حمایت از کوبانی در ایران؛ از تهران تا کردستان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» "در مریوان تعدادی از معترضان بازداشت شدند"

شمار زیادی از ایرانیان برای چندمین روز پیاپی در شهرهای مختلف به گسترش حملات گروه موسوم به دولت اسلامی به شهر کردنشین کوبانی در کردستان سوریه اعتراض کردند. این تجمعات به گفته شاهدان عینی از جمله در تهران عمدتا مسالمت‌آمیز بوده، اما فعالین مدنی در مریوان به روز می‌گویند تجمع مردم این شهر، با دخالت پلیس به خشونت کشیده شده و تعدادی از معترضان هم بازداشت شده‌اند.

حملات گروه دولت اسلامی به شهر کوبانی شهر کردنشین کردستان سوریه در روزهای اخیر شدت گرفته است. در واکنش به این حملات کردها در نقاط مختلف جهان تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌و از جمله خواهان مداخله جامعه بین المللی برای جلوگیری از سقوط کوبانی شده اند.

حمایت‌ها ایرانیان از مقاومت کوبانی هم از چند روز پیش آغاز شده و روز چهارشنبه، ۱۶ مهر با تجمع مقابل ساختان سازمان ملل در تهران ادامه داشته است.

یک شاهد عینی به روز می‌گوید در این تجمع نماینده معترضان به زبان‌های فارسی، کردی،‌ انگلیسی و ترکی سخنرانی کرده‌اند.

در این تجمع شعارهایی مانند “زنده باد کوبانی”، “اکتبر کوبانی، خزان بارزانی”، “مرگ بر دولت فاشیست ترکیه” و “زنده باد یگان‌های مدافع خلق” سر داده شده است.

شاهدان عینی همچنین به روز گفته‌اند که تجمع مسالمت‌آمیز روز چهارشنبه با درخواست پلیس پایان یافته و مردم نیز از نیروی انتظامی به خاطر تامین امنیت تشکر کرده‌اند.

آنها می‌گویند قرار است امروز، پنج شنبه نیز تجمع مشابهی در تهران برگزار شود.

روز سه‌شنبه، ۱۵ مهرماه هم در تهران تجمعی در مقابل سفارت ترکیه صورت گرفته و گروهی از ساکنان شهرهای کردنشین ایران مانند سنندج و مهاباد نیز به عدم حمایت دولت ترکیه از مردم کوبانی و حمایت این کشور از گروه دولت اسلامی اعتراض کرده‌ بودند.

این تجمعات روز چهارشنبه در برخی از شهرهای کردنشین تکرار شده و بیشتر آنها به صورت مسالمت آمیز به پایان رسیده است اما سوارن دانشور، فعال مدنی مریوانی به روز می‌گوید تجمع مردم این شهر با دخالت پلیس به خشونت کشیده شده و در نتیجه آن چندین نفر بازداشت شده‌اند.

به گفته آقای دانشور “در مریوان قرار بر این بود که زنجیره‌ای انسانی از چهارراه اصلی تا میدان شبرنگ صورت بگیرد. پیش از ساعت ۵ عصر که زمان شروع گردهم آیی معترضان بود، حال و هوای مریوان امنیتی بود. تصور فعالان ابتدا این بود که حضور پلیس جهت برقراری نظم و امنیت مردم و معترضین به داعش است. اما با آغاز مراسم نیروی انتظامی به جمع حاضرین یورش برد و با پرتاب گاز اشک آور وارد جمعیت شد.”

به گفته این فعال کرد روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در سایر شهرهای کردستان نیز مانند سنندج و مهاباد تجمع هایی به صورت نمادین برگزار شده اما در هیچ یک از آنها رفتاری مشابه آنچه در مریوان اتفاق افتاد، صورت نگرفته است.

آقای دانشور می‌گوید ماموران اداره اطلاعات برای صدور مجوز با او تماس گرفته اند و قرار بوده هماهنگی های لازم با نهادهای مربوطه صورت بگیرد.

بر اساس گزارش‌ها در شهرهای بوکان، پیرانشهر، سردشت و جوانرود نیز تجمعات مشابهی در حمایت از مردم کوبانی برگزار شده است.

پیش از آغاز علنی تجمعات حمایتی در شهرهای مختلف ایران، هنرمندان گرافیست در تهران، آثاری اعتراضی با مضمون بی‌توجهی جامعه جهانی به وضعیت کوبانی را مقابل دفتر سازمان‌ملل و سفارت ترکیه بر دیوار کشیده بودند.

معترضان در کشورهای مختلف جهان بیشترین اعتراضات خود را متوجه دولت ترکیه کرده‌اند که با استقرار در مرز مشترک کوبانی و این کشور، مانع از ورود داوطلبان حامی کردهای سوریه به این کشور شده است.

ترکیه همچنین از سوی کردها و برخی از کشورهای منطقه به حمایت از گروه دولت اسلامی متهم است.

کوبانی، با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت از جمله مهمترین شهرهای تحت کنترل مدافعان کرد به شمار می‌رود.