تهران در شب اعلام اسامی بی صلاحیت ها

نویسنده
نازنین کامدار

» تدابیر امنیتی در روز اعلام نظر شورای نگهبان

با پایان یافتن مهلت شورای نگهبان و افزایش احتمال حذف هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی از فهرست کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری، تدابیر ویژه امنیتی در سطح شهر تهران از سوی سپاه پاسداران اتخاذ شده است.

گزارش خبرنگاران روز از تهران حاکیست که نیروهای امنیتی برای مقابله با هر نوع تحرک اجتماعی در برابر انتشار اسامی رد صلاحیت شدگان، به حالت آماده باش در آمده اند.
برپایی ایست بازرسی در معابر عمومی، حضور یگان های پلیس ضد شورش در سر بزرگراه ها و پرواز مکرر هلیکوپتر ها بر فراز شهر، نشانه شرایطی است که گردانندگان جمهوری اسلامی سعی در پنهان نگاه داشتن آن از دید ناظران بیرونی دارند.
سایت های حکومتی نیز مدام اخباری را با عنوان “گزارش های تایید نشده” از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی منتشر می کنند و از برخی نمایندگان مجلس می خواهند که در باره “فواید تمکین به قانون در صورت رد صلاحیت” سخن بگویند.
در همین راستا روز گذشته سایت بولتن نیوز، در ساعت ۱۵عصر، در خبری نوشت: “شایعاتی مبنی بر عدم احراز صلاحیت هاشمی رفسنجانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برخی سایت ها منتشر و حتی این اخبار غیر رسمی از سوی برخی رسانه ها هم برای مخاطبانشان پیامک شد. با وجود این شایعات هنوز هیچ مرجع رسمی تایید و یا رد نکرده است. در همین راستا خبرنگار بولتن نیوز مطلع شد که برخی از حامیان هاشمی رفسنجانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته تا از وی دلجویی کنند.گفته می شود، برخی از نمایندگان حامی هاشمی رفسنجانی نیز صحن مجلس را ترک کرده و به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتند”.
همزمان با این خبر، سایت “آفتاب نیوز”، وابسته به مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از کار افتاد.

علاوه بر این، منابع آگاه از بخشنامه سپاه به اپراتورهای تلفن همراه درباره ایجاد وقفه زمانی در ارسال پیامک ها خبر داده اند. این دستور پس از قوت گرفتن شایعه رد صلاحیت هاشمی صادر شده است.
خبرگزاری فارس نیز که به گفته روزنامه ایران زیر نظر سپاه پاسداران اداره می شود، دیروز مامور جمع آوری نظرات نمایندگان “ولایتمدار” مجلس در خصوص “ضرورت پذیرش نظر شورای نگهبان” شد.
گفتنی ست، پخش شایعه رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی پس از آن شدت گرفت که عباسعلی کدخدایی در گفت و گو با تلویزیون “العالم” از “رد صلاحیت کاندیداهایی با سن بالا و توان جسمی پایین” خبر داد؛خبری که تا شامگاه دیشب در صدر فهرست اخبار رسانه های راستگرا و امنیتی قرار داشت.
همزمان با این تحرکات، وزارت کشور برنامه ای را تدارک دیده تا اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده را به فاصله ۴۸ ساعت پس از اعلام شورای نگهبان علنی و در این فاصله با کاندیداهای تایید صلاحیت شده جلسه توجیهی برگزار کند.

مصطفی محمد نجار، وزیر کشور در اینباره به فارس گفته است: “جلسه مشترک کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده با اعضای هیات اجرایی مرکزی انتخابات برگزار می شود. این اتفاق برای اولین‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم تجربه می‌شود”.

وی افزود: “شورای نگهبان پایان روز سه‌شنبه نتایج تایید صلاحیت‌های کاندیداها را به ما اعلام می‌کند و وزارت کشور طبق قانون ۴۸ ساعت فرصت دارد تا اسامی کاندیداهای مورد تایید را به اطلاع عموم و خود کاندیداها برساند. بعد از بحثی که با اعضای هیات مرکزی اجرایی انتخابات داشتیم، قرار شد در این ۴۸‌ساعت جلسه مشترکی با کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده برگزار شود و بایدها و نبایدها و نکاتی که برای برگزاری انتخاباتی باشکوه لازم است به اطلاع کاندیداها رسیده شود، به آنها گفته خواهد شد….در این نشست مشترک مباحث مربوط به منشور اخلاقی انتخابات ومباحث قانونی که کاندیداها باید رعایت کنند مطرح خواهد شد و انشاءالله بعد از این نشست اسامی به اطلاع عموم خواهد رسید”.
در همین حال، گزارش ها از تهران حاکیست که از صبح دیروز باردیگر دسترسی به فیلترشکن ها محدودتر شده و سرعت اینترنت نیز به شکل محسوسی کاهش یافته است تا در صورت بروز هر نوع واکنش احتمالی، امکان انتشار فوری اخبارفراهم نشود.
این در حالیست که در ۴۸ ساعت پایانی اعلام نظر شورای نگهبان ۴ نفر در ایران و در ملاءعام اعدام شده اند و سیمای جمهوری اسلامی تصاویر اعدام شدگان را که دو تن از آنها به اتهام “جاسوسی” اعدام شده اند مدام در بخش های مختلف خبری پخش می کند و درباره “عاقبت جاسوسی” هشدار می دهد.

در این میان، رسانه های راستگرا که در انتظار رد صلاحیت هاشمی رفسجانی هستند، طی این مدت بارها از قول “منابع آگاه” اعلام کرده اند که وی به دلیل کهولت سن رد صلاحیت شده و به همین دلیل به جلسه هماهنگی وزارت کشور نیز دعوت نشده است.
این سایت ها در عین حال نگران واکنش محمود احمدی نژاد به رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی هستند. این نگرانی ها پس از آن تشدید شده که احمدی نژاد طی ۴۸ ساعت گذشته دو سفر خود به تایلند و مازندران را لغو کرده و به نوشته فرارو در تهران مانده است تا آخرین رایزنی ها را در خصوص تایید صلاحیت مشایی انجام دهد.

آگاهان سیاسی، از جمله صادق زیبا کلام هم درباره واکنش احتمالی احمدی نژاد بر “تند و بی سابقه بودن” آن تاکید و پیش بینی کرده اند که اعلام رسمی رد صلاحیت مشایی، واکنش تند وی را در پی خواهد داشت.

بر اساس اخبار رسیده به روز،همزمان به دلیل نگرانی بابت پیامدهای اعلام نتیجه بررسی صلاحیت ها، روزنامه ها از سوی محافل امنیتی تهدید شده اند. در اخبار رسمی نیز آمده است که ۶ روزنامه از جمله روزنامه بهار و ایران که اولی به اصلاح طلبان و دیگری به مشایی وابسته هستند بر اساس ماده ۶ قانون مطبوعات تذکر دریافت کرده اند؛ تذکری که همزمانی آن با “توصیه” های تلفنی به مدیران مسئول نشان دهنده نگرانی نهادهای امنیتی از واکنش ها به اعلام اسامی کاندیداهاست.
در چنین فضایی رسانه های نزدیک به احمدی نژاد از هرگونه به روز رسانی اخبار در خصوص انتخابات پرهیز کرده و تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ خبری را در خصوص بررسی صلاحیت نامزدها منتشر نکرده اند.
سکوت سایت های وابسته به مشایی، شایعاتی مبنی بر حضور عوامل امنیتی در محل دفتر این سایت ها در پی داشته است.در همین حال، از آنجا که روز گذشته هیچ خبری از احمدی نژاد در رسانه ها منتشر نشد، به شایعاتی پیرامون تحت الحفظ بودن وی در روز رد صلاحیت ها دامن زده است.