست. دادگاه‌های بدوی مربوط به ادارات، تجدیدنظر ندارند، با این حال اطلاعات کافی درباره پرونده نداریم و نمی‌دانیم چه روندی را طی کرده است. این مساله که آیا جرایم موثر برای رد صلاحیت این نمایندگان در آینده هستند، باید بگویم، ممکن است باشد یا نباشد اما هنگامی که حد جرم مشخص نیست، از لحاظ قضایی نمی‌توان به این سرعت نظر داد. نخست باید مساله، دقیق مشخص شود و انطباق جرم با جزا صورت بگیرد و سپس دید در طی فرایند ۴۸۲ روز آینده، این پرونده‌ها چه روندی پیدا می‌کنند و ارایه دلیل شود، شاید این افراد مستنداتی ارایه کنند که این روند را تغییر دهد اما در نهایت کار قضایی با رسانه نیست”.

نام “رسایی” به این دلیل در روزنامه ابتکار به تیتر اصلی تبدیل شده که او تنها نماینده ای بود که به گفته های اشرفی اصفهانی با ادبیاتی تند واکنش نشان داد هرچه ماجرای تخلف را تکذیب نکرد.

به نوشته این روزنامه، حمید رسایی گفته: “هیات تخلفات اداری ریاست جمهوری احکامش سه ساله است و طبق این احکام اگر بخواهند اعضای جدید در این هیات حضور یابند، باید اعضای قبلی استعفا دهند و چون اعضای قبلی این هیات استعفا نداده‌اند، پس از تغییر دولت، نهاوندیان طی احکامی، اشرفی اصفهانی و شوهر خواهر حسن روحانی (وطنی) را به عضویت در این هیات درآورد. مباحث مطرح شده در هیات عالی تخلفات اداری مورد بررسی قرار گرفته و در همین زمینه به کمیسیون اصل ۹۰ نیز شکایت شده است، طبق قانون هیات جدید تخلفات اداری ریاست جمهوری طی یک سال گذشته به صورت غیرقانونی فعالیت کرده و تمامی احکام آنها غیرقانونی محسوب می‌شود، زیرا جایگاهی که افراد در آن قرار گرفته‌اند، غیرقانونی است. اظهارات اشرفی اصفهانی دو پهلو است و ارائه اطلاعات غلط به خبرنگاران اقدامی معنی‌دار است. خبرنگاران از اشرفی اصفهانی که جزو رد صلاحیت‌شدگان انتخابات قبل هستند، این سئوال را بپرسند که چرا در جایگاهی غیرقانونی حضور یافته‌اند”.

سایت “شهدای اسلام” هم دیروز گزارش داده که وی در جمع خبرنگاران و در واکنش به سوالی درباره تخلفات اش که مورد اشاره اشرفی اصفهانی قرار گرفته، گفته: “چه کسی گفته که یکی از افرادی که حکم انفصال از خدمت به او داده‌اند، منم؟ اگر آقای اشرفی‌اصفهانی گفته باید بگویم چنین حکمی به ما داده نشده است”.

گفتنی ست، اطلاعات مورد اشاره اشرفی اصفهانی با سوابق حمیدرسایی همخوانی دارد، چرا که وی پیش از نماینده شدن “مدیرکل” ارشاد اسلامی در قم بوده و چند مورد محکومیت به دلیل تخلف مالی در دادگاه ویژه روحانیت دارد.

در این میان، سایت بهار نیوز هم با بررسی سوابق نمایندگان تهران به این نتیجه رسیده که اگر سمت های قبلی این دو نماینده یعنی “مدیرکل” و “رئیس سازمان” را ملاک قرار دهیم، به این اسامی بر خواهیم خورد: “مهرداد بذرپاش، رئیس سازمان ملی جوانان در دولت دهم و حمید رسایی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و مشاور وزیر”.