گزارش آمریکا در باره اسلحه ایرانی در سوریه

نویسنده

» مقاله کالگاری سان در باره نقض تحریم ها

کمیته ای در شورای امنیت سازمان ملل گزارشی  در باره نقض تحریم های ایران  در زمینه ممنوعیت صدور سلاح توسط جمهوری اسلامی منتشر و در آن به ارسال سلاح ایرانی به سوریه اشاره کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل تا کنون چهار قطعنامه در تحریم ایران تصویب کرده که در آنها خواهان توقف غنی سازی اوانیوم شده است. آمریکا و اروپا سوءظن دارند که برنامه هسته ای ایران برای تولید سلاح هسته ای پیگیری می شود. ایران این اتهام را رد و از توقف غنی سازی اورانیوم خودداری کرده است و می گوید برنامه هسته ای این کشور برای مقاصد صلح آمیز انجام می شود.

این گزارش روز پنج شنبه در وب سایت سازمان ملل منتشر شد. در این گزارش، که نسخه ای از آن در اختیار رویترز قرار گرفت، گفت شده که سوریه مقصد اصلی محموله های اسلحه ایران است.

ایران، مانند روسیه، یکی از معدود متحدین سوریه به شمار می آید که رژیم آن اکنون شانزدهمین ماه سرکوب خونین مردم خود را می گذراند.

دیپلمات های غربی از انتشار این گزارش استقبال کردند.  ابتدااین نگرانی وجود داشت که روسیه انتشار آن را، مانند سال گذشته در مورد گزارش ایران، مسدود سازد.

انتشار این گزارش باعث تشدید فشار بر ایران می شود تا به درخواست های سازمان ملل توجه کند و برنامه هسته ای بحث انگیز خود را متوقف سازد. این گزارش در آستانه دور تازه مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با قدرت های جهانی برای قانع کردن ایران به قبول خواسته های جامعه بین المللی منتشر شده است.

این گزارش که توسط کمیته تخصصی نظارت بر تحریم های ایران برای شورای امنیت سازمان ملل تهیه شده ، بر اساس تحقیقات در باره سه محموله کشتیرانی ایران طی سال گذشته تدوین شده است.

در این گزارش آمده است: “ایران همچنان به خواسته های جامعه بین المللی بی تفاوت است و به ارسال غیرقانونی سلاح ادامه می دهد.”

در گزارش همچنین اشاره شده : “دو محموله از سه محموله بررسی شده مربوط به سوریه بوده است، همانگونه که اکثریت موارد بررسی شده در سال های گذشته هم مربوط به سوریه بوده است. سوریه مقصد اکثر مبادلات غیر قانونی ایران به شمار می رود.”

بنا به  گفته بریتانیا در سال گذشته، محموله سوم برای طالبان به افغانستان ارسال شده بود. سلاح هایی که ایران تلاش می کرد برای سوریه بفرستد و به دست مقامات ترکیه ای توقیف شد، عبارت بود از تفنگ های تهاجمی، مسلسل، مواد منفجره، چاشنی، خمپاره های ۶۰ و ۱۲۰ میلی متری و امثال آن.

آخرین مورد از ارسال سلاح مربوط به کامیونی است که در مرز ترکیه و سوریه در ماه فوریه توقیف شد. ترکیه سال گذشته اعلام کرد سوریه را تحریم خواهد کرد.

کمیته تخصصی یاد شده توصیه کرده  سه شرکت دیگر را که به برنامه هسته ای ایران کمک یا به ایران کمک کرده اند تحریم های سازمان ملل را دور بزند نیز به فهرست سیاه اضافه شود.

این سه شرکت عبارتند از هواپیمایی یاس ار، شرکت واردات و صادرات سعد و گروه صنایع شیمیایی و توسعه مواد. در گزارش گفته شده که شرکت یاس ار در حمل سلاح به سوریه دست داشته است.

گفته نشده که سه شرکت فوق از چه تاریخی مشمول تحریم ها می شوند.

در اوائل سال جاری، خزانه داری آمریکا یاس ار، که یک شرکت هواپیمایی ایرانی است را، همراه با سه مقام ارتشی و یک شرکت کشتیرانی نیجریه ای به دلیل حمایت از حمل غیر قانونی سلاح به خاورمیانه و افریقا مشمول تحریم ها کرده بود.

در این گزارش ۶۷ صفحه ای به تلاش های ایران برای دور زدن تحریم ها اشاره شده است ولی در عین حال گفته شده که چهار قطعنامه مربوط به تحریم ایران که توسط ۱۵ عضو شورای امنیت از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ به تصویب رسیده ، در حال اثر گذاشتن است.

در گزارش گفته شده: “تحریم ها کسب ابزار و مواد ضروری برای برنامه هسته ای ایران را کند کرده  ولی فعالیت های ممنوعه از جمله غنی سازی اورانیوم همچنان ادامه یافته است.”

گزارش مشابهی در مورد کره شمالی روز جمعه منتشر شد.

منبع:  کالگاری سان – ۳۰ ژوئن ۲۰۱۲