معاون اول احمدی نژاد را پشت در زندان به اصلاح طلبان چسباندند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» میخ آخر به تابوت دولت پاکدستان

پس از چند روز سکوت اصول‌گرایان درباره صدور حکم پرونده قضایی محمدرضا رحیمی، اینک تلاش یکدستی برای چسباندن معاون اول محکوم به زندان و جریمه نقدی به هاشمی و خاتمی آغاز شده است. این انتساب در حالی صورت می گیرد که بعد از اشکار شدن تقلب های انتخاباتی وی در مقام استاندار کردستان در انتخابات دوم خرداد، که در آن یک میلیون رای تقلبی برای رقیب محمد خاتمی ثبت شده بود که در برخی موارد از تعداد جمعیت برخی شهرها بیشتر بود، پاره ای از اصلاح طلبان اصرار بر افشای وی داشتند که با مخالفت محمد خاتمی روبرو شد. یک نماینده تندرو مجلس ادعا کرده که رحیمی حامی شدید هاشمی بوده است. در این تبلیغات به انتخاب وی به عنوان رییس دیوان محاسبات توسط مجلس محافظه کاران به ریاست حداد عادل و بعد همکاری وی با تیم احمدی نژاد و انتخابش به معاون اولی وی اشاره ای نمی شود.

همزمان با تلاش یک دسته از رسانه ها و چهره های اصولگرا برای به فراموشی سپردن نقش و موقع محمد رضا رحیمی، چند رسانه نیز به انتشار مواردی از حمایت های جدی احمدی نژاد از وی پرداخته اند.

احمدی‌نژاد در ابان ماه سال ۹۰ در دیدار با برخی از حامیان خود، چنین درباره پرونده رحیمی و اتهام‌های او سخن گفته بود: “دو سال است که رییس قوه‌قضاییه معاون اول دولت را متهم به فساد اقتصادی کرده است ولی نمی‌توانند این اتهام را ثابت کنند. من به رهبری هم گفته‌ام که اگر ثابت شود که رحیمی حتی یک ریال هم اختلاس کرده من به تلویزیون آمده و ضمن عذرخواهی اعلام می‌کنم که شایستگی این سمت را ندارم. این دولت به قوه‌قضاییه اعلام کرده که آبروی دولت را برده‌اید و اگر هم قرار به محاکمه است بایستی علنی صورت گیرد. بنده فقط ۱۰ درصد حرف ها را تاکنون زده‌ام و شاید ۲۵درصد دیگر را در آینده بگویم ولی مابقی را هیچگاه نمی‌توانم به دلایل مصلحتی و حفظ نظام و انقلاب بیان کنم”.

وب‌سایت پارسینه با انتشار این متن، درباره رابطه احمدی‌نژاد و رحیمی نوشت: “انتخاب رحیمی به عنوان معاون اول دولت دهم سرآغاز طرح حواشی و جریانات مختلف در مورد او در رسانه‌ها بود تا جایی که اتهامات فساد اقتصادی به وی مطرح شد و نام وی با حروف اختصاری «م.ر» مدت‌ها نقل محافل رسانه‌ای و مصاحبه‌های مسئولان دستگاه قضا بود. البته محمود احمدی‌نژاد هیچ‌گاه دست از حمایت از معاون اول خود برنداشت و طرح اتهامات علیه رحیمی را توطئه‌پردازی علیه دولت می‌دانست… احمدی‌نژاد و رحیمی در طول دوران همکاری خود بده‌ و بستان‌های کلامی زیادی با یکدیگر داشته و همواره در مقابل هجمه‌ها از یکدیگر دفاع کرده‌اند”.

چند سال پیش و در بحبوحه انتشار اخبار و شایعات مختلف درباره پرونده رحیمی برخی رسانه ها از رایزنی‌های محمود احمدی‌نژاد برای جلوگیری از پیگرد قضایی معاون اول خود خبر دادند. تلاشی که در خرداد ماه ۱۳۹۰، منجر به دیدار “سه قاضی عالی‌رتبه” با احمدی‌نژاد درباره پرونده معاون اولش شد.

محمود احمدی نژاد در موقعیتی با قوه قضاییه رایزنی می کرد که، به خاطر مقاومت یازده روزه در مقابل خواست رهبر ایران برای ابقای حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات، از فروردین ۱۳۹۰ در معرض خشم نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفته بود.

ادامه تنش میان رییس دولت دهم و نهادهای وابسته به رهبری، به دستگیری برخی نزدیکان محمود احمدی‌نژاد انجامید که منجر به رواج شایعه بازداشت قریب الوقوع برخی از مقام های ارشد دولتی شد. در واکنش به این روند، رییس دولت دهم گفت کابینه “خط قرمز” اوست و در صورت برخورد با اعضای کابینه، او سکوت خود را خواهد شکست.

پس از سخنان احمدی‌نژاد، اژه‌ای در نشست مطبوعاتی هفتگی خود، در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال محاکمه محمدرضا رحیمی، تنها به بیان این مساله اکتفا کرد که “این سوال‌ها تکراری” است. پس از آن برای مدت چند ماه، هیچ اظهارنظری از سوی مسوولان قوه‌قضاییه پیرامون پرونده و وضعیت محمدرضا رحیمی صورت نگرفت.

هم‌زمان اصول‌گرایان نیز پس از چند روز سکوت پس از صدور حکم رحیمی، تلاش می‌کنند که رحیمی را به دولت‌های پیش از احمدی‌نژاد منتسب کنند.

خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، با انتشار مجموعه مصاحبه‌هایی با برخی چهره‌های اصول‌گرا، گفته‌اند که رحیمی در دو دولت هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی رشد کرده و تخلف‌های اقتصادی وی نیز مربوط به سال ۸۲ و دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی است.

از آن جمله وب‌سایت پاریس، درباره نسبت میان رحیمی با اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان نوشت: “در روزهای اخیر جریان نزدیک به اقای هاشمی رفسنجانی وکارگزاران سازندگی سعی نموده اند با چسباندن افرادی مانند «محمدرضا رحیمی» به جریانات انقلابی بایک تیر دونشان بزنند. اولا باعث تخریب جریان انقلابی شوند واز سوی دیگر، فرار به جلو کنند و وابستگی و همراهی رحیمی به خود را منکرشوند. انگار نه انگار جناب ایشان استاندار محبوب آقای هاشمی بوده و او بود که باعث رشد وترقیش شده است. نزدیکی رحیمی وجریان هاشمی اظهرمن الشمس است.البته جناب اقای هاشمی از اینگونه افراد ونیروها در اطرافش فراوان است. یکی دوتا نیست. جریان کارگزاران در این زمینه در دهه ۷۰ و بعدتر دراین زمینه به تولید انبوه رسیده است”.