سردار بی ثباتی خامنه ای

نویسنده
نیما فرح آبادی

» گزارش جدید از فرمانده سپاه قدس

روزنامه نیویورک تایمز، پرتیراژترین روزنامه آمریکا، با انتشار گزارش مفصلی، جزئیات تاکنون منتشرنشده ای را از نقش و نفوذ فرمانده نیروی قدس سپاه در خاورمیانه و بخصوص عراق به چاپ رسانده است. در این گزارش تصریح شده که سلیمانی، مغر متفکر و فرمانده اجرایی سیاست های حکومت جمهوری اسلامی و شخص آیت الله خامنه ای در تمام خاورمیانه است.

نیویورک تایمز بخشی از کتاب “بازی پایانی: بازی جنگ در عراق، از جرج دبلیو بوش تا باراک اوباما” نوشته مایکل گوردون، خبرنگار این روزنامه و ژنرال برنارد ترینر، مقام ارشد نظامی سابق آمریکا را منتشر کرده که در آن به نقش فرمانده سپاه قدس در ناآرامی های عراق اشاره شده است.

در این گزارش آمده است: تابستان ۲۰۰۷ یک مقام ارشد اطلاعاتی عراق به تهران سفر کرد تا با رهبران ایران ملاقات کند و خیلی زود متوجه شد چه کسی سیاست ایران را در قبال همسایه غربی اش تعیین می کند.

این فرد، نه محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ، بلکه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای شبه نظامی موسوم به سپاه قدس بود. بر اساس گزارشی که یک مقام عراقی بعدها به مقامات آمریکایی در عراق ارائه داد، قاسم سلیمانی در کمال خونسردی توضیح داد که “تنها مقام تصمیم گیرنده درباره اقدامات ایران در عراق است.”

بر اساس این گزارش، قاسم سلیمانی، با موی خاکستری و لحن آرام و اعتماد به نفسی‌ که پشتگرمی آیت الله خامنه‌ای به او داده، نقطه مقابل رئیس جمهور جنجالی ایران است. او که سال گذشته به درجه سرلشگری - بالاترین مقام سپاه پاسداران - ارتقا یافت، مغز متفکر دو اقدام محوری در سیاست خارجی ایران بوده است: نفوذ و مداخله در امور داخلی عراق، و کمک نظامی به حکومت بشار اسد در سوریه.

این دو نقش بود که قاسم سلیمانی را در رویارویی مستقیم با سیاستگذاران آمریکا قرار داد. در گزارش تصریح شده که نفوذ فرمانده سپاه قدس هنوز برای آمریکا مشکل آفرین است.

روزنامه نیویورک تایمز می افزاید که با توجه به سیاست های آمریکا در منطقه ، یعنی تضمین آینده عراق به عنوان متحدی برای آمریکا، سرنگونی رژیم بشار اسد در سوریه و متوقف کردن نفوذ ایران در سطح منطقه، نقش و فعالیت های سردار سلیمانی کاملا در نقطه مقابل سیاست های آمریکا قرار دارد.

سال گذشته وزارت خزانه داری آمریکا به خاطر نقش وی و سپاه قدس در طرح موسوم به توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن، نام قاسم سلیمانی را در فهرست تحریم ها قرار داد.

این گزارش می گوید، برای مقامات آمریکایی که طی حضور نیروهای نظامی این کشور در خاک عراق همواره با جنگ پنهان حکومت ایران دست و پنجه نرم می کردند نقش قاسم سلیمانی در این حوادث تعجب آور نبود.

تماس های مقامات آمریکایی با سردار سلیمانی و مباحث و گفت وگوهای درونی مقامات آمریکایی که بخشی از آنها در این کتاب منتشر شده است تصویر نسبتا دقیقی از اقدامات این فرد به عنوان مدیر و مجری اهداف عمده سیاست خارجی جمهوری اسلامی به دست می دهد.

ژنرال دیوید پترائوس که در دوره فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق قاسم سلیمانی را شناخت، در نامه ای خطاب به رابرت گیتس وزیر دفاع وقت آمریکا وی را یک “چهره شیطانی تمام عیار” توصیف کرده بود.

ژنرال پترائوس در نامه دیگری خطاب به رابرت گیتس در آوریل سال ۲۰۰۸ ضمن اعتراف به میزان نفوذ قاسم سلیمانی در عراق نوشته بود: “احتمالا هشدار آمیزترین نکته تعجب آور در این هفته میزان نفوذ ایران در پیچیدگی های سیاست عراق بود.”

روزنامه نیویورک تایمز می افزاید که ژنرال پترائوس به نسبت سایر مقامات و فرماندهان نظامی آمریکا درعراق تماس های غیررسمی بیشتری را از طریق واسطه ها با قاسم سلیمانی برقرار کرد. او به این نتیجه رسیده بود که ارسال پیام برای سردار سلیمانی می تواند مفید باشد، اما ملاقات با قاسم سلیمانی حتی اگر به صورت مخفی انجام شود نوعی پذیرش و حتی ارتقاء موقعیت ایرانی ها در عراق و تایید این نکته است که واقعا قاسم سلیمانی حق دارد در آینده عراق دخالت کند.

بر اساس این گزارش آمریکایی ها در ژانویه ۲۰۰۷ یکی از اولین پیام ها را از سردار سلیمانی دریافت کردند.

این پس از بازداشت پنج مقام میان پایه نیروی قدس در شهر اربیل در منطقه کردنشین عراق توسط نیروهای آمریکایی بود.

به نوشته نیویورک تایمز پس از این بازداشت ها، سردار سلیمانی از طریق جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق به زلمی خلیلزاد سفیر آمریکا پیام داد که کشورش آماده شروع گفتگو با آمریکاست در صورتی که او مجرای گفتگوها باشد.

بنابه این گزارش سردار سلیمانی به جلال طالبانی گفته بود که نیروی قدس صدها مامور در عراق دارد اما آنها در تشویق حملات به نیروهای آمریکایی نقش نداشته اند؛ ادعایی که مقام های آمریکایی باور نمی کنند.

جورج بوش رئیس جمهور آمریکا ملاقات با نمایندگان جمهوری اسلامی در عراق را تایید کرد اما نه با سردار سلیمانی.

“علی آلفونه” یک پژوهشگر در مرکز پژوهشی “آمریکن اینترپرایز اینستیتو” می گوید قاسم سلیمانی در سال های جنگ ایران و عراق به عنوان فرمانده لشکر ۴۱ سپاه پاسداران و به خاطر موفقیت عملیات های شناسایی و غافلگیرانه این لشکر در پشت خطوط دشمن به شهرت رسید. نقش وی تا حدی اهمیت یافت که ارتش عراق در برنامه های رادیویی خود به کرات از وی نام می برد.

به گفته رایان کراکر سفیر سابق آمریکا درعراق، “برای قاسم سلیمانی جنگ ایران و عراق هیچگاه پایان نیافت. هیچکس پس از سالها درگیر بودن در آن جنگ که شبیه جبهه های نبرد جنگ جهانی اول بود، نمی تواند تاثیرات آن را به فراموشی بسپارد. هدف استراتژیک قاسم سلیمانی، پیروزی کامل بر عراق بود ولی اگر چنین چیزی امکان پذیر نبوده و یا امکان پذیر نشد اکنون او در پی اعمال نفوذ گسترده در یک عراق ضعیف است.”

نیویورک تایمز می افزاید که در سال های پایانی دهه ۱۹۹۰ قاسم سلیمانی به فرماندهی سپاه قدس منصوب شد. سپاه قدس در حقیقت واحد یا تشکیلات ویژه سپاه پاسداران برای حمایت از جنبش هاس اسلامی و انقلابی در خارج از کشور، از جمله افغانستان ، عراق و لبنان است.

بر اساس این گزارش، پس از اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۳ قاسم سلیمانی ماموریت گسترش نفوذ ایران در عراق، درگیر کردن نیروهای مسلح آمریکا در جنگی شدیدتر و طولانی تر و در نهایت اعمال فشار برای خروج آنها از خاک عراق را برعهده گرفت. این اهداف در حقیقت عناصر اصلی سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی در شرایطی بود که از یک سو حضور نیروهای آمریکایی در عراق را تهدیدی بزرگ برای خود می دانست و از سوی دیگر می کوشید به یک قدرت صاحب نفوذ در منطقه بدل شود.

 جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران تاکنون واکنشی به این گزارش نشان نداده اند.