روزنامه نگاران زندانی اند

کوریه انترناسیونال
کوریه انترناسیونال

» گزارش کوریه انترناسیونال از نامه روزنامه نگاران به روحانی

۱۳۵ روزنامه نگار ایرانی ساکن داخل یا خارج از کشور در نامه سرگشاده ای خطاب به رییس دولت ایران، حسن روحانی، نسبت به اظهارات وی به انتقاد پرداخته اند. حسن روحانی در شبکه سی ان ان وجود روزنامه نگاران زندانی در ایران را تکذیب کرده بود. این نامه را می خوانید.

 

حضور محترم رییس جمهور ایران حسن روحانی

شما در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود که سه روز پس از پیروزی تان در انتخابات [ژوئن ۲۰۱۳] برگزار شد، وعده دادید که انجمن روزنامه نگاران [که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد تعطیل شد] مجدداً به فعالیت خود ادامه خواهد داد. در مارس ۲۰۱۴ این وعده ها را مجدداً تکرار کردید و اظهار داشتید که موافق یک فضای آزاد برای روزنامه نگاران هستید و اینکه تعطیل کردن انجمن روزنامه نگاران رفتار مناسبی در قبال مطبوعات نیست.

با توجه به این موضع گیری ها، ما از شما انتظار انجام اقداماتی بسیار کارآمدتر داریم تا این وعده ها اجرایی شوند.

این درحالی است که یک سال پس از انتخاب شما، نه تنها مهم ترین خواسته های روزنامه نگاران بدون پاسخ مانده است، بلکه در جریان مصاحبه اخیرتان با شبکه سی ان ان با کریستیان امانپور، وجود روزنامه نگاران زندانی در ایران را تکذیب کردید. [آقای روحانی در پاسخ به سؤالی درخصوص روزنامه نگاران زندانی در ایران پاسخ داد: “من فکر نمی کنم شخصی به این دلیل که روزنامه نگار است، به زندان برود.”] اظهارات شما رفتار و رویه ای را به یاد ما می آورد که خودتان قبلاً آن را مورد انتقاد قرار داده بودید: تکذیب واقعیت و تغییر در سخنان گذشته.

ما، روزنامه نگاران امضاء کننده این نامه، نه به لحاظ حرفه ای و نه به لحاظ اخلاقی، نمی توانیم بپذیریم که وجود روزنامه نگاران زندانی در ایران مورد نفی قرار گیرد. روزنامه نگارانی که به صورت غیرقانونی به زندان افتاده اند، صرفاً وظیفه حرفه ای خود را انجام داده اند: اطلاع رسانی به مردم ایران و آگاه کردن افکار عمومی. اکنون بر شماست که به عنوان ضامن اجرای قانون اساسی، و با توجه به وعده هایی که خود داده اید، این وضعیت را به شکلی محسوس، با آزاد کردن روزنامه نگاران زندانی، تغییر و به تکذیب واقعیت نیز خاتمه دهید؛ این درحالی است که تعداد روزنامه نگاران زندانی در دوران ریاست جمهوری شما افزایش یافته است.

کوچک ترین خواسته ما از شما این است که این اظهارات اشتباه را تصحیح فرمایید.

منبع: کوریه انترناسیونال، ۱۲ اکتبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran