نصف بمب گذاران عراق، عربستانی هستند

نویسنده

iraq.jpg

پاتریک کاکبرن در اربیل و آن پتکت در تهران

امروز مقامات ایرانی و آمریکایی در بغداد درباره امنیت عراق بحث می کنند، اما به نظر می رسد که اختلافات بیش از حد مانع از گفتگوی واقعی است که ممکن است برای پایان دادن به جنگ در عراق موثر واقع شود.

دولت عراق با تکیه بر این نکته که هم ایران و هم آمریکا از دولت شیعه- کرد عراق حمایت می کنند، سعی دارد تا این دو کشور را به پای میز مذاکره بکشاند. عربستان سعودی و سایر کشور های سنی، بشدت با این مذاکرات مخالفت می کنند.

گفتگو ها در سطح سفیر انجام می شود، اما روابط دو کشور از 10 ژانویه که جورج بوش اعلام کرد ایران و سوریه بزرگترین مخالفان خارجی آمریکا هستند، بیش از گذشته به سردی گراییده است.

تهران چهار استاد دانشگاه ایرانی – آمریکایی را به جرم اقدام علیه امنیت ملی، بازداشت کرده است. آمریکا هم مدام شکایت می کند از اینکه ایران به افراد مسلح در عراق سلاح می دهد و آنها را از لحاظ مادی، حمایت می کند، اما شواهد زیادی در اختیاز ندارد. چهل و پنج در صد بمب گذاران انتحاری که عراق را به سمت جنگ داخلی کشانده اند، اهل عربستان سعودی هستند.

هشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، می گوید که چه بخواهیم و چه نخواهیم، ایران یکی از بازی گردانان عراق است و باید در گفتگو ها شرکت کند. او همچنین خواستار آزادی پنج ایرانی شد که روز 11 ژانویه در حمله هلیکوپتر های آمریکا و اشغال دفتر ایران در اربیل دستگیر شدند. از سال 2003، یکی از ابتدایی ترین تمایلات آمریکا در عراق این بوده است که کاری کند که ایران نتواند از عراق بعد از سقوط صدام حسین، بهره برداری کند.

روز گذشته سه بمب که یکی از آنها در 200 یاردی منطقه سبز که در کنترل نیروهای آمریکایی است بود، در بغداد منفجر شد و منجر به کشته شدن 12 غیر نظامی شد. دو انفجار دیگر در منطقه شیعه نشین کراده در جنوب شرقی بغداد صورت گرفت. این منطقه از پنج ماه پیش که نیروهای آمریکایی با هدف کنترل امنیت بغداد عملیات نظامی انجام دادند، بارها مورد هدف قرار گرفته است.

دو قتل سیاسی در هفته جاری باعث شد که تحمل همه شخصیت ها در عراق از قتل ها و بمب های انتحاری، تمام شود.

نخست: قبیله طرفدار دولت در شهر سنی نشین تاجی در شمال بغداد برای حمایت از نیروهای آمریکایی در مقابل بمب گذاری های انتحاری جلسه ای تشکیل داده بودند که یک بمب گذار توانست به این جلسه راه پیدا کند و خود را منفجر کند. این انفجار باعث مرگ پنج نفر و زخمی شدن 12 نفر دیگر شد.

دیگر: آخر هفته گذشته نیز در شهر شیعه نشین نجف، قاتلانی از حلقه امنیتی خانه آیت الله علی سیستانی که مرجع میلیون ها شیعه عراقی است، عبور کردند. آنها شیخ عبدالله فلک، یکی از نمایندگان آیت الله سیستانی را در پنجاه متری خانه آیت الله، به ضرب چاقوبه قتل رساندند. اگر آیت الله سیستانی به دست فردی سنی کشته می شد، موجی از خشونت کشور را فرا می گرفت.

 

آمریکا از حضور سنی ها در انتخابات محلی بشدت حمایت می کند. سنی ها انتخابات سال 2005 را تحریم کردند و تعداد نمایندگانشان پایین تر از حد نصاب است. انتخابات جدیدی تا سال 2009 برگزار نمی شود. رئیس جمهور جلال طالبانی و نخست وزیر نوری المالکی در تلاشند تا اتحادی میانه رو از کرد ها و سنی ها و شیعیان بوجود بیاورند. چنین دولتی دست پیروان مقتدی صدر،روحانی ملی گرا، را که خودشان را از آقای مالکی دور کرده اند کوتاه می کند، اما می تواند پیروان صدر را تضعیف کند.

منبع: ایندیپندنت 24 ژوئیه 2007