خامنه‌ای و پیش‌بینی بیداری اسلامی در قلب اروپا

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» احمدی نژاد: شورای امنیت انگلستان را محکوم کند

در حالی که محمود احمدی نژاد خواستار محکومیت انگلستان توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است، رسانه های حکومتی سخنانی از رهبر جمهوری اسلامی را منتشر کرده اند که در اردیبهشت ماه امسال بیان و در آنها وقوع حوادث لندن پیش بینی شده بود.

خبرگزاری فارس نزدیک به نهادهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، روز گذشته گزارش داد که آیت الله خامنه ای روز 14 اردیبهشت سال جاری در دیدار معلمان سراسر کشور با اشاره به وقوع “بیداری‌های اسلامی” در کشورهای منطقه، پیش‌بینی کرد که “این بیداری‌ها به زودی تا قلب اروپا پیش خواهد رفت.”

بر اساس این گزارش، رهبر جمهوری اسلامی در این دیدار گفته: “فقط این نیست که در کشورهای شمال آفریقا و منطقه‌ی غرب آسیا که امروز ما در آنجا قرار داریم، حرکات بیداری‌ای به وجود آمده باشد؛ این حرکت بیداری تا قلب اروپا خواهد رفت.”

خبرگزاری فارس سپس نوشته : “هر چند این پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن روزها برای برخی از افرادی که خود را صاحب‌نظر در مسائل سیاسی و سیاست‌خارجی می‌دانستند، قابل باور نبود، اما گذشت زمان بر این پیش‌بینی رهبر فرزانه انقلاب مهر صحت زد.”

 

انگلستان در آشوب یا اعتراض؟

نا آرامی‌ها و آشوب های کنونی که لندن و چند شهر دیگر بریتانیا را فرا گرفته از روز شنبه، ششم اوت و در پی تجمع مسالمت‌آمیز گروهی از ساکنان محله تاتنهام در لندن، در اعتراض به کشته شدن یک مرد سیاهپوست توسط نیروهای پلیس آغاز شد.

این تجمع اعتراضی با حمله به پاسگاه پلیس محل و گسترش ناآرامی به خشونت کشیده شد و طی روزهای بعد، آشوب‌ها به چند محله لندن و شهرهای دیگر بریتانیا سرایت کرد که با حمله به ماموران پلیس، به آتش کشیدن ساختمان ها، خودروهای پلیس و اتومبیل های شخصی و اتوبوس ها و غارت فروشگاه ها همراه شد.

در این مدت، تصاویر متعددی از ساختمان ها، خانه ها و مغازه هایی که در آتش می سوزند، جوانان نقاب داری که جیب بری کرده و اموال مغازه ها را غارت می کنند و با پلیس درگیر می شوند، در رسانه ها منتشر شده است.

این در حالی است که در این مدت، رسانه های رسمی جمهوری اسلامی این آشوب ها را به “اعتراضات اپوزیسیون” انگلستان نسبت داده و از سرکوب اعتراضات توسط پلیس انتقاد کرده اند.

محمود احمدی‌نژاد نیز دیروز خواهان واکنش شورای امنیت سازمان ملل متحد به ناآرامی‌های اخیر در شهرهای مختلف بریتانیا شد.

 

“اپوزیسیون واقعی” از نگاه احمدی نژاد

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) احمدی‌نژاد با انتقاد از “برخورد خشن” پلیس بریتانیا با “مردم معترض انگلیس” این سئوال را مطرح کرده که “دیگر چه اتفاقی باید رخ بدهد که شورای امنیت واکنش نشان بدهد و یک عضو دائم خود را محکوم کند؟”

رئیس جمهوری اسلامی افزوده که “اگر یک صدم این اتفاقاتی که در غرب رخ داده است، در کشورهای مخالف غرب اتفاق می‌افتاد، حنجره های خود را پاره می‌کردند، اما سئوال اینجاست که چرا اکنون شورای امنیت ساکت است و هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد.”

او از کسانی که در ناآرامی‌های چهار شب گذشته در نقاط مختلف لندن و دیگر شهرهای بریتانیا شرکت داشته‌اند، به عنوان “اپوزیسیون” (مخالفان) نام برده و “ضرب و شتم و کشتار آنها به دست پلیس انگلیس” را محکوم کرده است.

احمدی نژاد که در جلسه هیات دولت سخن گفته، افزوده است: “اپوزیسیون واقعی مردمی هستند که این روزها در کف خیابان‌های لندن کتک می‌خورند.”

دو روز پیش نیز سخنگوی وزارت امور خارجه خواستار “خویشتن داری” پلیس انگلیس در برخورد با تظاهر کنندگان در منطقه تاتنهام شده بود.

رامین مهمانپرست در واکنش به آشوب ها در شمال لندن از دولت این کشور خواست از هرگونه برخورد خشونت آمیز جلوگیری نماید و با “انجام گفت وگو و بررسی درخواستهای تظاهر کنندگان” موجب بازگشت آرامش گردد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی همچنین ابراز امیدواری کرد که”نهادهای مستقل حقوق بشری در راستای رعایت آزادیهای فردی و صیانت از حقوق شهروندی با انجام تحقیقات لازم”، نسبت به روشن کردن چگونگی کشته شدن این جوان سیاه پوست اقدام نمایند.

 

لیبی: نخست وزیر بریتانیا مشروعیت خود را از دست داده

نگرانی جمهوری اسلامی از نقض حقوق بشر در انگلستان در حالی است که خود یکی از بزرگترین متهمان نقض حقوق بشر در جهان است. انتقادها به جمهوری اسلامی به دنبال وقایع خشونت بار دو سال گذشته و سرکوب شدید جنبش اعتراضی به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری افزایش یافت.

در این مدت و پس از انتشار گزارش‌های متعدد و پر شمار مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران توسط گردانندگان جمهوری اسلامی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، کمیسر حقوق بشر این سازمان و دبیرکل آن بارها نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کردند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه فروردین گذشته به تعیین یک گزارشگر ویژه برای ایران رای داد و در خرداد ماه احمد شهید، فعال حقوق بشر و وزیر خارجه سابق مالدیو به این عنوان انتخاب شد. او چهارمین گزارشگر ویژه‌ای است که تاکنون توسط نهادهای زیر نظر سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران تعیین شده است.

این شورا که ۴۷ عضو دارد به ویژه از سرکوب مخالفان و همچنین افزایش مجازات اعدام در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری مقامات جمهوری اسلامی با گزارشگر منتخب آن شده بود.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از آن، هرگونه همکاری با گزارشگر ویژه حقوق بشر را منوط به سه شرط مسلمان، مرد و غیر عرب بودن کرده بودند اما به دنبال انتخاب احمد شهید، مقامات جمهوری اسلامی واکنشی منفی در خصوص این مسئله نشان دادند و گفتند که از ورود او به کشور جلوگیری می کنند.

روز گذشته و همزمان با سخنان احمدی نژاد، یکی از سخنگویان وزارت خارجه لیبی نیز خواهان کناره‌گیری دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا شد و گفت که شورش‌های اخیر باعث شده کامرون “مشروعیت خود را از دست بدهد.”

خالد کریم، سخنگوی وزارت خارجه لیبی از شورای امنیت سازمان ملل متحد و دیگر مجامع بین‌المللی خواست تا نسبت به “نقض آشکار حقوق بشر مردم بریتانیا” بی‌تفاوت نباشند.