فیلمبردار پناهجو، حامل اطلاعات هسته‌ای است

نویسنده
حسین محمدی

» ادعای یک رسانه اسرائیلی:

با گذشت بیش از یک هفته از اعلام پناهندگی حسین گلخن‌بان، فیلمبردار شبکه خبر به آمریکا، اکنون یک رسانه اسراییلی ـ– که گفته می‌شود نزدیک به موساد است ـ– خبر داده که وی، فیلم‌هایی از تاسیسات هسته‎ای جمهوری‌اسلامی در اختیار داشته و این “اطلاعات ارزشمند” را در اختیار سیا قرار داده است.

می‌توان تصور کرد که فیلمبردار شبکه‌ خبر صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی، در آخرین لحظاتی که چمدان خود را برای پیوستن به هیات همراه محمود احمدی نژاد در سفر نیویورک می‌بسته، نگاهی به محتویات آن انداخته و فیلم‌هایی را که گفته می‌شود از تاسیسات هسته‌ای ایران دراختیار داشته جاسازی کرده تا تحویل سازمان جاسوسی آمریکا دهد؛ فیلم‌هایی که ضمانتی برای حضور دائمی او در آمریکا و احتمالا خوراک مناسبی برای سازمان‌های جاسوسی غرب خواهد بود؛ گرچه هنوز مقام‌های رسمی آمریکایی اظهارنظری در این زمینه نکرده‌اند.

گلخن‌بان همراه با محمود احمدی‌نژاد و هیات همراه وی به نیویورک رفت، اما به ایران بازنگشت و در آمریکا تقاضای پناهندگی کرد. اعضای خانواده وی نیز پیش از آن ایران را به مقصد ترکیه ترک کرده بودند.

سایت بولتن نیوز ـ– نزدیک به نیروهای وزارت اطلاعات ـ– پیش از این با تایید پناهنده شدن وی، در گزارشی نوشته بود: “با انتشار اظهارات و مشاهدات تعدادی از کارکنان اداره تشریفات ریاست جمهوری و محافظان، مبنی بر اینکه حسن گلخن بان در ساعات آغازین روز به بهانه کار وسایل خود را که شب قبل برای ارسال به فرودگاه تحویل شده بود، پس گرفته است، گمانه زنی ها درباره اینکه وی به قصد اقدام برای اخذ پناهندگی هیات را ترک گفته است، قوت یافت. در حالی که خبرنگار شبکه خبر در فرودگاه جان اف کندی قصد داشت از خانواده تصویر بردار خود، جویای احوال وی شود، با توجیه همراهان و همکاران برای ممانعت از ایجاد نگرانی زودهنگام از تماس با اعضای خانواده همکار خود منصرف شد. رئیس [دولت] و هیات همراه در حالی به کشور بازگشتند که گلخنبان همراه ایشان نبود و پس از دو روز پایگاه های خبری اعلام کرده اند که وی پیش از عزیمت به آمریکا همراه رئیس [دولت]، خانه خود را فروخته یا اجاره داده و ترتیب خروج اعضای خانواده اش هنگام سفر به نیویورک را نیز داده بوده است و اینک خانواده وی به خارج از کشور سفر کرده اند”.

برخی رسانه‌های مخالف جمهوری‌اسلامی حتی تصاویری از وی در کنار مقام‌های بلندپایه نظامی منتشر کرده و گفته‌اند که وی فیلمبردار مخصوص نیروهای نظامی بوده و اجازه تردد در پایگاه‌های نظامی و فیلمبرداری از آن‌ها را داشته است.

وکیل حسن گلخن‌بان،با اشاره به اینکه این کارمند صدا و سیما “از بازگشت به ایران هراس دارد”، درباره دلیل پناهندگی وی گفته بود: “او به‌عنوان کسی که نه طرفدار و نه مخالف حکومت ایران است شناخته شده، کسی که به حکومت خیانت کرده است و دیگر نمی‌توان به او اعتماد کرد. اگرچه قبل از سفر گلخن‌بان به نیویورک کسی به او مشکوک نبوده، اما از او کارهایی خواسته بودند انجام دهد که تمایلی به انجام آنها نداشته است. از این رو هنگامی که به نیویورک آمد مواضع او در رابطه با برخی مسائل برای حکومت ایران روشن شد”.

با این وجود برخی از ادعاهای وی مورد تردید قرار گرفته است. عده‌ای از افرادی که در صدا و سیما شاغل بوده‌اند، گفته‌اند که به آن‌ها اجازه در اختیار داشتن و تهیه آرشیو از فیلم‌هایی که از مراکز مختلف تهیه می‌کردند، داده نمی‌شده است.

اما دبکا (رسانه اسراییلی) درباره چگونگی انتقال فیلم‌ها به آمریکا نوشته است: “برای چندین سال، گلخانبان، نه تنها به عنوان فیلمبردار اخبار بلکه شخصا بازدیدهای احمدی نژاد و رهبر بزرگ آیت الله خامنه ای از محلهای فوق سری هسته ای و تاسیسات گارد انقلاب را ضبط کرد. وقتی از ایران به عنوان همراه رئیس جمهور ایران را ترک کرد، چمدان او بازرسی نشد و توانست دو چمدان پر از فیلمهای با ارزش خارج و در اختیار کسانی که در نیویورک در انتظارش بودند بگذارد”.

به نوشته این سایت، گلخن بان پیش از این نیز سفری به نیویورک داشته و همان زمان با ماموران سازمان جاسوسی آمریکا رابطه برقرار کرده و در نهایت سیا موفق شده است که “او را قانع کند که ذخیره های فیلمی و عکسی بسیار پر قیمت فرار کند”.

اینس ایت، فیلم‌هایی که توسط گلخن‌بان تحویل داده شده را این‌گونه توصیف می‌کند: “فیلمبردار ایرانی به سازمان اطلاعاتی آمریکا کاملترین و جدیدترین فیلم ها از از محرمانه ترین تاسیسات نظامی و تاسیسات هسته ای را رسانده است. بعضی از این تاسیسات هیچوقت به بازرسان هسته ای نشان داده نشده است. در میان آنها فیلمهایی از تاسیسات هسته ای نطنز، تاسیسات غنی سازی فردو، مجموعه نظامی پارچین و مرکز کوچک تحقیقات راکتور در امیر آباد. بعضی از فیلمها نشان می دهد که گارهای انقلاب و روسای صنعت نظامی با دقت زیاد نحوه کارکرد دستگاه های مورد دید را برای خامنه ای یا احمدی نژاد توضیح می دهند. گلخانبان صدای آنها را ضبط کرده است. منابع ما اطلاع داده اند که او برای احتیاط در ماه سپتامبر، همسر و دو فرزند خود را به بهانه دیدار از اقوام، از ایران خارج و به ترکیه فرستاد. به احتمال بسیار زیاد آنها در حال حاضر در راه آمریکا هستند”.