زمزمه طرح سئوال از احمدی نژاد

نویسنده
مرتضی واثقی

» تحمل محافظه کاران مجلس رو به پایان است؟

با بالاگرفتن انتقادات نمایندگان مجلس هشتم از بی اعتنایی های مکرر دولت به تذکرات و هشدارهای نمایندگانی که خود از اصولگرایان به شمار می روند، یک نماینده عضو فراکسیون اقلیت مجلس دیروز از آنچه که “زمزمه طرح سئوال از احمدی نژاد در مجلس” خواند، خبر داد.

این نماینده در گفت و گو با خبرگزاری مستقل ایلنا گفت: “زمزمه‌های سوال از رئیس‌جمهور از سوی جناح‌های مختلف سیاسی در مجلس به علت تخلفات متعدد دولت به گوش می رسد.”

در همین حال یک نماینده راستگرای دیگر نیز همزمان با مطرح شدن این “زمزمه ها” از تخلف دولت در اجرای برنامه چهارم توسعه انتقاد کرده و گفته است که تنها ۴۵ درصد از این برنامه از سوی دولت تحقق یافته است.

به نظر آگاهان سیاسی، با وجود تلاش های رهبر جمهوری اسلامی ایران برای واداشتن نمایندگان به “همکاری کامل با دولت”، حجم تخلفات دولت دهم و نیز بی اعتنایی احمدی نژاد به انتقادات نمایندگان مجلس باعث نادیده گرفتن “توصیه های رهبری” از سوی آنان شده است.

در عین حال با توجه به موارد قبلی بسیاری از آگاهان نسبت به تحقق چنین رخدادی خوشبین نیستند و  رای اعتماد مجلسیان به وزرای جدید و رای موافق آنان به طرح هدفمند کردن یارانه ها را که بنا به گفته محمد رضا باهنر هر دو موضوع با “توصیه از بالا” همراه بود، نشانه های این بدبینی می دانند.

با این حال آنطور که اولیاء در گفت و گو با ایلنا تاکید کرده “فاصله گرفتن احمدی‌نژاد از مصوبات مجلس و قوانین موجود و تاکید بر مواضع مورد علاقه‌اش، موجب شده است که زمزمه‌های طرح سوال از رئیس‌جمهور در میان جناح‌های مختلف در مجلس بالا بگیرد”.

او یکی از دلایل ایجاد چنین زمزمه هایی را اینگونه بیان کرده است: “دولت از کنار بسیاری از احکام قانون برنامه چهارم، بی‌تفاوت عبور کرده است و حتی قوانین بودجه را هم اجرا نکرده است”.

نکته ای که مهرداد بائوج لاهوتی، یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز در گفت و گو با پارلمان نیوز، ارگان اینترنتی فراکسیون اقلیت مجلس بر آن تاکید کرده است.لاهوتی معتقد است که “دولت از اجرای قانون برنامه چهارم تخطی کرده است و بیش از ۵۰ درصد اهداف را نادیده گرفته است و به طور کامل با سندچشم انداز فاصله ایجاد کرده است.”

این نماینده مجلس به طرح  برخی از نمونه‌هایی  تخطی دولت در اجرای قوانین مجلس اشاره کرده و افزوده: “طبق مصوبه مجلس باید ۵۰ درصد آزاد راه‌های مراکز استان‌ها و ۵۰ درصد از راه‌های اصلی مراکز استان‌ها به مراکز شهرستان‌ها به اتمام می‌رسید که این چنین نشده است”.

لاهوتی با بیان اینکه تنها ۴۵ درصد از اهداف در نظر گرفته شده در قانون برنامه چهارم تحقق پیدا کرده، گفته است: “دولت معتقد است که قانون برنامه را دسته بالا گرفتیم. ولی دولت در سه سال اول برنامه چهارم، حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در آمد نفتی داشته پس این قانون باید تحقق پیدا می‌کرد که نکرده است”.

سیدحسین هاشمی  رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز با طرح گلایه های مشابه از دولت احمدی نژاد در   گفتگو با ایلنا، در پاسخ به سوالی به مصادیق تخلفات دولت در اجرای قوانین مصوب مجلس، اشاره کرده است: “متاسفانه اجرای برخی قوانین با تاخیرهای بسیاری همراه است که اگر چه به بهانه تدوین آیین نامه‌های اجرایی این قوانین، به موقع اجرا نمی‌شوند اما این توجیه دولت قابل پذیرش نیست”.

بنا بر این گزارش، هاشمی همچنین از جلسات کمیسیون صنایع با وزرای صنایع و بازرگانی در مقاطع مختلف یاد کرده و در پاسخ به اینکه چرا تخلفات را از طریق سوال از وزیر و یا استیضاح آنها پیگیری نمی‌کنید گفته است: “اغلب این قوانین فراتر از اختیارات یک وزیر خاص است. از این رو نمی‌توان با استیضاح یک وزیر وی را ملزم به اجرای آن کرد”.

اشاره این نماینده به آنچه که “اختیارات فراتر از یک وزیر” است، متوجه شخص رئیس دولت، احمدی نژادست.