احمدی‌نژاد دیکتاتوری رضاخانی دارد

نویسنده
حسین محمدی

» حمله شدید مجلس به رئیس دولت

اختلافات میان اصول‌گرایان و حامیان احمدی‌نژاد بار دیگر با ادغام وزارت‌خانه‌ها و عزل سه وزیر به رسانه ها کشیده شد و نمایندگان مجلس با شدیدترین حملات به انتقاد از دولت پرداختند تا آنجا که وی را دارای “روحیه دیکتاتوری رضاخانی” توصیف کردند.

پبش از این، اختلاف میان محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای بر سر عزل یا ابقای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، به خبر داغ رسانه های داخلی و خارجی تبدیل شده بود.حملات شدید علیه احمدی‌نژاد و برخی از نزدیکان وی از جمله مشایی به نشریات اصولگرا محدود نمانده و دامنه آن به نماز جمعه و مراسم عزاداری در بیت رهبری هم رسیده بود.

پس از آن احمدی‌نژاد برخلاف نظر مجلس و شورای نگهبان سه وزیر خود را برکنار کرد تا آغازگر دور جدیدی از اختلافات باشد. این تصمیم باعث شد که احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس عزل این سه وزیر را “مغایر با مصالح ملی” بخواند؛ به گفته وی “وجه مشترک سه وزیر برکنار شده اختلاف با چهره مشهور، منحرف و مساله‌دار دولت است”. توکلی افزود: “اگر مجلس تعطیل نبود قطعا برخورد می‌کرد، زیرا موضع مجلس مثل گذشته نیست. آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت”.

غلامحسین مصباحی مقدم دیگر نماینده مجلس هم در اظهارنظری درباره احمدی‌نژاد چنین گفت: “رئیس‌جمهور اعتقادش بر این نیست که مجلس می‌تواند مستقل و در راس امور باشد و حتی از ایشان نقل هم کرده‌اند که لعنت بر بنیانگذار تفکیک قوا… شاید این روحیه و رویه با انگیزه خدمت به ملت باشد. اینها نشان می‌دهد که ایشان بر این باور است که این توانایی را دارد که با سرعت بیشتر کار کند ولی وجود قوه مقننه مانع از این سرعت است. منطق دیکتاتورها هم همین است که کافی است کشور را به ما بدهند و از ما بخواهند که تمام توان‌مان را در راه پیشرفت کشور به کار بگیریم. رضا‌خان هم شاید همین منطق را داشت”.

محمدرضا باهنر نماینده تهران نیز درگفت‌گویی با اشاره به اینکه “فتنه سال 88 و استمراری که پیدا کرد و گرفتاری‌های سنگینی که برای مملکت به وجود آورد این را مصلحت نمی‌دانستیم فراکسیون‌های مجلس به فراکسیون‌های منتقد و طرفدار دولت تبدیل شوند” افزود: “دولت نهم و دهم در مسأله امتناع از اجرای برخی قوانین رکورد بالایی دارد. یا ما دولت را وادار می‌کنیم که قانون‌شکنی نکند یا نهایتا برخورد به حذف حقوقی برسد؛ ما حذف حقوقی در مجلس را با سوال، تذکر، تحقیق و بعد با استیضاح دنبال می‌کنیم”.

 

باند انحرافی

در همین حال روز گذشته پس از آنکه روزنامه کیهان که تا کنون  برخی از اطرافیان احمدی نژاد را “جریان انحرافی” می خواند این بار آن را “باند انحرافی” نامید٬  روزنامه جوان نوشت این جریان از بیم حذف شدن در پی بازگشتی انحرافی است و هفته نامه صبح صادق هم این جریان را محصول حجتیه جدید دانست.

سایت فردا‌ نیوز  در توضیح این تغییر رویکرد روزنامه کیهان نوشت: “باند معمولا به طیف محدودی از افراد صاحب نفوذ گفته می‌شود که ریشه و پشتوانه‌های اجتماعی و مردمی ندارند”.

به نوشته این سایت “تغییر گفتمان جدید کیهانی‌ها نیز یک امر تصادفی و اتفاقی نبوده و نشان دهنده تغییر نگاه این روزنامه به این موضوع است”.

روزنامه  جوان نیز پیش از ایننوشته بود رحیم مشایی و حامیانش اعتقاد دارند که “پایگاه اجتماعی امت حزب‌الله حدود ۳ الی ۴ میلیون و پایگاه فتنه‌گران ۱۴ میلیون است” و براساس این اعتقاد به دنبال “ثبت تعارض با حاکمیت” است.

این روزنامه نوشته بود که جریان انحرافی پس از شکست در برکناری وزیر اطلاعات تصمیم گرفته است در پوششی جدید که در آن از شعار‌های انقلابی استفاده می‌شود٬ اهداف خود را دنبال کنند.

هفته‌نامه  صبح صادق  دیگر ارگان رسمی سپاه پاسداران در یادداشتی اطرافیان احمدی‌نژاد را محصول “انجمن حجتیه” خوانده که  هدف آن “بی‌ثبات سازی رهبری در نظام و بی‌اعتبارسازی ولایت فقیه” است. این هفته‌نامه همچنین نوشته نزدیکان احمدی‌نژاد تلاش می‌کنند تا روحانیت را منزوی کنند و بین آن‌ها اختلاف بیندازند.

پیش از این روزنامه جوان ـ وابسته به دفتر سیاسی سپاه پاسداران ـ با انتشار تحلیلی، با اشاره به این نکته که “جریان انحرافی امروز دردولت نفوذ بی‌سابقه‌ای دارد… و امید به اصلاح آن نیست”، چنین نوشته بود: “وابستگان جریان انحرافی… تصمیم گرفتند شکست خود را نیز به ابزاری برای فشار به نظام تبدیل کنند و سناریو چالش مستمر را به مرحله اجرا بگذارند؛ سناریویی که در آن تلاش شده است نقطه تکیه‌گاهی که باعث متلاشی شدن اهداف این جریان بوده است را به نقطه تهدید آفرین برای نظام تبدیل کند… آن‌ها در تلاش هستند تا با ایجاد موضوعات مختلف که به نوعی برای نظام چالش برانگیز است، نظیر تغییر وزرا یا عدم اجرای طرح‌های مختلف که دولت مسوول اجرای آن است، بار دیگر پای رهبر انقلاب را به این قضایا باز کنند و ایشان را مجبور کنند برای حفظ مصلحت باردیگر از قدرت قانونی شان در صدور حکم حکومتی جهت اصلاح امور استفاده کنند”.