چرا از مخالفان نظام گزارش می دهند؟

نویسنده
مریم کاشانی

» اعتراض به پرونده حقوق بشر ایران

محمد جواد لاریجانی، دبیرستاد حقوق بشر قوه قضائیه در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: “احمدشهید گزارشات خود را بر اساس اخبار سایت های مخالف نظام تنظیم می کند و برای ادعاهایش سندی ندارد.” او اضافه کرد: “گزارش های اعلام شده علیه ایران تهاجمی است و هر وقت می خواهند علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامی را انجام دهند مسئله حقوق بشر را مطرح می کنند. مسأله حقوق بشر چیز جدیدی نیست و ملت ما سال هاست با تعرضی با این نام آشنا هستند. دشمنان هر دفعه به بهانه ای این چرخه را به حرکت در می آورند و در هفته های اخیر این چرخ باطل دور تازه ای شروع کرده است.”

لاریجانی همچنین تاکید کرد: “احمد شهید مرتب میگوید چرا من را به ایران راه نمی دهید در حالی که بیرون از ایران و در گزارش‌هایش حدود ۳ هزار اتهام به ایران زده است.آمدنش به ایران برای بررسی نیست برای تبلیغات است وی چگونه میخواهد ۳ هزار اتهام را طی ۳ روز بررسی کند.”

لاریجانی چهاردهم تیرماه نیز در نامه ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، اعتراض ایران به گزارشهای احمد شهید را اعلام کرده بود. در آن نامه خطاب به ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، آمده بود: “انجام مصاحبه و صدور بیانیه ­های پی در پی گزارشگر ویژه بر مبنای اغراض سیاسی و تبدیل وبلاگ شخصی خود به مکانی جهت تبلیغات سیاسی، خلاف رویه های گزارشگران ویژه است. ایشان درک جامعی درباره قوانین و اجرای آن ها و عملکرد نهادها و ساختارهای قضایی و قانونی در ایران ندارد و در گزارشات و اظهار نظرات خود، کمترین معیارهای استقلال، بی طرفی و عدالت را نیز رعایت نمی کند.” لاریجانی در این نامه هم اعتراض کرده بود: “متاسفانه گزاشگر ویژه متکی بر منابعی نظیر تروریست ها، پایگاه های اینترنتی و مخالفان ملت ایران که دهه هاست در خارج از کشور حضور دارند، می باشد.”

دبیرستاد حقوق بشر قوه قضائیه بارها درباره منابع گزارشهای احمد شهید، اعتراض کرده است. لاریجانی اما توضیح نمیدهد در زمانی که اجازه ورود گزارشگر سازمان ملل به ایران داده نشده است، او چگونه میتواند به منابع دو طرف ماجرا دسترسی داشته باشد. همچنین از آنجا که بخشی از اتهامات حقوق بشری جمهوری اسلامی درباره نحوه رفتار آن با “مخالفان نظام” است، گزارشگر سازمان ملل ناچار از شنیدن و گزارش ادعاهای آنان نیز هست. با اینحال مسئولان جمهوری اسلامی از اینکه گزارشگر حقوق بشر، به سخنان “ضدانقلاب” توجه میکند، خشمگین شده اند.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز چند روز پیش از “هجمه حقوق بشری” به قوه قضائیه ابراز تاسف کرده و گفته بود: “هجمه های ضدانقلاب در داخل و خارج از کشور قابل اعتنا نیست، چون آنان با اصل نظام مخالفند و از آنجا که قوه قضاییه در پیشانی نظام قرار دارد و در صیانت از آن به وظایف خود در برابر فتنه‌گران عمل می‌کند، مورد حمله این عده واقع می‌شود.”

مسئولان جمهوری اسلامی در حالی که مذاکرات هسته ای در جریان است، نگران گزارشهای حقوق بشری نهادهای بین المللی هستند. تنها دو روز پیش از انتشار نامه لاریجانی خطاب به ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، طی سخنانی خواستار گنجاندن موضوع حقوق بشر در مذاکرات هسته ای با ایران شده بود.

روز بعد سیدعباس عراقچی سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای در گفتگوبا خبرگزاری دولتی ایرنا تاکید کرد: “مباحث حقوق بشری هیچ ارتباطی به مذاکرات هسته ای ندارد. این را همه می دانند و چنین کاری نیز صورت نخواهد گرفت.” او اضافه کرده بود: “همه طرفین ما در مذاکرات هسته ای نیز این را خوب می دانند که بحث حقوق بشر هیچ ارتباطی به مذاکرات هسته ای ندارد.”

اواسط بهمن ماه سال گذشته، گفته شد که پرونده حقوق‌بشر از قوه‌قضائیه به وزارت خارجه منتقل خواهد شد. در آن زمان باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در گزارشی با عنوان “ظریف پرونده حقوق بشر را هم می‌خواهد”، نوشته بود: “خبر می‌رسد که محمدجواد ظریف در تلاش برای انتقال کامل این پرونده به وزارت خارجه است. گفته می‌شود مقام‌های دولتی تاکید کرده‌اند حتی اگر این پرونده به وزارت خارجه واگذار نشود، موازی کاری در این‌باره را آغاز خواهند کرد.”

با اینهمه هیچگاه این پرونده به صورت رسمی به وزارت خارجه نرفت. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اوایل تیرماه، در حاشیه جلسه کمیته هماهنگی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: “همانطور که مقام معظم رهبری در آستانه انتخابات اخیر از حق الناس نام بردند و مفهوم جدی جدیدی به مفاهیم بین المللی حقوق بشر افزوده شد، ضروری است با هماهنگی جدی در صحنه داخلی ، در عرصه بین المللی حضور فعال داشته باشیم. مجموعه نظام و قوه قضائیه با ایجاد ستاد حقوق بشر ، زمینه ساختاری برای شکل گیری جدی چنین کاری فراهم کرده اند و بنده در این جلسه شرکت کردم تا اقدامات وزارت امورخارجه به عنوان بخشی از این ستاد را در زمینه حقوق بشر مرور کنیم.” او همچنین تاکید داشت: “باید هم جلوی بهانه ها را گرفت و هم به دروغ پردازی ها علیه جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین الملل پاسخ داد.” البته ظریف توضیح نداده بود که چگونه باید جلوی بهانه ها گرفته شود.

او همچنین در همان جلسه اعلام کرد: “غرب از طریق تکیه بر بحث حقوق بشر، قدرت جمهوری اسلامی ایران را نشانه گرفته است و آن‌ها می‌خواهند دقیقاَ در جایی که ما می‌توانیم نقش‌آفرینی کنیم با بهانه‌های حقوق بشری نقش ما را خراب کنند.”

مسئولان جمهوری اسلامی، پرونده حقوق بشر ایران را بهانه ای برای فراهم کردن زمینه براندازی حکومت میدانند. احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، یکبار در این زمینه گفته بود: “امروز مشکل آنها موضوع هسته‌ای است، این موضوع که حل شود، آنها مسئله حقوق بشر را مطرح می‌کنند و می‌گویند هر اختیاری که مرد دارد باید زن هم داشته باشد. آخر داستان آمریکا این است که آنها می‌خواهند ما راه را برایشان باز کنیم تا بیایند و این کشور را غارت کنند، اما آمریکا بداند که این آرزو را به گور خواهد برد.”

آیت الله خامنه ای هم در بهمن ماه سال گذشته تاکید کرد: “مکرر گفتیم که مسئله‌ی هسته‌ای بهانه است برای دشمنی؛ مسئله‌ی هسته‌ای هم اگر یک روزی - حتی به فرض محال - بر طبق نظر آمریکا حل بشود، باز یک مسئله‌ی دیگری دنبال آن می‌آید؛ الان ملاحظه کنید سخنگویان دولت آمریکا بحث حقوق بشر، بحث موشکی، بحث سلاح و مانند اینها را به میان آوردند. من تعجب میکنم، آمریکایی‌ها خجالت نمیکشند اسم حقوق بشر را می‌آورند. هرکس دیگری در دنیا ادعا بکند طرفداری از حقوق بشر را، دولتمردان آمریکا دیگر نباید این ادعا را بکنند، با این همه فضاحتی که در کارنامه‌ی آنها نسبت به حقوق‌بشر هست.”