احمدی نژاد اظهارات مصلحی را رد کرد

نویسنده
آرش معتمد

» بن لادن نمرده، کشته شده است

نزاع میان محمود احمدی نژاد و حیدر مصلحی روز گذشته به نحوه مرگ “بن لادن” نیز رسید. در حالی که هفته پیش وزیر اطلاعات از “اطلاعات موثق” پیرامون مرگ بن لادن به دلیل بیماری خبر داده بود، اما اطلاعات “موثق” رئیس دولت  کشته شدن وی را تاکید می کند. گرچه احمدی نژاد خاطرنشان می کند رهبر جهادیون القاعده  از مدت ها پیش در اختیار ارتش آمریکا بوده است .

محمود احمدی نژاد روز یکشنبه به  کنفرانسی تحت عنوان “ائتلاف جهاتی علیه تروریسم”  رفت تا از “اخبار و اطلاعات دقیق” خود در باره اسامه بن لادن سخن بگوید. بر اساس اظهارات رئیس دولت، رهبر پیکارجویان اسلامگرای القاعده، پیش از کشته شدن برای مدت ها در اختیار ارتش آمریکا قرار داشته است. به گزارش خبر گزاری فارس وی دیروز گفت: “خبر دقیق داریم که فردی که اخیراً کشته‌اند از مدت‌‌ها قبل در اختیار نظامیان آمریکا بود.”

 استدلال احمدی نژاد این است که ارتش ایالات متحده به بهانه حضور  بن لادن، در “منطقه ما” عملیات نظامی انجام دهد: “به بهانه او به منطقه ما حمله کرده و هرروز شاهد کشته شدن صد تا 150 نفر در پاکستان هستیم. ”

محمود احمدی نژاد اشاره ای نکرده که این خبر دقیق را چگونه به دست آورده اما روایت وی در خصوص بن لادن متفاوت با روایت وزیر اطلاعات دولت است. حیدر مصلحی یک هفته پیش گفته بود :“خبار و اطلاعات دقیق و اسناد موثق و دقیق و قابل توجهی که داریم نشان می‌دهد که بن لادن مدتی قبل به دلیل بیماری اصلا در قید حیات نبوده که آنها با فرا‌فکنی ادعا می‌کنند که او را کشته‌اند.”

اما منبع اطلاعاتی رئیس دولت با وزیر اطلاعات یکی نیست  چرا که او می گوید:“اطلاع دقیق داریم دلیل اینکه او را کشتند نه برای مبارزه با تروریسم بلکه فقط برای تامین خوراک تبلیغاتی درون جامعه آمریکا و جلب آرای مردم در انتخابات است.”

ناظران سیاسی می گویند رئیس دولت  روایت وزیر اطلاعات دولت خود پپرامون نحوه مرگ بن لادن را نقض کرده تا جایگاه وی را زیر سوال برده باشد. احمدی نژاد در آخرین روزهای ماه گذشته حیدر مصلحی را به طور ناگهانی از مقام خود عزل کرد. اما رهبر جمهوری اسلامی با این تصمیم مخالفت کرد و با انتشار حکم حکومتی از وزیر اطلاعات خواست در مقام خود بماند. امری که قهر دو هفته ای احمدی نژاد از هیات دولت را به همراه داشت اما سرانجام به جلسه هیات دولت بازگشت.

 

تاریخچه اطلاعات دقیق

رئیس دولت تاکنون چندین بار با تکیه بر “اطلاعات دقیق” اظهاراتی پیرامون آمریکا بیان کرده که عموما باعث شگفتی شده است. برای نمونه وی در دیدار با روحانیون و علمای استان کهگیلویه و بویر احمد از همراهی سربازان ارتش آمریکا با جمهوری اسلامی خبر داده بود: “من دیده ام و اطلاع دقیق دارم که همین سربازان و نیروهای نظامی آمریکا با ما هستند.”

وی در دور نخست ریاست جمهوری خود هم ادعا کرده بود اطلاعات موثقی پیرامون تلاش آمریکا برای ایجاد تورم در ایران دارد: “ ما اطلاعات موثق داریم که آمریکا و صهیونیسم بین الملل با تولید خودروهای شش سیلندر قصد ایجاد تورم در مملکت اسلامی ما را دارد.”

ناظران سیاسی می گویند با توجه به حملات شدید هفته های گذشته  گروه های سیاسی اصولگرا به محمود احمدی نژاد، او می کوشد با  تکرار مواضع خود علیه کاخ سفید، توجه جریانات سیاسی جناح راست را بار دیگر به خود جلب کند. او در دوره نخست ریاست جمهوری، این سیاست را با زیر سوال بردن قتل عام یهودیان در جنگ جهانی دوم دنبال می کرد.

 محمود احمدی نژاد روز یکشنبه هم بار دیگر به  سران سیاسی واشنگتن حمله و جورج دبیلو بوش و باراک اوباما را به “خاک و خون کشیدن” انسان ها متهم کرد: “رئیس جمهوری قبلی آمریکا برای نجات اقتصاد آمریکا و جلب آرای مردم در انتخابات به بهانه مبارزه با تروریسم یک میلیون انسان را به خاک و خون کشید و نفر بعدی نیز همان روش و اندیشه را دارد. 

 

ترور بن لادن علیه “عدالت” بود

اما احمدی نژاد و مصلحی تنها مقامات جمهوری اسلامی نیستند که پیرامون کشته شدن بن لادن موضع گیری کرده اند. محمد جواد لاریجانی ترور بن لادن توسط کماندوهای آمریکایی را “علیه عدالت و انصاف” دانست. رئیس ستاد حقوق بشر دستگاه قضائی پس از دیدار با معاون وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی خاطر نشان کرد: “حتی این رسواترین تروریست هم باید تحت محاکمه قرار می گرفت و از یک دادگاه منصفانه برخوردار می شد تا از خود دفاع کند.”

ابراز تاسف لاریجانی در خصوص نا عادلانه بودن ترور بن لادن در حالی مطرح می شود، که جمهوری اسلامی  در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد، مخالفین سیاسی خود را در خارج از کشور به طرز خونباری ترور کرده است. ترور شاهپور بختیار ـ اخرین نخست وزیر دوره پهلوی ـ و قتل سران کرد مخالف  در رستوران میکونوس- از جمله مشهور ترین ترور های دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی در خارج از مرز ها است. جمهوری اسلامی همچنین سال هاست به عنوان متهم  انفجار ساختمان انجمن همیاری آرژانتین و اسرائیل در بوئنوس آیرس در پایتخت آرژانتین شناخته می شود. تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله  علی فلاحیان، – وزیر سابق اطلاعات-، محسن رضائی – دبیر مجمع تشخیص مصلحت – و احمدی وحیدی – فرمانده پیشین سپاه قدس- در فهرست متهمان  این حادثه  قرار دارند.

با این حال رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، در نکوهش قتل بزرگترین تروریست قرن بیست و یکم می گوید: “هیچ کشوری در دنیا نباید خود را در جایگاهی قرار دهد که یک نفر را بازجویی، متهم و در مورد وی قضاوت کند و در نهایت به طور یکجانبه حکم را به اجرا گذارد.”

 

آمریکا بهانه ای ندارد

گفتنی است در روزهای نخستین انتشار خبر کشته شدن بن لادن، سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی  ابراز امیدواری کرده بود این اتفاق باعث “استقرار صلح و آرامش” در منطقه شود.اظهارات رامین مهمانپرست درباره آرامش در خاورمیانه در حالی مطرح شد که برخی رسانه های آمریکائی گفته اند پس از مرگ رهبر القاعده، جمهوری اسلامی به مهمترین بر هم زننده امنیت خاورمیانه بدل شده است

 وزیر امورخارجه دولت در واکنش به مرگ رهبر القاعده گفته بود:  “با اتفاق رخ داده و کشته شدن بن لادن بهانه ای برای حضور آمریکایی ها در منطقه وجود ندارد.”