حکومت ولایت و خلع عبای مخالفت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» درخواست خلع لباس روحانیون اصلاح‌طلب

وب‌سایت نزدیک به دفتر سیاسی سپاه پاسداران، خبر از درخواست خلع لباس برخی روحانیون اصلاح‌طلب داد. جوان‌آن‌لاین اعلام کرد طرح خلع لباس روحانیان اصلاح‌طلب در “یکی از  نهادها” آماده شده و اکنون برای “بررسی بیشتر” در اختیار “مقامات بالاتر” قرار گرفته است.

این وب‌سایت از روحانیونی چون سیدمحمد خاتمی، مجید انصاری، اسدالله بیات، محمدعلی ابطحی، عبدالواحد موسوی‌لاری و محمد موسوی‌خوئینی‌ها به عنوان برخی از اشخاصی که به موجب این طرح خلع لباس خواهند شد، نام برده است.

گفتنی اینکه آیت‌الله اسدالله بیات، از جمله مراجع تقلید نزدیک به اصلاح‌طلبان رساله خود را نیز منتشر کرده است.

 این البته نخستین بار نیست که اصول‌گرایان خواستار خلع لباس روحانیان اصلاح‌طلب می‌شوند. از زمان اعتراضات مردم به انتخابات مناقشه‌برانگیز خرداد 88، این درخواست بارها مطرح شده است.

سال گذشته و به فاصله چند روز از حبس خانگی مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو رهبر جنبش سبز، محمدتقی رهبر، رییس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی، خبر داده بود که خلع لباس مهدی کروبی در دستور کار دادگاه ویژه روحانیت قرار گرفته است.

وی گفته بود: “کروبی شایسته ملبس بودن به لباس روحانیت نیست. دادگاه ویژه روحانیت رسیدگی به تخلفات کروبی را در دستور کار خود قرار داده است. کروبی طی چند سال اخیر با بی‌حرمتی در مقابل نظام و انقلاب ایستاده و خلع لباس وی کوچکتر از جرمی می‌باشد که تاکنون انجام داده است. کروبی با اقدامات قانون گریزانه خود تنها یک روحانی‌نما می‌باشد، لذا می‌بایست با خلع لباس از دایره روحانیت خارج شود”.

این درخواست چند بار از سوی اصول‌گرایان برای سیدمحمد خاتمی نیز مطرح شده بود. در یکی از آخرین نمونه‌ها، حمید رسایی، از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد در مجلس، پس از توقیف هفته‌نامه خود، خواستار خلع لباس خاتمی شد: “اینجانب حمید رسایی اعلام می کنم که محمد خاتمی به دلیل خیانت هایش در سال های اصلاحات و همچنین نقش جدی ای که در کودتای انقلاب مخملی سال 88 داشت،‌ اساسا باید خلع لباس شود و نهادهای ذی ربط باید پاسخگوی تعلل خود در این باره باشند”.

پیش از رسایی، فاطمه رجبی، از حامیان تندروی احمدی‌نژاد و همسر غلام‌حسین الهام نیز چند بار درخواست مشابهی را درباره خاتمی مطرح کرده بود.

صدور حکم خلع لباس در جمهوری‌اسلامی، تنها از سوی دادگاه ویژه روحانیت امکان‌پذیر است. دادگاهی که  بسیاری وجود آن را غیرقانونی می‌دانند.

این دادگاه از ابتدای انقلاب تاکنون حکم به خلع لباس برخی از روحانیون منتقد هم چون آیت‌الله شریعتمداری، مهدی هاشمی، حسن یوسفی اشکوری ، هادی و احمد قابل داده و بسیاری دیگر از روحانیون منتقد هم چون عبدالله نوری، محمد موسوسی خوئینی، محسن کدیور، محمد مجتهد شبستری، جواد اکبرین و … را محاکمه کرده است.