اعتصاب دانشجویان برای همبستگی با کارگران

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اتهام یک دانشجو: دوستی با مجید توکلی

دانشجویان برخی از دانشگاه های کشور در روز جهانی کارگر دست به اعتصاب خواهند زد.در همین حال اتهام یک دانشجوی پلی تکنیک در دادگاه، دوستی با مجید توکلی، دیگر فعال دانشجویی اعلام شده است که اتهامی در نوع خود بی نظیر محسوب می شود.

آن گونه که دانشجونیوز گزارش داده است، اعتصاب دانشجویان در روز ۱۱ اردیبهشت (۱ می) و به مناسبت روز جهانی کارگر و ۱ روز پیش از روز معلم، در همبستگی با معلمان و کارگران سراسر کشور برگزار خواهد شد.

دانشجویان قصد دارند با اعتصاب نمادین، اعتراض خود را نسبت به وضعیت سخت معیشتی و مشکلات کارگران و معلمان و فشارهای اجتماعی بر آنان اعلام نمایند. در این اعتصاب، دانشجویان ضمن حمایت از کارگران، همبستگی خود با معلمان و بخصوص اساتید سراسر کشور را اعلام خواهند کرد.

اعتصاب غذای دانشجویان در صحن دانشگاه های مختلف کشور در روز شنبه ۱۱ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

 

دانشگاه بوعلی؛ دو سال حبس برای یک دانشجو

محسن عبدی دانشجوی باستان شناسی دانشگاه بوعلی سینای همدان که از روز عاشورا در بازداشت به سر می برد، هفته گذشته از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

وی هم اکنون در بند ۳۵۰ اوین زندانی است و تاکنون با درخواست مرخصی وی موافقت نشده است. خانواده عبدی به علت سکونت در شهرستان و وضعیت نامناسب مالی توانایی پیگیری مؤثر وضعیت وی را ندارند.

این حکم در حالی صادر شده که صدور احکام حبس و فشار بر دانشجویان کشور مجددا طی هفته های اخیر افزایش یافته است.

طی روزهای گذشته محسن غمین دانشجوی دانشگاه امیرکبیر به ۲ سال حبس تعزیری و نصیر اسدی دانشجوی دانشگاه تهران به هفت ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

مهدی کلاری، دانشجوی المپیادی دانشگاه شریف نیز که در آخرین روزهای سال گذشته با قید قرار وثیقه به مرخصی آمده بود، در آخرین روز فروردین ماه مجددا به زندان اوین انتقال داده شد.

 

اتهام ویژه یک دانشجوی پلی تکنیک

پرونده محمد یوسفی دانشجوی دربند پلی تکنیک که پیش از این به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بود به دادگاه تجدید نظر ارسال شده، اما وکیل این دانشجو علیرغم تلاش فراوان هنوز موفق به ملاقات قاضی دادگاه تجدید نظر برای دادن لایحه دفاعیه نشده است. محمد یوسفی پیش از این از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و توسط قاضی صلواتی به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

دانشجونیوز خبر داده است که یکی از جرمهای وی در دادگاه، دوستی با مجید توکلی ذکر شده بود. همچنین علیرغم اینکه محمد یوسفی در هیچ یک از تجمعات روز  ۱۶ آذر شرکت نکرده و قبل از ورود به دانشگاه بازداشت شده بود، با این حال اتهام “تجمع و تبانی” نیز در پرونده وی ثبت شده است. دوستی با یک فعال دانشجویی اتهام ویژه ای است که نظیر آن در محاکم قضایی مطرح نشده بود.

محمد یوسفی که بیش از ۱۴۰ روز از حبس وی می گذرد، در زمان بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین توسط بازجویان خود مورد ضرب و شتم نیز قرار گرفت. در حال حاضر پرونده محمد یوسفی به شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر فرستاده شده است

 

دانشگاه تهران: هفت ماه حبس

نصیر اسدی، دانشجوی فوق‌لیسانس دانشکده‌ ادبیات دانشگاه تهران به هفت ماه حبس قطعی محکوم شد.

به گفته‌ی محمود علیزاده طباطبایی وکیل دادگستری، شعبه‌ ۳۶ دادگاه تجدیدنظر محکومیت نصیر اسدی دانشجوی فوق‌لیسانس دانشکده‌ ادبیات دانشگاه تهران را به هفت ماه حبس کاهش داده است. این فعال دانشجویی پیش‌تر از سوی شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب، به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

علیزاده طبابایی در مورد پرونده دیگر موکل دانشجویش، سجاد ساده نیز به ایسنا گفت: سجاد ساده از سوی شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب، به دو سال حبس محکوم شد که یکسال آن تعلیق شده بود که به رای صادره از سوی دادگاه بدوی اعتراض کردیم.

 

دانشگاه خواجه نصیر:انتقال از بیمارستان به اوین

علی پرویز دانشجوی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی که در آستانه عید نوروز با وثیقه 300 میلیون تومانی به مرخصی آمده بود، پس از مراجعه به پزشک به دلیل حملات مکرر آسم با تشخیص عفونت ریوی و خونریزی ریه که در زندان به آن دچار شده بود، در بیمارستان تخصصی ریه مسیح دانشوری بستری شد. این بیمارستان تحت مدیریت دکتر علی اکبر ولایتی است.

وی علیرغم شرایط وخیم جسمانی توسط مامورین امنیتی از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شد.

هفته گذشته با اتمام زمان مرخصی، خانواده وی با مراجعه به نماینده دادستان در زندان اوین با توجه به بستری بودن وی درخواست تمدید مرخصی کردند که با وجود مراجعات مکرر خانواده پاسخی به آنها داده نشد. بلافاصله پس از اعلام بستری بودن علی پرویز به زندان اوین، نمایندگان دادستان شب هنگام در بیمارستان حاضر شده و بیمار و تمامی پرسنل بخش را مورد پرسش قرار داده و جزئیات پرونده پزشکی وی را خواستار شدند.

مراجعات مکرر نمایندگان دادستان به بیمارستان و نیز حضور نمایندگی پزشکی قانونی از سوی دادستان موجب شد تا پزشک معالج در اثر فشارهای وارده، پیش از اتمام معالجات تخصصی بیمار را مرخص نماید. پس از اعلام ترخیص وی، مامورین دادستان با هماهنگی قبلی با مسئولین بیمارستان برای دستگیری وی، بلافاصله در بخش محل بستری علی پرویز حضور یافته و در لحظه ترخیص وی را از خانواده جدا نموده و با آمبولانس به زندان اوین منتقل کردند.

لازم به ذکر است که علی پرویز در تاریخ ۱۲ آبان ۸۸ با یورش مامورین امنیتی به منزل مسکونی اش بازداشت شده و مدتها در سلول انفرادی و مورد بازجویی های مکرر قرار گرفت. وی در دادگاه بدوی شعبه ۲۸ به ریاست قاضی مقیسه به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. علی پرویز، داشنجوی مهندسی کامپیوتر داشنگاه خواجه نصیر بود.

مهم ترین اتهام وی اعتراض و اخلال در سخنرانی حسین صفارهرندی، وزیر وقت ارشاداسلامی دولت احمدی نژاد در این دانشگاه بوده است.از دیگر اتهامات وی اقدام علیه امنیت ملی و تبانی برای تجمع در روز ۱۳ آبان اعلام شده است.

بازپرس و قاضی بدوی پرونده در طول ۵ ماه با وجود بیماری شدید آسم از تبدیل قرار وی به وثیقه خودداری نموده بودند و نهایتا در آستانه عید نوروز با وثیقه سنگین ۳۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آمده بود.