مذاکره کننده به نتیجه خوش‌بین نیست

نویسنده
حسین محمدی

» اصرار منتقدان توافق ژنو بر حضور در تلویزیون

هم‌زمان با سخنان معاون وزیر امورخارجه درباره خوش‌بین نبودن به توافق هسته‌ای با غرب، اصول‌گرایان دور جدیدی از حملات به توافق هسته‌ای و دولت را آغاز کرده‌اند. از سوی دیگر عدم موافقت عزت‌الله ضرغامی با مناظره هسته‌ای در صدا و سیما، باعث انتقاد اصول‌گرایان از وی شده است.

عباس عراق‌چی، معاون وزیر امورخارجه، در گفت‌وگویی با ایسنا، از “بدبینی” نهادینه شده در مسوولان جمهوری‌اسلامی نسبت به غرب صحبت کرده و گفته است که “این بدبینی از یک سو و سختی موضوعات و پیچیدگی آنها از سوی دیگر” باعث شده که “به سختی بتوان در رابطه با به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها خوش‌بین بود”.

ماه گذشته آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، سخنانی مشابه سخنان عراق‌چی را بر زبان رانده بود: “بعضی از مسئولین آن دولت و این دولت فکر می‌کنند اگر در موضوع هسته‌ای مذاکره کنند مسئله حل می‌شود، در سخنرانی اول سال هم گفتم که من به مذاکره خوش‌بین نیستم و به جایی نمی‌رسد ولی مخالفتی هم ندارم”.

هم‌زمان با سخنان عراق‌چی، اصول‌گرایان نیز خواستار شفاف‌سازی پیرامون مفاد توافق‌نامه ژنو شده‌اند. حمید رسایی، نماینده مجلس و از اعضای جبهه پایداری، در گفت‌وگویی با جوان آن‌لاین – نزدیک به دفتر سیاسی سپاه پاسداران – گفته است که “ما از طریق هیئت نظارت بر صدا و سیما پیگیری می‌کنیم تا در حقیقت آن هیئت صدا و سیما را ملزم کند تا نمایندگان و کارشناسان بیایند و در خصوص توافق‌نامه ژنو و نکات مثبت و منفی آن و همچنین محاسن و معایب این توافق‌نامه گفت‌وگو کنند تا بدانیم چه چیزهایی به دست می‌آوریم و چه چیزهایی از دست می‌دهیم. مخالفان و موافقان در خصوص این موضوعات بحث می‌کنند. برای آنکه مردم بدانند چه اتفاقاتی می‌افتد صداوسیما باید اقداماتی را انجام دهد و مردم را در جریان اخبار قرار دهد”. 

اشاره وی به درخواست برخی نمایندگان مجلس از عزت‌الله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما و پاسخ وی به این نمایندگان است. این نمایندگان خواستار ان شده بودند که موافقان و مخالفان توافق ژنو در صدا و سیما مناظره‌ای برگزار کنند.

ضرغامی در پاسخ به نامه این سی نماینده مجلس نوشته بود: “در این مقطع زمانی، سیاست رسانه ملی در موضوع مذاکرات هسته ای کاملا تبیینی و حمایتی است و تضغیف دولت و دستگاه دیپلماسی کشور با به چالش کشیدن سیاست ها و اقدامات در حال انجام به صلاح کشور نمی باشد”.

در واکنش به پاسخ ضرغامی، حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در موسسه کیهان، خطاب به وی نوشت: “نظر اعلام شده برادر عزیزم جناب آقای ضرغامی که برنامه‌های نقد و بررسی توافقنامه ژنو را، تضعیف دولت و دستگاه دیپلماسی کشور دانسته‌اند، بی‌آن که بخواهند، تضعیف آشکار دولت و دیپلماسی هسته‌ای تلقی می‌شود. زیرا سخن آقای ضرغامی می‌تواند اینگونه تفسیر شود که در توافقنامه ژنو و دیپلماسی دولت محترم، اشکالات و ضعف‌هایی وجود دارد که مطرح شدن آن به صلاح کشور نبوده و باعث تضعیف دولت خواهد بود”.

رجانیوز – وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری – هم درباره پاسخ ضرغامی به نمایندگان مجلس، این‌گونه واکنش نشان داد: “مشخص نیست این بازه زمانی که قرار است صدا و سیما به جای بیان سخنان همه مردم، تنها به مدح و دفاع یک جانبه از عملکرد دیپلماسی دولت بپردازد، تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ چگونه است که آقای ضرغامی بر حق پاسخگویی منتقدان توافق ژنو که مورد بی احترامی رییس جمهور قرار گرفته اند تصریح می کند اما در سخنانی عجیب و با بیان اینکه در شرایط کنونی به صلاح نیست! مردم سخنان منتقدان این توافقنامه را بشنوند، از حضور آنها در رسانه ملی خودداری می کند؟ آیا چند ماه و چند سال دیگر که بیش از همیشه آثار توافق ژنو و فرصت سوزی های متعدد در این باره بر مردم روشن شود، زمان مناسبی برای صدا و سیماست تا به یکباره وجهه منتقدانه از خود در این باره نشان دهد؟ “.

در تحولی دیگر غلام‌حسین الهام، سخنگوی دولت احمدی‌نژاد، در اظهارنظری به انتقاد از مذاکرات هسته‌ای پرداخت: “دولت عجولانه برای اغنای تعداد اندکی از جریانات، پای میز مذاکره با دولت‌های استکباری و جنایتکار جهان نشست”.

به گفته الهام “دولت یازدهم به چه دلیل همه‌ فناوری هسته‌ای را فدای چند تحریمی که ناچیز می‌داند، فدا کرد” و “کشور در شرایطی است که نیاز به مذاکرات فشرده ندارد و تمامی تحریم‌های جهانی با کمک متخصصین دور زده شده و برای تحریم‌هایی همچون پتروشیمی و طلا جایگزین‌های خوبی در دولت دهم دیده شده بود”.