بعد از ظهر شنبه، کارگران در خیابان اند

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» روز جهانی کارگر، متفاوت با هر سال

دو روز مانده به اول ماه مه، روز جهانی کارگر، یازده تشکل کارگری با صدور قطعنامه ای مشترک ضمن طرح خواسته های عمومی کارگران در پانزده و ابراز مخالفت با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها، اعلام کردند که ساعت 17 بعد از ظهر روز شنبه، کارگران در تهران، مراسم روز جهانی کارگر را با برگزاری تجمعی گسترده آغاز خواهند کرد.کارگران سپس از مقابل وزارت کار و امور اجتماعی، راهپیمایی خود را آغاز خواهند کرد. در شهرستان ها نیز این مراسم در همین ساعت، مقابل ادارات کار برگزار خواهد شد.

این قطعنامه با استقبال گسترده نهادهای مدنی و سیاسی همراه شده و به گفته برخی فعالان کارگری، امسال روز جهانی کارگر با توجه به تداوم موج گسترده اخراج کارگران، تعطیلی کارخانه ها و مراکز تولید، ادامه بازداشت و تحت فشار بودن برخی چهره های شناخته شده کارگری نظیر منصور اسانلو، ابراهیم مددی و علی نجاتی و از سوی دیگر اتفاقات ماه های پس از انتخابات و حمایت جنبش سبز و جنبش زنان از حقوق کارگران، متفاوت تر از سال های گذشته خواهد بود.

 

وعده ها و بحران کارگری

قطع نامه یازده تشکل کارگری کشور دیروز در حالی صادر شد که طی هفته گذشته، دولت از یک سو درخواست خانه کارگر برای برگزاری مراسم روزجهانی کارگر را رد کرده و از سوی دیگر با برگزاری چندین مراسم دولتی، ضمن دادن وعده های مختلف به کارگران، تلاش کرده است بحران عمیق کارگری موجود در کشور را پنهان کند.

در همین راستا روز گذشته آیت الله علی خامنه ای با حضور در بین شماری از کارگران دولتی، بدون اشاره به وضعیت بحرانی جامعه کارگری، با بیان اینکه “کارگر یک مجاهد فی سبیل الله است” تمامی مشکلات و مصائب کارگری موجود در کشور را در این خلاصه کرد که: “افرادی با دور زدن قانون، برخی کارخانه ها را می خرند و بعد هم با فروش تجهیزات و زمین آن به میلیاردها آلاف و الوف می رسند و در نهایت کارگران کارخانه بیکار می شوند، لذا همه مسئولان باید مراقب باشند”.

پیش از آیت الله خامنه ای، محمود احمدی نژاد، وزیر کار و چند تن دیگر از مسئولان دولتی با حضور در مراسم های کارگری دولتی به مناسبت هفته کارگر، در سخنانی مشابه و با تجلیل از چند کارگر، بدون پرداختن به اعتراضات جامعه کارگری، وعده اعطای وام صدمیلیون تومانی به کارگران نمونه را داده بودند.

 

کارگران تحمل ندارند

در چنین شرایطی یازده تشکل کارگری کشور با صدور قطعنامه پانزده ماده ای خود، با اشاره به بحران های کارگری و اجتماعی موجود در کشور، ضمن گرامی داشت روز جهانی کارگر خواستار تحقق خواسته های جامعه کارگری وحمایت از جنبش های مدنی مردم ایران شده اند.

این یازده تشکل کارگری نسبت به “وضعیت معیشتی دردناک کارگران” به مسئولین هشدار داده و تاکید کرده اند که “در صورت تداوم وضع موجود کارگران به هیچ عنوان بیش از این تاب تحمل فلاکت و بی حقوقی خود را نخواهند آورد.”

تشکل های امضاء کننده این قطعنامه مشترک، عبارتند از: سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، اتحادیه آزاد کارگران ایران، هیات بازگشائی سندیکای فلز کار و مکانیک، هیات بازگشایی سندیکای کارگران نقاش، انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه، کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای آزاد کارگری، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری، انجمن دفاع از کارگران اخراجی و بیکار سقز و شورای زنان.

همزمان کانون مدافعان حقوق کارگر نیز با صدور بیانیه ای به مناسبت فرارسیدن اول ماه مه و روز کارگر، ضمن حمایت از اعتراضات ماه های اخیر و پافشاری بر خواسته های روز کارگر در سال گذشته، مطالبات مندرج در قطعنامۀ مشترک تشکل های کارگری را مورد حمایت قرار داده و از ایجاد تشکل های کارگری و آزادی بیان و رفع تبعیض حمایت کرده است.

 

 حلقه مفقوده مبارزات

پیش از انتشار قطعنامه یازده تشکل کارگری، به نوشته جرس، روز سه شنبه نیز گروهی از فعالان کارگری تحت عنوان “شورای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر” با انتشار دومین بیانیه خود به مناسب روز جهانی کارگر، ضمن دعوت به حضور هر چه گسترده کارگران و مردم به تجمعات و راهپیمائی های این روز کارگری، مطالبات هشت گانه ای را به عنوان خواسته های اولیه و حداقلی خود مطرح کرده بودند.

به نوشته منابع کارگری، در بیانیه این گروه از فعالان کارگری که تحت عنوان “روزجهانی کارگر، حلقه مفقوده مبارزات” منتشر شده، با تشریح گوشه ای از وضع موجود در جامعه امروز کشور، آمده است: “تنها ضامن ایجاد و تثبیت دموکراسی و آزادی، قدرت و عرض اندام تشکل های مستقل در اصناف و اقشار مختلف است، قدرتی سراسری، متحدانه و سیلاب وار که هرگونه دست اندازی و تجاوز به مطالبات مردمی را پاسخی درخور دهد”.

این بیانیه همچنین تصریح کرده است که سال ۸۹ آبستن بزرگترین اعتراضات و اعتصابات مردمی و کارگری نیز خواهد بود.

شورای برگزاری مراسم روزجهانی کارگر در بیانیه اول خود، ضمن دعوت از عموم مردم و کارگران برای حضور در مراسم روز کارگر، چنین روزی را “روز تلفیق خواسته ها و مطالبات‌ دموکراتیک و آزادیخواهانه با مطالبات اقتصادی و سیاسی همه مردم و کارگران” خوانده بود.

 

انتقاد هاشمی رفسنجانی

به دنبال گفته های روز سه شنبه محمود احمدی نژاد در مراسم دولتی تجلیل از کارگران نمونه و اظهارات دیروز آیت الله علی خامنه ای، هاشمی رفسنجانی در دیدار با دبیرکل خانه کارگر، تلویحا از شرایط حاکم بر جامعه کارگری انتقاد کرد.

به گزارش سایت کلمه، هاشمی دیروز طی سخنانی به مناسب روز کارگر، با اشاره به نقش کارگران در عرصه مختلف پیش و پس از انقلاب گفت: “پیش و پس از انقلاب اسلامی کارگران جزو بهترین، فعال‌ترین و موثرترین اقشار جامعه بودند و انقلاب با حرکات تمام‌کننده کارگران در قالب اعتصابات به پیروزی رسید. قشر کارگر همواره در طول سالیان پیش و پس از انقلاب، کمتر توانسته است به حقوق خود دست یابد و مسئولان همواره مدیون همت و قناعت کارگران خواهند بود. کارگران بخشی از جامعه هستند که هیچ‌کس نمیتواند ادعا کند مزاحم اقشار دیگر هستند و برعکس حقوق حقه‌شان در اغلب مواقع جبران نشده است”.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از گفته های خود به نقش تشکل های کارگری در احقاق حقوق کارگران پرداخت و بر خلاف سایر مسئولان دولتی، فعالیت های تشکل های کارگری را ثمر بخش خواند و گفت: “فعالیت های مفید و ثمربخش تشکل‌های کارگری روزنه‌های امید برای بهبود وضع کارگران را هر روز بیشتر می کند”.

 

روزی متفاوت

از سوی دیگر فعالان کارگری، تشکل ها و نهادهای کارگری طی سه هفته اخیر با تشریح سیاست های اقتصادی دولت، به ویژه طرح هدفمند کردن یارانه ها و تعیین دستمزد کارگران براساس همین طرح که با توجه با آمارهای بانک مرکزی کارگران را به زیر خط فقر خواهد برد، تاکید کرده اند که امسال در روزجهانی کارگر، صدای واقعی کارگران در ایران شنیده خواهد شد.

بیانیه ها و مواضع نهادهای مدنی و احزاب و گروه های سیاسی نیز در اعتراض به وضع حاکم بر جامعه کارگری و در حمایت از فعالان شناخته شده کارگری که در بند هستند، از دیگر تفاوت های روزجهانی کارگر امسال با سال های گذشته است.این در حالیست که امسال معترضین به کودتای انتخاباتی 22 خرداد نیز دلایل بسیاری برای همراهی با کارگران دارند.

گفتنی است گردانندگان جمهوری اسلامی، هر سال در روز جهانی کارگر شمار کثیری از کارگران و فعالان این حوزه را بازداشت کرده اند. سال گذشته در همین روز ده ها تن از فعالان کارگری بازداشت شدند که بیش از ده تن از آنان هنوز در زندان بسر می برند.