مرگ ملک عبدالله، شکوفه انقلاب ایران

نویسنده
جلال یعقوبی

» شادی راستگرایان از مرگ پادشاه سعودی

مرگ ملک عبدالله، پادشاه عربستان واکنش‌های متفاوتی در ایران به دنبال داشت. در حالی که رئیس‌جمهور و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، این حادثه را تسلیت گفتند، گروهی از راستگرایان از این ماجرا ابراز شادی کرده‌اند.

 از چند هفته پیش که بیماری شاه عربستان شدت گرفت، نشریات راستگرای ایران به استقبال مرگ او رفتند. اواسط دی ماه و با انتشار خبر به کما رفتن ملک عبدالله، روزنامه کیهان در گزارشی که به تیتر نخست این روزنامه هم تبدیل شده بود، نوشت: “در حالی که آل سعود یک «قمار نفتی» را به راه انداخته است و با افزایش تولید نفت خود قیمت آن را تا 55 دلار پایین آورده است، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت مرگ «ملک عبدالله» قیمت نفت افزایش می‌یابد.”  کیهان اضافه کرده بود: “حال پادشاه عربستان به هیچ‌وجه خوب نیست. پادشاه ۹۰ ساله در دو سال گذشته چهار عمل جراحی داشته است. سن بالا، اضافه وزن، سرطان و مصرف بیش از اندازه سیگار تنها برخی از مشکلات «عبدالله بن عبدالعزیز» است. این بار نیز «بیماری» عرصه را بر وی تنگ کرده و این پادشاه فرتوت را نیازمند «لوله‌های تنفسی» کرده است. اما گویا وضع این بار «بغرنج‌تر» شده است. گفته می‌شود وی اکنون به کما رفته است.” نویسنده این روزنامه معتقد بود: “در مجموع باید گفت آل سعود مانند پادشاهش به «کما» رفته است و اقدامات نسنجیده این خاندان از جمله استفاده سیاسی از «نفت» نیز نمی‌تواند به بهبود اوضاع آن کمکی بکند.”

البته پیش‌بینی دویست دلاری روزنامه کیهان به واقعیت نپیوست. خبرگزاری نسیم، وابسته به سپاه پاسداران، دیروز در گزارشی با عنوان “ مرگ “عبدالله” قیمت جهانی قیمت نفت را کاهش داد” نوشته است: “ کاهش قیمت نفت، در شرایطی رخ داده که عمده تحلیلگران، اذعان داشته‌اند درصورت فقدان پادشاه عربستان و بروز اختلاف در هیات حاکمه این کشور سعودی، روند قیمت نفت بعد از شش ماه دوباره سیر صعودی را پیشه کند، موضوعی که به نظر می‌رسد تا اکنون نتیجه‌ای عکس داشته‌است.”

همچنین سایت تابناک، وابسته به محسن رضایی نیز در گزارشی به روزنامه کیهان کنایه زده بود: “با کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی بسیاری از گزارش‌ها و اخبار غیرواقعی و اغراق آمیز علت این کاهش قیمت غیرمنتظره را بازی دولت عربستان سعودی با هماهنگی آمریکا عنوان می کردند.[…] یکی از عجیب‌ترین تحلیل‌ها که در نهایت به تی‌تر یک ۱۶ دی ماه یک روزنامه ختم شد در همین راستا بود.”

این سایت اضافه کرده بود: “بعضی از خطاهای تحلیلی در موضوعات سیاسی و اقتصادی می‌تواند پایه برخی از تصمیم‌گیری‌های غلط در عرصه عمومی و کلان کشور گردد. به عنوان مثال در زمانی که تحریم ها علیه ایران افزایش پیدا می‌کرد. یک تحلیل غلط در عرصه سیاست خارجی بیان می‌داشت که اگر نفت ایران تحریم شود؛ قیمت نفت در بازارهای جهانی به بیش از ۲۵۰ دلار افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین هیچگاه دول غربی نفت ایران را تحریم نخواهند کرد.”

در همان روزها که کیهان از احتمال افزایش قیمت نفت در صورت مرگ شاه عربستان خبر داده بود، وطن‌امروز با تیتر نخست “خبر مرگش” درباره شاه عربستان خبرساز شد. این روزنامه نوشته بود: “اکنون 3 گروه با حساسیت خبر مرگ شاه فرتوت آل‌سعود را پیگیرند. نخست ملت‌های منطقه غرب آسیا که از پس سال‌ها شیطنت و فتنه برآمده از نفت عربستان، مرگ عبدالله را آرزو می‌کنند تا شاید فرجی در احوال آشفته‌شان رخ بنماید، دیگر کشورهای صادرکننده نفت که توطئه اخیر نفتی آل‌سعود که کاهش دهشتناک قیمت نفت را در پی داشت، درآمدشان را بشدت در تنگنا قرار داده است و سوم شاهزاده‌های تشنه قدرت خاندان سعود که در پس مرگ پادشاه ۹۱ ساله، رویای به تخت نشستن خود را در سر می‌پرورانند. این همه پایان زندگی عبدالله بن‌عبدالعزیز را به پدیده‌ای مبدل کرده که گویی تماشاگرانش مشتاقانه آن را به تماشا نشسته‌اند.” وطن‌امروز به دلیل انتشار این تیتر، از هیات نظارت بر مطبوعات تذکر گرفت، اما همین تذکر را نیز تبدیل به خبری دیگر با عنوان “محاکمه به‌خاطر«خبر مرگش»!” کرد. این روزنامه پس از مرگ عبدالله، با انتشار تیتر “عبدالله مرد” نوشت: “ساعت یک بامداد جمعه سوم بهمن‌ماه، درخت تناور انقلاب بهمن‌ماه بار دیگر پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران و بیداری اسلامی در کشورهای عربی شکوفه بهاری زد. خبر مرگ عبدالله، پادشاه عربستان سرانجام از یک حقیقت مکتوم توسط آل‌سعود تبدیل به خبری رسمی از سوی دربار سعودی شد؛ خبری که حدود ۲ هفته پیش «وطن‌امروز» به‌خاطر نوید دادن آن براساس شواهد متقن موجود، به حکم هیأت نظارت بر مطبوعات دادگاهی شد.” این روزنامه اضافه کرده بود: “دیروز همچنین از بحرین و برخی نقاط عراق خبر رسید که مردم خبر مرگش را با توزیع شیرینی به جشن نشسته‌اند.”

از سوی دیگر برخی از سایتهای وابسته به راستگرایان، از جمله سایت فرهنگ وابسته به سپاه پاسداران، فیلمهایی منتشر کرده و ادعا کردند که این فیلمها از شادی مردم عربستان بعد از مرگ پادشاه این کشور گرفته شده است. زیر این خبر، یکی از کاربران سایت نوشته است: “همینو بگو میشینه با بوش و اوباما مشروب می‌خوره، پدر شیعه رو درآورده، عامل تمام بدبختی‌های تفرقه در جهان اسلامه و هزار جور جنایت دیگه الان باید کسی ناراحت باشه ؟”

واکنش راستگرایان به مرگ ملک عبدالله مشابه رفتاری است که آنان چند سال پیش و بعد از مرگ نایف بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان انجام داده بودند. درخرداد ماه سال ۱۳۹۱، بعد از مرگ ولیعهد عربستان، گروهی از اعضای گروه فشار در اطراف سفارت عربستان شیرینی توزیع کرده بودند.

چند ماه بعد، آیت‌الله جوادی‌آملی ضمن انتقاد از این اقدامات گفته بود: “مذهب تشیع، مذهب عطوفت و رافت است، شیعیان باید همواره در برخورد با پیروان سایر ادیان و مذاهب، جانب اعتدال و ادب اجتماعی را رعایت نمایند و باید در این برخوردها اختلافات سیاسی را جدا نمود. ما متاسفانه دیدیم که برخی افراد در هنگام وفات ولیعهد عربستان در کنار سفارت آن کشور شیرینی پخش کردند که این کار به دور از ادب اجتماعی بود چرا که این کار نه مستحب بود و نه واجب!” او معتقد بود: “ما در قبال دولت عربستان موضع مشخصی داریم، اما در هنگام وفات یک شخص باید ادب اجتماعی را در رفتارهای خود بگنجانیم تا این رفتارهای ما بر روند ایجاد تقارب در بین ادیان و مذاهب تاثیر منفی نگذارد.”