زندانیان روزه سیاسی گرفته اند

نویسنده

» مهسا امرآبادی در مصاحبه با روز:

با مهسا امرآبادی، روزنامه نگار و همسر مسعود باستانی که بعد از حوادث انتخابات دستگیرشده و در زندان به سر می برد در مورد وضعیت وی مصاحبه کرده ایم. خانم امرآبادی که خود نیز مدتی را در همین ارتباط در زندان به سر برده، می گوید:زندانیان در اعتراض به وضعیت بند 350 روزه سیاسی گرفته اند.

 

خانم امرآبادی، آخرین وضعیت آقای باستانی چگونه است؟

در حال حاضر آقای باستانی با بقیه زندانیان پس از انتخابات دربند 350 است. این بند از نظر شرایط رفاهی و غذایی و بهداشتی و گرمایشی امکانات بسیار کمی دارد. در این بند برای تمام زندانیان تنها یک تلفن وجود دارد. هفته گذشته خانواده زندانیان سیاسی در بیانیه خود به این نکته اشاره کردند و از دادستان خواستند که به این مسایل رسیدگی کند. متاسفانه برخورد بسیار بد بود، چون نتیجه این شد که بهمن احمدی امویی به سلول انفرادی به دلیل اعتراض به شرایط زندان منتقل شد و قاضی هم 20 روز انفرادی برایش صادر کرده است.

 

بعد از این اعتراض خانواده ها وضع چگونه شد؟

هفته گذشته که خانواده های زندانیان بیانیه ای درباره وضعیت زندانیان دادند، خبر رسید که دادستان تهران دستور داده است میزان مکالمه تلفنی زندانیان به دو دقیقه در هفته کاهش پیدا کند. به این صورت که یک مامور شماره را بگیرد و یک مامور هم به حرف ها گوش دهد. این مساله باعث شد تا زندانیان به این قضیه اعتراض کنند. اعتراض باعث می شود که بهمن احمدی امویی به انفرادی منتقل شود.در اعتراض به این قضیه مسعود از تماس تلفنی به نشانه اعتراض اجتناب کرد و زندانیان هم چند روزی است که روزه سیاسی می گیرند.

 

پس عملا شرایط مناسبی در زندان ندارند.

بله. زندانیان این بند همه سرما خورده اند. بهداری اوین هم از خود سلب مسوولیت کرده و هیچ کاری انجام نمی دهد. سرماخوردگی ها هم همچنان ادامه دارد و حدود 3 هفته است که زندانیان مبتلا به سرماخوردگی هستند و در وضعیت شان هم هیچ تغییری پیدا نشده. یعنی هنوز بیمارند.

 

خبری از زمان برگزاری دادگاه تجدیدنظر آقای باستانی دارید؟

پرونده مسعود برای تجدیدنظر به شعبه 36 رفته است. البته با توجه به احکام اخیر تجدیدنظر درباره بعضی از زندانیانی که در تظاهرات دستگیر شده اند، از شکستن حکم ناامید شده ایم. حکم بسیاری از زندانیان تایید شده و حتی برای عده ای میزان جریمه بیشتر شده است. یعنی در دو مورد مشخص یکی 6 ماه و دیگری 9 ماه به مدت زندان افزوده شده.

 

الان آقای مسعود باستانی، به جز بحث 6 سال زندان، حکم یا اتهام دیگری دارد؟

مسعود 6 سال حبس تعزیری به همراه جریمه نقدی دارد. میزان جریمه نقدی را باید قاضی اجرای احکام مشخص کند، اما قاضی صلواتی به ما اعلام کرده بود که احتمالا میزان این جریمه، حدود 30 میلیون تومان خواهد بود.

 

بحث وکیل چطور؟ در دادگاه اول که خبری از وکلا نبود.

در دادگاه بدوی آقای باستانی از اجازه داشتن وکیل محروم بود، در حالیکه ما مشکل امضای وکالت نامه نداشتیم، چون از قبل آقای شریف وکیل ایشان است. اما آقای صلواتی با قدرت فراقانونی اجازه نداد وکیل پرونده را مطالعه کند. حتی نمی دانستیم دادگاه چه زمانی است.

 

برای دادگاه تجدیدنظر وکلا موفق شده اند پرونده را مطالعه کنند؟

هنوز موفق نشده اند. ولی آقای زرگر، قاضی تجدیدنظراعلام کرده که مشکلی برای مطالعه پرونده وجود ندارد. در حرف اعلام کرده اند مطالعه پرونده مشکلی ندارد، حالا باید دید در عمل چگونه می شود. هنوز هم موفق به ملاقات با آقای باستانی نشده اند. چون قاضی صلواتی اصلا اجازه نمی داد که وکیل روی پرونده باشد.

چند وقت اخیر شاهد بودیم که خیلی از زندانیان سیاسی، با گذاشتن قرار وثیقه از زندان آزاد شده اند. آیا در حال  حاضر خبری از تبدیل قرار بازداشت آقای باستانی به قرار وثیقه وجود دارد؟

نکته جالبی که در یکی از ملاقات ها متوجه شدم این است که آقای باستانی قرار بازداشتی امضا نکرده، بلکه قرار کفالت امضا کرده؛یعنی با قرار کفالت چندین ماه است در زندان به سر می برد. من امیدوارم که هم برای آقای باستانی و هم برای همه روزنامه نگاران ـ چون بحث ما الان همه روزنامه نگاران است ـ فرصتی فراهم شود که بتوانند با قرار وثیقه از زندان آزاد شوند. بعد هم در دادگاه قانونی با حضور هیات منصفه ـ چون جرمشان مطبوعاتی است ـ به صورت عادلانه محاکمه شوند.

 

چقدر امید دارید به دادگاه تجدیدنظر؟

مایلیم که در تجدیدنظر دادگاهی برگزار شود، تا آقای باستانی به  دادگاه بیاید و دفاع کند. چون دادگاه اول از نظر ما غیرقانونی بود.

 

نکته ای که درباره آقای باستانی وجود دارد این است که وی در دادگاه “اعترافاتی” کرد. با توجه به اینکه اعلام شده اعترافات شخص علیه خودش مسموع است، فکر می کنید اصولا امیدی به شکستن حکم آقای باستانی باشد؟

مسعود و همه کسانی که اعتراف کردند، بعد از دو ماه و نیم نگهداری در سلول های انفرادی به دادگاه آمدند. نمی خواهم در این جا بحث شکنجه و مسایل این چنینی را مطرح کنم. اصلا شکنجه ای هم نبوده است. اما خود سلول انفرادی از مصادیق شکنجه و فشار است. این افراد در دادگاهی حضور پیدا کردند که وکلا همراهشان نبوده اند؛ نه تنها وکلای تعیینی که خبری از وکلای تسخیری هم نبود.  مسعود روزنامه نگار است و درباره مسایل حقوق بشری، حقوق زنان، حقوق کارگران فعال بود و مطلب می نوشت. این فعالیت ها در هیچ کجای قانون اعلام نشده که جرم است. جالب است که به آقای باستانی گفته اند اتهام شما همکاری با سایت ضدانقلاب “شهرگان” است. دو سال پیش که مسعود به طور مداوم برای بازجویی احضارمی شد و از صبح تا شب مشغول بازجویی پس دادن بود، خود بازجو گفته بود که با این سایت می توانید همکاری کنید. ضمن اینکه این سایت قبل از این جریانات فیلتر هم نبوده و این بدین معناست که جمهوری اسلامی مشکلی با این سایت نداشته است. به این دلیل ما امیدواریم که حکم شکسته شود. ضمن اینکه در دو اتهامی که به استناد آن ها برای آقای باستانی حکم صادر شده مثل اجتماع و تبانی برای اغتشاش، اشد مجازات را اعلام کرده اند. نکته جالب اینکه حکم جریمه نقدی آقای باستانی نه به دلیل همکاری با این سایت، که به خاطر سردبیری سایت جمهوریت متعلق به آقای هاشمی است. معلوم هم نیست مسعود با چه کسی برای اغتشاش تبانی کرده؟ حتما منظورشان این بوده که آقای باستانی با آقای هاشمی برای اغتشاش تبانی کرده اند.