انتخابات آزاد، دنباله‌روی غرب است و رمز فتنه

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تأکید اصول‌گرایان بر اظهارات خامنه‌ای:

پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی و احمد جنتی، اکنون بیش از دویست نماینده مجلس نیز “انتخابات آزاد” را “رمز فتنه جدید” توصیف کرده‌اند و آیت‌الله مومن، عضو شورای نگهبان، طرح این موضوع را “دنباله‌روی غرب” دانسته است. در تحولی دیگر آیت‌الله سبحانی، از مراجع تقلید، خواستار آن شده که رییس‌جمهوری در ایران نه با رای مردم، که توسط مجلس انتخاب شود.

۲۱۹ نمایندهٔ مجلس نهم، در حمایت از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای بیانیه‌ای منتشر کرده و طرح بحث انتخابات آزاد را “رمز فتنه جدید” خوانده‌اند. آن‌ها در این بیانیه با اشاره به این‌که سخنان رهبر جمهوری اسلامی نشان دهنده آن است که وی “مراقب حقوق ملت در برابر جهالت برخی عناصر داخلی و توطئه های دشمن است”، نوشته‌اند: “به تمام چهره ها و بلندگوهای داخلی که از لزوم انتخابات آزاد دم می‌زنند هشدار می دهیم که از عاقبت دیگر فتنه گران عبرت بگیرند که ملت شهید داده ایران اسلامی با هیچ احدی عقد اخوت نبسته و همچنین به تمام احزاب، گروه ها و جریانات و شخصیت ها و خواص یادآور می شویم که در برابر این فتنه ها سکوت نکنند و از هم اکنون با حضور به هنگام و محکوم کردن خط فتنه جدید اجازه تجدید حیات را به فتنه گران ندهند”.

رهبر جمهوری اسلامی هفته گذشته به انتقاد از افرادی پرداخت که در ماه‌های گذشته لزوم آزاد بودن انتخابات را مطرح کرده‌اند. وی این عمل را باعث کاهش انگیزه مردم برای حضور در انتخابات دانست و تمامی انتخابات برگزار شده در جمهوری اسلامی را آزاد توصیف کرد. پس از وی احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز در نمازجمعه تهران از افرادی که بحث “انتخابات آزاد” را مطرح کرده‌اند، به شدت انتقاد کرد؛ وی با اشاره به این‌که “انتخابات آزاد کلیدواژه و رمز شورش شده است”٬ گفت که “شکست‌خورده‌های سیاسی امروز از انتخابات آزاد صحبت می‌کنند”. جنتی همچنین اضافه کرد: “یکی از آن‌ها که گردن کلفت‌تر از همه است از مدت‌ها قبل این موضوع را مطرح کرد و بقیه هم به دنبال آن این بحث را مطرح می‌کنند”.

اکنون آیت‌الله مومن، دیگر عضو شورای نگهبان نیز به انتقاد از این مساله پرداخته است. وی با اشاره به افرادی که بحث انتخابات آزاد را مطرح می‌کنند، گفته است: “یک سری آدم های ناباب که از خارج خط می گیرند تا علیه نظام اقدام بکنند، حرفهایی را مطرح کنند که خیالبافی است و مردم باید بصیرت داشته باشند و مراقب باشند که فریب این افراد را نخورند”. مومن همچنین با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ حضور مردم در آن را نشان‌دهنده «انتخابات آزاد» دانسته و گفته است: “حضور ۸۵ درصدی نشانگر انتخابات آزاد است. در صورتی که در کشورهایی که با شعار آزادی و دموکراسی گوش فلک را کر کرده‌اند، می‌بینید نهایتا ۴۰ یا ۵۰ درصد از مردم در انتخابات حضور پیدا می‌کنند. ملت جمهوری اسلامی ایران جانشان بسته است به حضرت آقا و وقتی ایشان می‌فرمایند مردم در انتخابات حضور حداکثری داشته مردم نیز در انتخابات حضور جدی تری خواهند داشت و مسلما حرف ایشان اثرگذار خواهد بود چرا که انتخابات آزاد است… مگر سخن رهبری را نشنیدید که فرمودند در این ۳۴ سال کدام انتخابات آزاد نبوده که حالا انتخابات آزاد داشته باشیم”.

در میان گروه‌های سیاسی، بحث بر سر این‌که چه شخص یا گروهی مخاطب سخنان آیت‌الله خامنه‌ای بوده، هم‌چنان ادامه دارد. بسیاری از رسانه‌های اصول‌گرا مخاطب سخنان آیت‌الله خامنه‌ای و جنتی را هاشمی‌رفسنجانی دانسته‌اند. روزنامه ایران نیز اشاره کرده است که سایت اکبر هاشمی رفسنجانی در سه ماه گذشته بیش از ۷۰۰ بار از واژه انتخابات آزاد استفاده کرده است.

اما سایت بازتاب امروز، نزدیک به هاشمی‌رفسنجانی، خطاب سخنان رهبر جمهوری اسلامی را محمود احمدی‌نژاد دانسته و نوشته است: “پرانعکاس ترین درخواست برگزاری انتخابات آزاد، از سوی محمود احمدی نژاد در مصاحبه اخیر تلویزیونی وی بیان شده است و سایر سخنان مسئولان و شخصیت ها صرفا در حد انعکاس توسط چند سایت و روزنامه بوده است. احمدی نژاد در گفتگوی اخیر خود با شبکه اول سیما گفته بود: انتخابات باید آزاد باشد. به گفته رئیس دولت دهم، انتخابات هم صحنه بین‌المللی را دگرگون می‌کند و هم صحنه داخلی را؛ انتخابات روحیه جدیدی به وجود می‌آورد؛ انتخابات هم متعلق به مردم است و به اعتقاد من باید یک انتخاباتی پرشور داشته باشیم و به طور مثال اگر ۴۹ میلیون واجد شرایط داریم باید ۴۹ میلیون شرکت‌کننده هم داشته باشیم”.

اما سایت الف – متعلق به احمد توکلی – نوشته که خطاب سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، به برخی از چهره‌های سیاسی نظیر احمدی‌نژاد، خوئینی‌ها، خاتمی وهاشمی بوده و افزوده است: “کلیدواژه انتخابات آزاد که تحلیلگران سیاسی آن را به طور بالقوه کلیدواژه فتنه آینده می‌دانند، اخیرا علاوه بر انعکاس در رسانه‌های ضدانقلاب و گروه‌های خارج‌نشین، از سوی چند گروه داخلی نیز به طور پررنگ مورد استفاده قرار گرفته است”.

اصول‌گرایان در روزهای گذشته تلاش کرده‌اند که بحث انتخابات آزاد را به عنوان بحثی مطرح کنند که می‌تواند باعث اعتراض‌های جدیدی در جمهوری اسلامی شود. از آن جمله سایت بازتاب امروز که نگرانی رهبر جمهوری‌اسلامی از مطرح شدن انتخابات آزاد را به جا دانسته و نوشته است: “اپوزیسیون جمهوری اسلامی دربرابر فرمان انتخابات آزاد به صف شده اند، و همه یکصدا هدف خود را تحقق انتخاباتی عنوان می کنند که در آزادی مطلق و بدون هیچ گونه جهت گیری مذهبی، ایدئولوژیک و هر عامل محدودکننده دیگری باشد”، این وبسایت اصولگرا شعار انتخابات آزاد را راهی دانسته “که منافع راهبردی غرب را درمورد ایران تامین خواهد کرد”.

در تحولی دیگر، آیت‌الله سبحانی، از مراجع تقلید، پیشنهاد کرده است که رییس جمهور نه از طریق آرای عمومی که توسط نمایندگان انتخاب شود. وی انتخاب رییس جمهور با رای مردم را دارای “پیامدهای ناگوار” از جمله “گسترش خصومت و تهدید زیربنای جمهوری اسلامی” دانسته و نوشته است: “پیشنهاد می شود که رئیس جمهور کشور، از طریق مجلس و نمایندگان ملت برگزیده شود، زیرا مجلس خانه ملت است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، منتخبان ملت می باشند و گزینش آنها به یک معنی گزینش مردم است و از این طریق مشکل بزرگی که دامنگیر وضع سیاسی ماست، مرتفع می گردد. گاهی مشاهده می شود که یک نوع دوگانگی میان مجلس و ریاست جمهوری وجود دارد و مسلما این نوع دوگانگی به زیان همگان است ولی گزینش رئیس جمهور از طریق پارلمان، این مشکل را نیز برطرف می کند”.