بی خبری از وضعیت روزنامه نگاران بازداشتی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» اتهام زنی از سوی دستگاه امنیتی ادامه دارد

از وضعیت ۱۶ روزنامه نگاری که از هفته گذشته در بازداشت به سر می برند هیچ خبری در دست نیست. دستگاه قضایی همچنان سکوت اختیار کرده و علیرغم وعده اولیه برای ارائه توضیحات و انتشار اطلاعیه از سوی دادستانی تهران، هنوز هیچ توضیحی درباره اتهامات انتسابی، علت بازداشت و وضعیت و محل نگهداری این روزنامه نگاران نداده است. در مقابل اما وزارت اطلاعات با انتشار دومین اطلاعیه خود از ادامه بازداشت ها خبر داده و اعلام کرده که روند بازداشت و احضار روزنامه‌نگاران “تا تحقیق از کل وابستگان آن شبکه” با جدیت ادامه خواهد داشت.

در چنین شرایطی چهار گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل، روز گذشته از جمهوری اسلامی خواستند تا موج جدید بازداشت روزنامه‌نگاران را متوقف کند.

براساس گزارش های رسیده به “روز”، روزنامه نگارانی که با حکم قاضی منصوری، قاضی دادسرای رسانه بازداشت شده اند همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین و در سلول های انفرادی به سر می برند و علیرغم وعده قاضی منصوری برای تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه، تاکنون تغییری در وضعیت آنان داده نشده، در مقابل از خانواده های آنها خواسته شده سکوت اختیار کنند.

دستگیری روزنامه نگاران روز شنبه هفته گذشته با بازداشت سلیمان محمدی، دبیر گروه حوادث روزنامه بهار و میلاد فدایی اصل، دبیر سیاسی خبرگزاری ایلنا آغاز شد. یک روز بعد ماموران امنیتی در اقدامی بی سابقه، همزمان به دفاتر روزنامه های اعتماد، بهار، شرق، آرمان و هفته نامه آسمان یورش بردند و جواد دلیری، نسرین تخیری، ساسان آقایی، اکبر منتجبی، پوریا عالمی، پژمان موسوی، امیلی امرایی، مطهره شفیعی و نرگس جودکی را درتحریریه روزنامه هایشان بازداشت کردند.

صبا آذرپیک، کیوان مهرگان، حسین یاغچی، علی دهقان، ریحانه طباطبایی و فاطمه ساغرچی دیگر روزنامه نگارانی هستند که طی هفته گذشته بازداشت شده اند. علیرغم ادعای رسانه های امنیتی مبنی بر آزادی تعدادی از روزنامه نگاران بازداشت شده، تاکنون تنها مطهره شفیعی، دبیر گروه سیاسی روزنامه آرمان آزاد شده است.

علی اصغر شفیعیان، همسر خانم شفیعی درباره آزادی این روزنامه نگار اعلام کرده بود که “وضعیت خاص جسمی او توسط مسئولان امر درک شد”.خانم شفیعی مبتلا به بیماری ام اس است.

 

گزارشگران سازمان ملل: به بازداشت ها پایان دهید

احمد شهید، فرانک لارو، مالک حاجی سوا و مارگرت سکاگیا، چهار گزارشگر سازمان ملل روز گذشته در نشستی در ژنو خواهان آزادی فوری روزنامه نگاران بازداشت شده و خاتمه دادن به بازداشت ها از سوی جمهوری اسلامی شدند.

گزارشگر ویژه آزادی عقیده و بیان، رئیس گزارشگران گروه کاری برای حبس و بازداشت خودسرانه، گزارشگر ویژه مدافعان حقوق بشر و گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران اعلام کرده اند که موج اخیر بازداشت روزنامه‌نگارانی که صرفا فعالیت‌های حرفه ای خود را انجام می‌دهند نقض آشکار تعهدات ایران تحت قوانین بین المللی حقوق بشر است.

گزارشگران سازمان ملل گفته اند که بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران نگران کننده و اقدامی است تلافی جویانه در مقابل آزادی بیان. روزنامه‌نگاران باید قادر به صحبت و نوشتن بدون ترس از آزار، اذیت، بازداشت و ارعاب باشند.

احمد شهید، فرانک لارو، مالک حاجی سوا و مارگرت سکاگیا، اتهامات مطرح شده علیه روزنامه نگاران بازداشت شده را “مواجهه ایران است با تعهدات بین المللی حقوق بشر” دانسته و گفته اند که بازداشت‌های اخیر پیش از انتخابات خرداد سال آینده، می تواند باعث تشدید خودسانسوری و محدودیت زیاد بر آزادی بیان و عقیده شود.

روز گذشته همزمان اما وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه ای بار دیگر اتهامات خود علیه این روزنامه نگاران را تکرار کرد و از ادامه بازداشت ها خبر داد.

دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی در اطلاعیه نخستین خود در هفته گذشته روزنامه نگاران بازداشت شده را عوامل داخلی بی بی سی معرفی کرده بود؛ امری که توسط مدیران بی بی سی به صورت رسمی رد شد و آنها اعلام کردند با هیچ یک از این روزنامه نگاران ارتباط و همکاری نداشته اند.

اینک وزارت اطلاعات با تکرار همین ادعاها، در اطلاعیه دوم خود اعلام کرده که پرونده روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده همچنان در دست پیگیری است و به‌زودی، اطلاعات دیگری در این مورد منتشر خواهد شد.

اتهام زنی به روزنامه نگاران بازداشت شده از سوی دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی و انتشار آن در رسانه ها در شرایطی ادامه دارد که این روزنامه نگاران از دسترسی به وکیل محروم هستند، امکان ملاقات با خانواده های خود را ندارند و تماس های کوتاه تلفنی با خانواده هایشان تنها به احوالپرسی محدود است و درباره وضعیت آنان و آنچه که در سلول های انفرادی و اتاق های بازجویی بند ۲۰۹ زندان اوین می گذرد خبری در دست نیست.